"מנסים לשכפל את מה שקורה בגבול עזה". עפיפון התבערה בכרם 'טורא'
"מנסים לשכפל את מה שקורה בגבול עזה". עפיפון התבערה בכרם 'טורא'צילום: יקב טורא

במהלך החודשים האחרונים הצליח טרור עפיפוני התבערה לגרום לנזק עצום באיזור הדרום. הנתונים הרשמיים מדברים על 32 אלף דונמים שנשרפו כליל. כעת מסתמן שגורמי הטרור מנסים להעתיק את הנוסחה לאזורים נוספים בארץ, והמערכת הביטחונית לא מצליחה עדיין לספק מענה.

בשבוע שעבר, ביום שני לפנות בוקר, בעיצומה של עונת הבציר, נחתו שני עפיפוני תבערה בכרמי 'יקב 'טורא' שעל הר גריזים בשומרון, סמוך ליישוב הר ברכה. ככל הנראה, העפיפונים הגיעו מכיוון העיר שכם הסמוכה, ובאורח נס לא הצליחו להבעיר את הכרם. שעות ספורות לאחר מכן, הבחינו תושבים ביישוב יצהר הסמוך במספר עפיפוני תבערה חולפים מעל ראשיהם ואלה, ככל הנראה, נחתו באחד הכפרים הערביים הסמוכים.

"החל מהמשעה שלוש לפנות בוקר, העובדים שלנו עבדו בבציר לילי. בסוף בסיום העבודה, לקראת שמונה בבוקר, הם הבחינו בשני עפיפוני התבערה שנחתו בכרמים", - משחזרת ורד בן סעדון, מבעלי הכרם. "הודות לכך שבעלי ארז מקפיד לנכש היטב את הקוצים בין השורות, לא התלקחה שריפה והאש דעכה מיד על העפיפונים עצמם. כוחות הביטחון לקחו את העפיפונים מהשטח לשלל בדיקות".

למרות שהאירוע נגמר בנס, התחושות של ורד קשות. "בהיבט הביטחוני, התחושה היא לא טובה. הם מנסים להעתיק ולשכפל את מה שקורה בגבול עזה. בעצם זה יכול לקרות בכל מקום במדינת ישראל. אנחנו מנסים להיות אופטימיים ולהאמין שהאזור שלנו שונה, ושכאן זה לא יתפוס. בנוסף לכך אנו מעבירים מסר למי שעושה את זה שאנחנו חזקים, שעברנו דברים יותר גרועים. עפיפונים לא יפחידו אותנו. מעבר לזה, צריכה להיות אמירה הרבה יותר חזקה וחד משמעית נגד אותם מעשים. ברור שאדם שיוצא לרצוח, יש לו כוונת רצח, כך לגבי אדם שזורק אבן או משגר עפיפון תבערה –- יש לו מטרה לפגוע כמה שיותר קשה, ולכן המענה צריך להיות באותה מידה".

"מאיים יותר על הפלשתינים"

לא מדובראין זו ה בפעם הראשונה שבה דווח על עפיפוני ובלוני תבערה ובלונים המגיעים מחוץ לעוטף עזה. לפני מספר שבועות אותרו בחצר בית בשכונת גילה שבירושלים שני בלוני הליום שאליהם מחובר בד עם מספר גפרורים וחומר בעירה. החשד היה כי הבלונים הופרחו מהכפר בית ג'אלה לעבר ירושלים. גם במקרה ההוא לא נגרם נזק לבית שבחצרו נחתו הבלונים. חבלן משטרתי שהגיע למקום קבע כי מדובר בבלוני תבערה.

כך גם לגבי שריפה גדולה שפרצה ליד להיישוב חוות גלעד שבשומרון לפני מספר שבועות. באתר 'הקול היהודי' דווח כי ככל הנראה נגרמה אף היא כתוצאה מבלון תבערה שהפריחו ערבים מהכפר פרעתא הסמוך. בליל שבת האחרון נחת בלון תבערה נוסף בבאר שבע, לאחר שלפני שבוע וחצי נחת בלון נוסף אחר בבית בעיר.

למרות שנראה שמדובר בתופעה שהולכת וצוברת תאוצה, במועצתה האזורית שומרון לא רואים מקום לפאניקה. "על פי בדיקת גורמי הביטחון, מדובר בניסיון מגוחך של ערביי הסביבה לפגוע בשדות החקלאיים היהודיים. בניגוד למבנה הטופוגרפי בעוטף עזה, מי שישחרר כאן עפיפון תבערה, סביר להניח שיצליח לפגוע אך ורק בשדה של ערביי המקום", מבטיח יוסי דגן, ראש המועצה האזורית ת שומרון.

"התושבים בשומרון שמחים, רגועים, מלאי אמונה, סומכים על הקב"ה ומחזקים את ידי צה"ל", מוסיף דגן. "אנחנו לא חוששים, ומתייחסים לזה בבוז. כמובן שאנחנו בקשר עם גורמים בצבא ובמערכת הביטחון ודורשים יד תקיפה. זה שאותם מחבלים מעזים לפגוע בהתיישבות, מראה שההרתעה יורדת וזה מה שהכי מפריע לנו. המחבלים ותומכיהם צריכים לחיות בפחד. התביעה ממערכת הביטחון היא לייצר הרתעה ברורה".

אל אותות ההרגעה שמשדר דגן מצטרף סא"ל (מיל') שלמה וקנין, קב"ט מועצת יש"ע. גם הוא חושב שצריך להתייחס אל האירוע בעירבון מוגבל, כאל ניסיון זניח, ולא ואין צורך צריך להשליךלראות בו ממנו על איום ממשי שבדרך. "במכלול השיקולים, באיזור הזה, הסבירות שהתופעה תתפוס תאוצה היא נמוכה ביותר, אם בכלל", - הוא קובע, ומפרט מדוע: "משטר הרוחות – - בדרום טרור מסוג זה תופס היטב בגלל הרוחות, ולא בכדי זה קורה בשעות מסוימות. רציפות השטח –- בניגוד למה שקורה בעזה, שם המחבל המשגר יודע שהרוח היא בכיוון מסוים, מעיף את העפיפון ובוודאות הוא נוחת בשטח הישראלי., פה אצלנו, מאחר ושמדובר בתשבץ מגוון של שטחים יהודיים וערביים, יש סיכוי גבוה שהוא ישרוף גם את השטחים של השכן שלו בכפר. כך גם לגבי כיוון הרוח, שבכל פעם משנה כיוון".

וקנין חושב שאין צורך להכניס את התושבים לחששות מפני איומים נוספים או מיותרים. "יש מספיק איומים אחרים", הוא מסביר. "יצאתי עכשיו מהתחקיר ה-13 על הפיגוע ביישוב אדם. זה יותר מטריד אותי מכל עפיפון שיכול לשרוף עצים או שדות של פלסטינים. מבחינת היקף השטח המעובד, מדובר בסבירות גבוהה הרבה יותר. הסכנות לצד הפלסטיני גבוהות הרבה יותר מאשר לצד הישראלי".

השלב הבא: רחפנים

לעומת הגורמים המקומיים, גורמים ביטחוניים סוברים כי מדובר בתופעה שצריכה הרבה יותר תשומת לב. "למרות שמדובר במשהו פרימיטיבי ולא מתוחכם, זהו איום משמעותי וזו רק ההתחלה", קובע אלוף פיקוד המרכז לשעבר, גדי שמני, "זו הא-סימטריה. לוקחים איום מטופש והופכים אותו למשהו שמשבש את החיים. לאנשים שעושים את הדברים האלהה, לא כל כך אכפת, גם אם זה נופל בשטחים שלהם ופוגע ברכוש ערבי. העפיפון, שהוא סטטיסטי, שנופל איפה היכן שהרוח לוקחת אותו, אבל עם רחפן זה הוא כבר סיפור אחר לחלוטין. הוא הרבה יותר מדויק, ויכול לגרום לנזק הרבה יותר גדול. אפשר לשים עליו מטענים או אמצעי תבערה משוכללים יותר. זו סוגיה שמדינת ישראל לא ערוכה אליה כמו שצריך".

"כבר היום יש הרבה מאוד פעילות טרור בעולם שמתבצעת באמצעות רחפנים", הוא מציין. "היו פרסומים בתקשורת שגם בעוטף עזה היו כמה אירועים כאלה. באפגניסטן הדברים הללו קורים כל הזמן. דאעש תקף כך לא מעט פעמים את הכוחות האפגניים והאמריקאניים. זה כבר איום הרבה יותר משמעותי, בגלל שמדובר ביכולת הרבה יותר מדויקת".

יש דרך יעילה להילחם בזה?

"לגבי העפיפונים, אני מאמין שבקרוב ימצאו יימצא לכךלזה פתרון, אם כי לדעתי הוא לא יהיה מושלם. יש קשיים לא קטנים בסגירת המעגל. גם אם מזהים את העפיפון ויודעים איפה הוא, להביא אמצעי אליו שיוכל ליירט אותו, – זה מורכב. ביחס לבלוני הליום - זה עוד יותר מורכב., כי מפריחים כמות גדולה מאוד בבת אחת. ביחס לרחפנים, יש דרך ויש גם מערכות שיודעות לעשות זה, אבל הםן עדיין לא מיושמות בשטח, ובעיניי זה פשוט חוסר אחריות".

"ביהודה ושומרון יכול להיות שזה שהכול יותר פשוט, כי אפשר להיכנס לכפרים, ולהפעיל לחץ על התושבים, ולגרום לכך שמבפנים לא יאפשרו את זה, אבל גם זה, נתון בספק גדול. הכול תלוי באווירה", קובע שמני "אם יש אווירה של עימות ושל אלימות, לא יהיה אינטרס לאף אחד להפסיק. העזתים לא רוצים להפסיק את זה כי הם מבינים שזה משהו גבולי, שלא יוציא את מדינת ישראל למבצע נרחב. איזה ישראלי יקבל את זה שחיילים שלנו נהרגים בגלל מלחמת עפיפונים? זה בדיוק הטריק בכל העניין, ההליכה על הסף. הם לא מותחים את החבל במידה שתגרום לנו לעשות משהו מאוד דרסטי".

מדובר צה"ל נמסר,: "דפוס עפיפוני התבערה אינו רווח בגזרת איו"ש. הפעולות שהתגלו הן מעטות ולא הביאו לשריפות".