דואגים לבטיחות?
דואגים לבטיחות?Istock

בטיחות ילדינו בדרך לבית הספר לקראת שנת הלימודים הקרובה

שנת הלימודים עומדת בפתח והילדים ישובו לבתי הספר ולגנים. נשאלת השאלה עד כמה דואגים בתי הספר והעיריות לבטיחותם של ילדינו בסביבת מוסדות החינוך? מבדיקה שנתית אותה ערכה השנה, כבכל שנה, עמותת אור ירוק, נמצאו ממצאים מדאיגים.

בבדיקה נסקרו כ 400 בתי ספר ומוסדות חינוך ונבדקו 5 נושאים עיקריים:

  • קיומו של מעבר חציה ברור ושלם בקרבת בית הספר
  • קיומם של פסי האטה תקינים שנועדו להפחית את מהירות נסיעת כלי הרכב בסמוך לשערי אותו בית ספר
  • תמרורים המתריעים בפני הנהגים על המצאותם של ילדים בדרך
  • קיומו של מעקה בטיחות מול שער הכניסה למוסד החינוכי
  • קיומו של מפרץ חניה להורדת ילדים מהרכב באופן בטיחותי

הממצאים מצביעים על כך שב60% מהמוסדות, לא הותקנו כלל פסי האטה או שפסי ההאטה לא היו תקינים. ב 48% מבתי הספר מעברי החציה היו מחוקים, ב 32% ממוסדות החינוך התמרורים המתריעים על המצאותם של ילדים בדרך לא היו תקינים ובכ 20% מבתי הספקר לא היה מפרץ להורדה בטוחה של התלמידים.

אין ספק כי נתונים אלה אמורים להדליק נורה אדומה אצל האחראים על הבטיחות בעיריות ובמוסדות החינוך.

פסי ההאטה זוכים להתעלמות

נתון מפתיע העולה מהסקר הוא שדווקא פסי האטה שחשיבותם גבוהה בהגברת הבטיחות בקרבת בתי ספר, מניעת תאונות ושמירה על חיי ילדינו, זוכים ל"יחס" המזלזל ביותר מהרשויות. פסי האטה הנם האמצעי היעיל והאפקטיבי ביותר להפחתת מהירות הנסיעה של כלי רכב בקטע דרך עירוני נתון. כפי שידוע קיים קשר הדוק בין מהירות הנסיעה לבין כמות וחומרת התאונות.

ככל שנפחית את מהירות הנסיעה בקרבת מוסדות חינוך כך הסיכון לתאונה באותו אזור יקטן. כיום קיימים מגוון פתרונות איכותיים ועמידים ליצירת פסי האטה בקרבת מוסדות חינוך ובאיזורים נוספים תוך זמן קצר ובעלויות נמוכות ביחס לפתרונות מסורתיים. לא מובן איפה מדוע פסי האטה שהנם רכיב בטיחותי חשוב, זוכים להתעלמות כה נרחבת.

200 תלמידים נפגעו קשה בתאונות דרכים ב 2016

בשנת 2016, נהרגו 25 תלמידים בתאונות דרכים, כ8000 תלמידים נפגעו בתאונות דרכים , מתוכם 200 בצורה קשה. על פי נתוני הלמ"ס, כ 75% מהנפגעים היו בגילאים הצעירים (כיתות א-ו'), מה שמדגיש ביתר שאת את הצורך בהסדרי בטיחות בסביבת בתי הספר היסודיים.

נתון נוסף אליו יש לשים לב הוא כי 80% מהנפגעים נפגעו בתאונה בדרך עירונית או בישוב בו הם גרים.

ממשיכים בפעילות ההדרכה לבטיחות בדרכים

גם השנה יתקיימו פעילויות הסברה וחינוך לבטיחות בדרכים במאות בתי ספר יסודיים ברחבי הארץ. התוכניות מטעם משרד החינוך, עמותת אור ירוק וגופים נוספים יחנכו את הילדים ויקנו להם הרגלים להתנהגות בטוחה בדרכים: בזמן נסיעה ברכב המשפחתי, הליכה בטוחה ורכיבה על אופניים.

ומה עד תחילת שנת הלימודים?

עד תחילת שנת הלימודים יש עוד כמה שבועות. נצלו את הזמן ליהנות כמובן וגם להדריך את ילדיכם:

  • תרגלו עם הילדים את המסלול הבטוח לבית הספר.
  • ביחרו מסלול שאינו כולל חציית כבישים, גם אם הדבר מאריך את הדרך. אם בכל זאת חייבים לחצות כביש, ביחרו בכביש שאינו סואן כמקום לחציה.
  • חוצים את הכביש רק במקומות המיועדים לחציה: מעבר חציה מרומזר או מעבר חציה רגיל, מנהרה או גשר המיועדים לכך.

סייעו בהכנת הכתבה: א.ו.ש אביזרי בטיחות www.equipit.co.il