ערב שבת. שוטר רושם דו"ח בבית הכנסת

אל בית כנסת בדרום תל אביב הגיע בערב שבת שוטר שביקש לכתוב דו"חות למתפללים בשל שיר השבת שהושמע ברמקול. עורך 'מעריב' מספר.

שמעון כהן , א' באלול תשע"ח

בית הכנסת ישועת ישראל. תל אביב
בית הכנסת ישועת ישראל. תל אביב
צילום: אלי גול



טוען....

מאבקם של מתפללי בית הכנסת 'ישועת ישראל' בדרום תל אביב על הזכות להשמיע בעת כניסת השבת שיר שבת, נמשך, ובערב השבת האחרונה הוזמן שוטר לבית הכנסת.

השוטר נכנס ודרש מהמתפללים להציג בפניו תעודות זהות. על האירוע שוחחנו ביומן ערוץ 7 עם דורון כהן, עורך העיתון 'מעריב', שנכח במקום, זועזע ופרסם פוסט קצר ומתקומם על חוסר הסובלנות של "הנאורים", תושביה החדשים של השכונה.

"אבא שלי היה מבוני בית הכנסת הזה", מספר כהן. האזכרה לאביו של כהן הייתה בשבת ובשל כך הגיע גם הוא להתפלל בבית הכנסת המדוברת. "בית הכנסת משמיע שתי דקות של שיר בכניסת השבת ואז התושבים החדשים של השכונה מציפים את המוקדים בקריאות להשתקת בית הכנסת", מספר כהן.

בדבריו הוא מציין כי להבנתו "בכל פעם הם מגיעים לבית המשפט ונופלים ומגיעים עם סיבות אחרות, פעם זה רעש, פעם אמרו שהרמקולים שעל הגג זו פסולת שצריך לפנות אותה, פעם פנו לפיקוח של העירייה ופעם פנו למשטרה. לא מוכנים להכיל את השתי דקות האלה".

"אם בית הכנסת הזה היה משמיע את השירים והקולות הללו בשש בבוקר הייתי מצטרף אליהם, אבל יש כאן את עיקרון המידתיות. מדובר בשיר של שתי דקות בשבוע שמבשר על כניסת השבת והם לא מסוגלים להכיל את זה. מדובר באנשים מאוד נאורים, מאוד ליבראליים, מאוד פלורליסטים אבל הם לא מוכנים לקבל את זה...".

ממשיך כהן ומספר על אירועי ערב השבת האחרונה כאשר לאחר שנשמע שיר כניסת השבת, הסתיים והחלה התפילה "הגיעה ניידת נכנס שוטר לבית הכנסת עם דף ועט, ניסה לרשום שמות של אנשים, אותי זה זיעזע, רצה תעודות זהות מהאנשים. אם זה לא היה מזעזע אותי לא הייתי מצייץ. לקחתי אותו לצד ודיברתי אתו והוא הלך, אבל זה נורא מקומם כי זו אוכלוסיה חלשה ומושתקת שלא שמעו אותם אף פעם", אומר כהן המזכיר כי הוא עצמו גדל בשכונה ובאחרונה הוציא לאור ספר על שכונת שפירא, שם כינה את הקהילה המקומית 'הנוכחים הנפקדים', "בכוונה כתבתי כך, כדי לרמוז שהם לא באים לידי ביטוי בתקשורת ובחברה".

"צריך לתת לקהילה הזו את הביטוי המינימאלי שאותו הם מבקשים. בסך הכול מדובר בשתי דקות של שיר. הגיע הזמן שאנשים יהיו ליבראלים ופלורליסטיים גם בחיי היומיום ולא רק בטוויטר", מוסיף כהן המספר על עצמו כי לפני מספר שנים ביקש לרכוש דירה בשכונת 'נחלת יצחק' ולאחר שראה שהדירה מתאימה לו ביקש מבעל הדירה לבקר בה עוד פעם אחת. הוא הגיע בשעת ערב ומצא שבחלקו התחתון של המבנה ישנו בית כנסת ובעקבותיו רעש. כיוון שכך החליט לבטל את העסקה, אך הוא מוסיף ומציין כי לו היה רוכש את הבית לא היה מעלה בדעתו לפנות לעירייה או למשטרה כדי להשתיק את בית הכנסת.

"אגיד עוד דבר, בשכונה הזו יש גם כנסיה רוסית, ובכל שבת בין עשר וחצי לאחת עשרה יש פעמונים שקוראים לאנשים להגיע למיסה בכנסיה. בשנים האחרונות נבנו שיכונים מסביב ובהם גרים ש"סניקים וחרדים, האם מישהו התלונן אי פעם בעירייה שהפעמונים מפריעים לו? הגיעה קהילה חדשה לשפירא כי המקום הפך ללהיט נדל"ני והם לא מוכנים לכבד את האוכלוסייה המסורתית שחיה בשכונה, ואני חושב שכל אדם שהוא טיפה נאור צריך להתקומם נגד זה".

"יש שם אנשים שמאוד מזדהים עם המתפללים, אבל יש שם את המסיתים הקבועים שחלקם בשמות פייק מתסיסים את האווירה, הם כנראה אנשים מאוד מקושרים והם מצליחים להפעיל את כל הגורמים במשטרה ובעירייה", דברי כהן.

בציוץ שפירסם מתייחס כהן בחומרה לדברים ואף משווה אותם לעידנים אפלים בהיסטוריה: "אם לא הייתי רואה במו עיני, לא הייתי מאמין. שישי בערב, בית הכנסת בשפירא (הייתי שם, אזכרה של אבי), מגיע שוטר באמצע התפילה, מוציא פנקס ועט ודורש ת.ז מהמתפללים. למה? בגלל אותו שיר של שתי דקות שמבשר על כניסת השבת ומוציא מדעתם את ״הנאורים״. אנטישמיות? תהליכים שקרו בגרמניה? תחליטו אתם", כתב, ובשיחה עמו הוא מבהיר כי בחר במינוחים הללו במכוון. "ראו כמה זה מרגיז אתכם ותבינו כמה זה מרגיז אחרים".

לאירוע מתייחסת גם שפי פז הרואה בכניסת השוטר לבית הכנסת אירוע גדול הרבה מעבר לעימות מקומי עם מתפללי בית הכנסת: "המריבה סביב הזמירות לשבת בבית הכנסת מעולם לא הייתה מחלוקת דתית נטו, אלא חלק מהמאבק על הצביון היהודי ההולך ונעלם של שכונות דרום תל אביב. תחושת המצור והזרות הביאה להתקנת המערכת, אבל אז החלה התארגנות של תושבים חדשים שהפציצו את המוקד העירוני בתלונות על רעש. בתגובה התארגנו פעילים ותושבים לבוא ולתמוך בבית הכנסת, וברגע שהעירייה נכנעה למתלוננים, שלחה פיקוח, דו"חות ואפילו הוציאה צו שאוסר על השמעת המוזיקה, הבאנו רמקולים ואנשים ועשינו קבלת שבת ברחוב. אז זה מה שקורה: התושבים החדשים מתלוננים, התושבים הוותיקים שרים ורוקדים, ונראה מי יישבר ראשון".

עוד הוסיפה פז וכתבה כי "בשישי האחרון קיבלנו מידע שהעירייה התקפלה וניתנה לשיטור העירוני הוראה לא להגיע. מתברר שהשמחה היתה מוקדמת. השוטרים הגיעו ממש עם כניסת השבת ונכנסו לבית הכנסת. מעניין שכאשר היינו שם בעשרות וחגגנו ברחוב, המשטרה הגיעה אבל לא התקרבה".

ממשטרת ישראל נמסר בתגובה כי "מחובתה של המשטרה לבדוק ולטפל בכל דיווח על מטרד רעש המגיע לפתחה וכך היה גם במקרה זה. בעקבות תלונות רבות שהתקבלו במשטרה ובמוקד העירוני של עיריית ת"א אודות רעש חזק בעוצמתו הבוקע מתוך רמקולים ומפריע לשכנים, הגיעו למקום שוטרים ופקחי עירייה. לאחר מספר ניסיונות לברר מיהו האחראי בבית הכנסת, הופסק מטרד הרעש ולכן גם לא ניתן דו״ח או כל פעולת אכיפה אחרת. נציין כי מטרדי הרעש הן מהעבירות המטרידות ביותר את האזרח הנורמטיבי ואנו נמשיך למנוע ולאכוף אותם, הכל בהתאם לחוק".

מהפורום הציבורי לישראל יהודית ודמוקרטית נמסר כי "מדובר בחלק מתהליך ההנתקה שמבקש ראש העיר חולדאי להעביר את תל אביב. אפס סובלנות לתושבי העיר המסורתיים והדתיים, מאה אחוז סובלנות הכלה והבנה לערבים עם דגלי פלסטין ומסתננים.

''נראה שחולדאי משתדל להתכחש לכינוי 'העיר העברית' ומבחינתו תל אביב צריכה להיות 'העיר הכלל אזרחית', ללא חשש יהדות", נמסר.