דגלי אש"ף בכיכר
דגלי אש"ף בכיכרצילום: תומר נאוברג, פלאש 90

יו"ר פורום 'דרוזים למען ישראל', חבר הליכוד מנדי ספדי, מתייחס ביומן ערוץ 7 להפגנת השמאל הקיצוני וערביי ישראל אתמול בכיכר רבין, בה נישאו דגלי אש"ף ונישאו קריאות 'ברוח ובדם נפדה אותך פלשתין'.

"ההפגנה של אתמול המחישה את הצורך בחוק הלאום. זה ברור וחד משמעי", פותח ספדי כשהוא נשאל אם ההפגנה אמש פגעה בדרוזים שעשויים למצוא את עצמם מתויגים באותה צד של מפגיני אמש.

לדבריו, לעומת ההפגנה של אמש הרי ש"ההפגנה משבוע שעבר המחישה את הצורך בחקיקת חוק להגדרת מעמד המיעוט הדרוזי במדינת ישראל. אלו שתי אוכלוסיות שונות ונפרדות שלא שייכות אחת לשניה חוץ מהשפה המשותפת כי גרנו באותו אזור".

"ההפגנה אתמול היה בה נזק לנושא בכלל, כי כאן אנשים יכולים לטעות ולראות בשתי האוכלוסיות כבעלות אותה מטרה", ועם זאת הוא סבור שדווקא מראה דגלי אש"ף בכיכר מחדדים את ההבדל בין שתי האוכלוסיות ובין שתי ההפגנות. "ההפגנה של אתמול עזרה למחאת הדרוזים בכך שהיא המחישה את ההבדלים. לפני שבוע אנשים הפגינו לחיזוק שייכותם למדינת ישראל ולראיית העם היהודי כבעל הבית על ארץ ישראל.

''ראינו את ההבדלים העצומים בין ההפגנה שבה נשאו דגלי ישראל אפילו יותר מאשר את הדגל הדרוזי ושרו את ההמנון כולל המילים 'נפש יהודי הומיה', המנון שאנחנו שרים בכל הטקסים ובכל מה שקשור לזהות היהודית. הדגל הזה מייצג אותנו והסמלים וההמנון מייצגים אותנו. אנחנו לא כופרים באף אחד מהסמלים של מדינת ישראל".

ספדי מחדד ומבהיר כי הכעס שהוביל למחאת השבוע שעבר "הגיע מתחושה שהחוק הוציא את הדרוזים מהמקום הטבעי שלהם. הם מרגישים בסביבה הטבעית שלהם והחוק הזה, בגלל שהתעלם מהדרוזים, נתן תחושה שיצאו מהמעגל הטבעי שלהם. הדרוזים מבקשים להיות ישראלים ולכן מבקשים חוק שיגדיר אותם כמיעוט בישראל".

"נפלו לנו חללים עוד לפני שקמה המדינה. טוענים שהדרוזים עומדים לצד החזק אבל זה לא נכון. הדרוזים עומדים ליד הצדק ולא לצד החזק, כך היה עוד לפני שקמה המדינה והפכה לחזקה".

ספדי מתייחס גם לטענות שנשמעו מימין כאילו הקרן החדשה "עשתה סיבוב" על גבם של הדרוזים, ואומר: "לכל הטוענים שהשמאל והקרן החדשה עשו עלינו סיבוב, אז אם אכן הקרן היא שמימנה את ההפגנה אז הדרוזים הם שעשו עליה סיבוב, כי הם אמרו בהפגנה שהם ישראלים ורוצים למנוע את הפילוג".