חיילים בסיור סליחות
חיילים בסיור סליחותמאיר סטרמן

הפורום החילוני פנה לראש אכ"א בבקשה שלא לחייב במהלך התקופה הקרובה חיילים חילונים להשתתף בסיורי סליחות בצה"ל.

הפורם מציין במכתבו כי "הפקודה מבחינה בין פעילויות צבאיות וממלכתיות-רשמיות – שבהן לא ניתן, ובצדק, לבקש כל פטור, לבין פעילויות נופש והווי. אין ספק בכך שהשתתפות בסיור סליחות לא יכולה להיחשב פעילות צבאית, וסעיף 26 מונה רשימה סגורה של אירועים ממלכתיים-רשמיים, שסיורי הסליחות, ובצדק, אינם כלולים בה".

עוד נאמר "גם במנותק מהוראות פקודת השירות המשותף, לא ראוי בעינינו שהצבא יכפה על חייליו להשתתף בפעילות בעלת אופי דתי כה מובהק, באופן הפוגע בזכות החוקתית לחופש מדת. כידוע לצבא אין זכות להתנות על זכויות היסוד במידה שאינה עולה על הנדרש ממהותו ומאופיו של השירות, ומובן שהשתתפות בסיורי סליחות אינה מהווה צורך מבצעי שמצדיק פגיעה כזאת בזכויות יסוד.

מאחר וסיורי הסליחות אמורים להתחיל בקרוב מאד, נבקשך לענות לנו בהקדם האפשרי מהי עמדת הצבא בנושא, והאם בכוונתך לצאת באיגרת מסוג זו שאנו מבקשים ממך להוציא".

איתי גרנק, יו"ר הפורום הציבורי לישראל יהודית ודמוקרטית, אמר בתגובה כי "הפורום החילוני ממשיך במסע השיסוי והשנאה, כעת הוא מבקש לנתק את חיילי צה''ל החילונים והמסורתיים מערכי היהדות בזדון, ומבקש לחסל את סיורי הסליחות שנערכים מדי שנה בצה"ל.

''זוהי מגמה הולכת וגוברת של מלחמה בכל סממן יהודי בצה"ל על מנת להפוך אותו לצבא מנותק מהיהדות ולכן מנותק מערכי היסוד של עם ישראל", הוסיף גרנק.

מדובר צה''ל נמסר כי ''המכתב התקבל בצה״ל ויענה במישרין לפונים''. גורמים צבאיים ציינו כי ''סיורי הסליחות הם חלק מפעילות החינוך הצבאית בדומה לצפיה בהצגה, פעילות מורשת קרב וכדומה. חייל אינו רשאי להשתחרר מפעילות החינוך היחידתית אלא באישור מפקדו אשר מוביל את הפעילות וכפי שנעשה בכל תוכנית חינוך בצה״ל. ההשתתפות באמירת הסליחות היא רשות בלבד, וכך גם נאמר לחיילים בעת הסיור.