אספקת המים לשומרון לקראת פתרוןסיגל כהן

שר האנרגיה, ד"ר יובל שטייניץ, קיים סיור מקצועי בשומרון יחד עם ראש מועצה אזורית שומרון, יוסי דגן, ראש מועצת בית אריה, אבי נעים, וגורמים מקצועיים מרשות המים ומחברת "מקורות", בכדי לבחון מקרוב את התקדמות העבודות על תשתיות המים לצורך תגבור אספקת המים בשומרון.

בתחילת הביקור סיירה המשלחת באזור היישוב בית אריה. לאחר מכן המשיכה לסיור בקו המים סמוך לאורנית ושערי תקווה, ובקידוחי מים בסמוך לברקן וקדומים.

השר שטייניץ אמר, "לאורך כל התקופה האחרונה, פעלנו ללא לאות על מנת לקדם את עבודות התשתיות הנדרשות בשומרון ולאפשר אספקת מים סדירה לתושבים. אני מברך על שיתוף הפעולה של הגורמים הרלוונטיים, שהוביל לפתרון בעיית המים, שתביא לאספקת מים סדירה הן לתושבים הישראלים והן לפלשתינים. מדובר על פרויקט שייתן פתרון שנים רבות קדימה."

צילום: רועי חדי
צילום: רועי חדי

יוסי דגן הודה לשר על פועלו לקידום הפתרונות לבעיית המים, ואמר כי כשנתיים לאחר תחילת העבודות המשותפות של משרד התשתיות, משרד האנרגיה, מקורות, רשות המים, המנהל האזרחי, ומשרד הביטחון "אין ספק שאנחנו יכולים לראות היום מהפכה. עובדה שהקיץ הזה מזה שנים רבות עובר טוב, והתושבים מקבלים מים". דגן הדגיש כי "זה נשמע טריוויאלי, אבל זה לא היה טריוויאלי".

דגן תיאר את המציאות המתפתחת בשומרון, את צמיחת היישובים, השכונות, והצטרפות תושבים חדשים לאזור, ואמר "אנחנו צריכים לספק להם את הצרכים הכי בסיסיים, בתוכם כמובן מים. כמובן גם צרכים נוספים- תרבות, בניה, כבישים, אבל המים זה דבר בסיסי". על כך שב והודה דגן לשר שטייניץ, והמשיך לתאר את השלבים הבאים של תכניות המים בשומרון, הכוללים קו מים במערב השומרון בכבישים 5 ו-55, הובלת מים לאזור גב ההר, ועוד. "אנחנו בדרך הנכונה, הפיתוח של השומרון, בשונה ממה שהיה, יהיה תכנון מראש ולא בריצה. עובדים גם על פתרון מידי וגם על 5 שנים קדימה".

בשנים קודמות, חווה אזור יהודה ושומרון קשיים רבים באספקת המים, הן ליישובים הישראלים והן לפלשתינים. הסיבות לכך היו גידול משמעותי באוכלוסיה, גידול בביקוש למים, הן לצריכה ביתית והן לחקלאות ותשתית אשר לא נתנה מענה לגידול זה. הדבר הביא לכך שבמשך חודשי הקיץ, תוגברה אספקת המים באמצעות מיכליות ויישובים רבים חוו הפסקות מים.

בעקבות זה, הורה שר האנרגיה, ד"ר יובל שטייניץ, על קידום תכנית אב מקיפה למשק המים ביהודה ושומרון, עם אופק תכנון לשנת 2040.

בתכנית נלקחו בחשבון היקף האוכלוסיה הנוכחי, צפי גידולה (הן הישראלית והן הפלשתינית), והגידול בביקושים. לאחר דיונים מקצועיים בנושא והנחיית השר, החלו העבודות על קווי המים, אשר הביאו בקיץ הקודם להקלה משמעותית בסדירות האספקה, ובקיץ הנוכחי יישובי האזור כמעט ולא חוו בעיות באספקת המים.

במהלך חצי השנה האחרונה מתבצעות עבודות על קו אלעד-עופרים, אשר יתגבר משמעותית את מערכת המים באזור וייתן מענה לשנים הקרובות. כמו כן, בימים אלו, מבוצע שלב א', ליצירת צירי אספקת מים חדשים, מהמערכת הארצית ליהודה ושומרון, אשר יתגברו בצורה משמעותית את המערכת האזורית.

השר שטייניץ סיכם את הביקור "מודים לנו על כך שבסך הכל אנחנו מבצעים את חובתנו, כי גם זכותנו לדאוג לאספקת מים לכל אזרחי ישראל, בשומרון או בבנימין ובכל אתר. ואנחנו מאוד שמחים לראות שסופסוף הדברים זזים בשטח".