תרומת כליה- ירידה בעולם, עליה בישראל

בעוד בעולם יורד מספר התורמים החיים של כליות, בישראל המספר הוכפל. מה גרם לשינוי והאם ניתן להעתיק אותו לעולם? מחקר חדש בדק.

שמעון כהן , ב' באלול תשע"ח

אילוסטרציה
אילוסטרציה
Thinkstock



טוען....

מחקר חדש בוחן את הסיבות לכך שבעוד במדינות רבות בעולם קיימת ירידה במספר התורמים החיים של כליות הרי שבישראל המספר עולה ואף הוכפל.

ביומן ערוץ 7 שוחחנו עם אחד ממובילי המחקר, פרופ' מני קוסלובסקי מהמחלקה למדעי ההתנהגות באוניברסיטת אריאל, על המסקנות ועל האפשרות להעתקת המודל הישראלי למדינות אחרות.

"בדקנו מה קורה במדינה מבחינת תורמים אנונימיים, תורמים שמוכנים לתת כליה למי שלא במשפחה ולא מכירים והוא עושה זאת לחסד, כאקט אלטרואיסטי,, מספר פרופ' קוסלובסקי, "מצאנו שבהרבה מדינות יש ירידה מבחינת מספר תרומת הכליות. כאן בארץ, בגלל הארגון 'מתנת חיים' של הרב הבר, במשך השנים אנשים היו מוכנים לתרום יותר מ-300 כליות, וזה הכפיל את מספר הכליות שאנשים תורמים".

במחקר התמקד פרופ' קוסלובסקי בפן הפסיכולוגי של הסוגיה, כאשר שותפיו למחקר, ד"ר וולטר ווסר מבית החולים מעייני הישועה, פרופ' ג'פרי בונר מבית החולים לניאדו וד"ר עדי לזר, מתמקדים בהיבטים אחרים שלו.

אחת הסוגיות שבהן עסק קוסלובסקי היא שאלת המניע שמוביל אנשים לתרומת כליה, והוא מציין כי לכך יכולות להיות מספר סיבות: "יכול להיות שמישהו שמע שמישהו אחר עשה את זה וזה השפיע עליו. יש סיפורים בתקשורת על תורמים ואנשים רוצים לתרום גם הם. יש אנשים שמבחינת מדד האלטרואיזם שלהם הם במקום גבוה ותרומה נותנת להם הרגשה טובה".

עוד מעיר פרופ' קוסלובסקי ומציין את התמורה שמתחוללת בעמדתם של בני הזוג של התורם או התורמת: "ראיינתי כמה מהתורמים ושאלתי מה הם חשבו כשרצו לתרום ומה בן הזוג שלהם חשב על כך, ומה שגיליתי היה שלפעמים הייתה התנגדות של בן הזוג לתרומה. שאלו למה אתה רוצה להסתכן ולמה לעבור את הניתוח הזה, אבל אחרי התרומה בן הזוג גאה במעשה של בן הזוג שתרם והם מספרים לכל אדם בהערכה על המעשה שעשה בן הזוג התורם".

לנוכח מספרם הגדול של התורמים הדתיים נשאל פרופ' קוסלובסקי אם גם היבט זה נבחן ונבדק, בין השאר על מנת לוודא היתכנות להעתקתו למדינות אחרות שבהן הדת אינה מהווה גורם משמעותי. לדבריו אמנם נכון לציין שרבים מהתורמים הם אנשים דתיים, אך הדבר אינו אומר שאין תורמים שאינם דתיים ושמה שמניע אותם הוא הרצון לתרום לבני אדם.

לדבריו ההגדרה לתרומה מסוג זה היא הביסוס על אמונה, ואמונה יכולה להיות בקב"ה או באדם וברצון לתרום לאנושות ולעשות טוב לבני האדם באשר הם. את האלמנט הזה נראה שניתן יהיה לשכפל גם במדינות שרוב מוחלט של אזרחיהן אינו מוגדר כדתי.