פיטר ביינרט
פיטר ביינרטFlash 90

העיתונאי היהודי-אמריקני פיטר ביינרט, איש שמאל, הגיע עם משפחתו לביקור בישראל ועוכב לטענתו בנמל התעופה בן גוריון.

ביינרט ומשפחתו הגיעו בשבוע שעבר לישראל כדי להשתתף בבת מצווה של אחייניתו.

בביקורת הדרכונים בנתב"ג ביקש איש ביטחון מביינרט להתלוות אליו לחדר צדדי, שם הוא נשאל על נסיבות הביקור, נשאל האם יש לו מכרים בישראל וגם האם היה מעורב בארגון שיכול לעורר אלימות בישראל.

ביינרט השיב בשלילה ואז נשאל האם היה מעורב בארגון שמאיים על הדמוקרטיה הישראלית. גם לשאלה הזו ביינרט השיב בשלילה.

''אחר כך הוא סיפר לי שבנסיעתי האחרונה לישראל השתתפתי בהפגנה, וזה נכון. הוא שאל איפה היא התרחשה ועניתי 'חברון'. הוא שאל למטרת ההפגנה ועניתי שאנחנו מחינו על כך שלפלסטינים בחברון ובגדה המערבית אין זכויות בסיסיות", סיפר ביינרט.

"אני לא זוכר את כל הדיאלוג שבא אחר כך אבל שני דברים בולטים. ראשית, החוקר שלי מעולם לא הציג כל בסיס משפטי לעיכובי. חוק שאושר לאחרונה מאפשר לישראל למנוע כניסתם של אנשים שתומכים בחרם על ישראל או על ההתנחלויות, אבל החוקר מעולם לא הזכיר חרמות''.

התשאול הסתיים וביינרט הורשה לבקר בישראל. ''השיחה היתה מדכאת אך לא מפחידה. אני עיתונאי יהודי אמריקני עם חברים בעלי השפעה בישראל וידידים אמריקנים. מצבי לא היה דומה כלל למבקרים השחורים, החומים ולא היהודים שאיתם חלקתי את חדר ההמתנה.

"אולי לא הרגשתי מוגן על ידי החוק הישראלי, אבל הרגשתי מוגן לחלוטין על ידי הזכות הלאומית, הדתית והמעמדית שלי", תיאר.

בעקבות פרסום הדברים, ראש הממשלה בנימין נתניהו ערך בירור מיידי במטרה לבדוק מדוע נחקר העיתונאי האמריקני בנמל התעופה בן גוריון. מלשכת נתניהו נמסר, ''ראש הממשלה שמע על תחקור ביינרט בנמל התעופה בן גוריון ומיד קיים שיחה כדי להבין כיצד הדבר אירע. הוא נענה שמדובר בטעות אדמיניסטרטיבית''.

ראש הממשלה הבהיר, ''ישראל היא מדינה פתוחה המקדמת בברכה כל אדם, מבקרים ותומכים כאחד. ישראל היא המדינה היחידה במזרח התיכון שבה אנשים יכולים להביע את דעתם בחופשיות''.

משירות הביטחון הכללי נמסר, "שירות הביטחון הכללי פועל אך ורק בהתאם לייעודו על פי חוק ולמען ביטחון המדינה. עיכובו בנתב"ג של מר ביינרט בוצע בשל טעות בשיקול הדעת של הגורם המקצועי בשטח. אנו מצרים על עוגמת הנפש שנגרמה למר ביינרט. ראש שירות הביטחון הכללי הנחה לתחקר את המקרה".

יעל פתיר, מנהלת המשרד הישראלי של שדולת השמאל J Street, אמרה בתגובה לתשאול העיתונאי: "המדרון החלקלק הופך לתהום חשוכה ומסוכנת, כאשר כל אזרח זר שמעז לבקר את ממשלת נתניהו עלול למצוא את עצמו נחקר על דעותיו.

"פקידי רשות האוכלוסין וחוקרי השב"כ הופכים בעל כורחם לעושי דברו של שלטון שמשתמש בהם ככלי לרדיפות פוליטיות. אם ממשלת ישראל רוצה בקשר כלשהו עם רובה המכריע של יהדות ארצות הברית, כמו גם בשימורה של הדמוקרטיה הישראלית, החקירות הפוליטיות צריכות להיפסק לאלתר", הוסיפה פתיר.

ח"כ נחמן שי (המחנה הציוני) תקף את ההחלטה לעכב בנתב"ג את ביינרט. ''מדובר בעיתונאי ופרשן מן השורה הראשונה בארה״ב. בדרך הזו מדינת ישראל מקוממת עליה יהודים ולא יהודים, מאבדת את תמיכתם ומערערת את ערכיה הדמוקרטיים", טען ח"כ שי.