שמואל אבואב
שמואל אבואבצילום: הלל מאיר/TPS

החינוך החרדי, נכון לשנת הלימודים הנוכחית, מונה 444,449 תלמידים הלומדים ב-6977 מוסדות חינוך - כך התברר היום (ג') בוועדת החינוך בראשות ח"כ יעקב מרגי שקיימה ישיבת היערכות מיוחדת לפתיחת שנת הלימודים תשע"ט בחינוך החרדי.

הישיבה התקיימה בהשתתפות מנכ"ל משרד החינוך שמואל אבואב וצוות משרדו.

מרגי הסביר כי המאפיינים של החינוך החרדי שונים בהרבה ועל כן הוא בחר לקיים השנה ישיבה מיוחדת המדברת על ההיערכות של משרד החינוך לפתיחת הלימודים במגזר החרדי.

אבואב אמר בישיבה כי "החינוך החרדי הוא מאוד משמעותי עבורנו משום שאנו רוצים להעניק לו את הצביון והאופי – המחוזות מסודרים במתן מענה לכל האוכלוסיות וזה אתגר שאנו עומדים בו".

לדברי מנכ''ל משרד החינוך, אחת הסוגיות המרכזיות שמעסיקות את המשרד בנוגע למוסדות החינוך החרדי זה מתן הרישיונות – "בעבר הוציאו אנרגיה רבה על עניין הבירוקרטיה לאישור ושתדלנים שונים עשו מזה גם כסף. עכשיו בנינו שיטה חדשה שמאפשרת למוסדות לקבל רישיון ואכן 40% מהמוסדות קיבלו רישיון ל-5 שנים. אנו בהידברות עם משרד הבריאות כל העת שהוא גם מרכיב בנתינת האישור למוסדות".

למעשה, 94.1% ממוסדות החינוך יחלו את שנת הלימודים עם רישיון – יותר מ50% מהם קיבלו רישיון רק עד ארבע שנים.

במהלך הדיון התברר כי השיבוץ לסמינרים, בניגוד לשנים עברו, נעשה באופן מקסימלי: רק 40 בנות סמינר מתוך 11,000 שעולות לכיתה ט', טרם סודרו במוסדות החינוך.

עוד אמר אבואב, "האתגר של המערכת החינוך בכלל זה הלחימה בנשירה ממוסדות הלימוד ובציבור החרדי הוא גדול עוד יותר".

אבואב התייחס בסוף הישיבה לטענות של משתתפים כנגד האכיפה של משרד החינוך במוסדות החינוך ואמר "בכוונתנו להגביר ולהמשיך את האכיפה ולהציב סטנדרטים רציניים. יש לנו אחריות לתלמידים, למורים וכן לכספי ציבור. בכל מקום שאין רגישות, אנחנו נטפל כמו שצריך ונבוא למצוא את רמת הסטנדרטים שאנו דורשים".

דוד שרפר ממוסדות המוכש"ר אמר בדיון כי "לא הגיוני שמשרד החינוך ידרוש מהמוסדות את מלוא הדרישות אך יתקצב אותן רק ב40%. בנוסף, ישנה הוראה שלא לקחת בחינוך המיוחד תשלום מההורים ואנו מחויבים להעסיק גננות בתארים ולשלם להן אף סכום גבוה – מנגד, אנו לא מקבלים את התקצוב לכך".

יו"ר הוועדה ח"כ יעקב מרגי נעל את הישיבה בקריאה למשרד החינוך: "יש להחזיר את המתווה לקדמותו ומוסדות המוכש"ר יקבלו 75 אחוז מהסכום הכולל שמקבלים במוסדות הרגילים ולא את ה40% כפי שהם מקבלים היום. היום המצב הוא שיש חוסר במערכות האלו וכשיש חוסר, המענה לא ניתן בכסף ממקום אחר אלא נאלצים לפגוע בשכר מורים".