תל ערד
תל ערדצילום: מנו גרישנפן

הקיץ בעיצומו ואנו נכנסים לתקופה המשלבת את חודש אוגוסט עם חודש אלול.

מצד אחד - אוגוסט, קיץ, חופש גדול, כל משפחה מחפשת מקום חסכוני ומהנה בו יוכלו להעביר את הזמן ביחד. מצד שני- אלול, חודש הרחמים והסליחות, לקראת הימים הנוראיים והחגים שבפתח.

עבור המשפחות המחפשות את הבילוי המתאים לתקופה הייחודית, ויספק פתרון שיענה על הצרכים של השילוב בין הקודש לחול, בין הנאה ללמידה, ובין טיול למורשת, ברשות הטבע והגנים קיימת סדרת טיולים בעקבות התנ"ך, חוויה שתאפשר למבקרים לחוות את המקומות המוזכרים בסיפורי התנ"ך בצורה הטובה והמהנה ביותר.

"חָצוֹר לְפָנִים הִיא רֹאשׁ כָּל-הַמַּמְלָכוֹת הָאֵלֶּה" (יהושע, י"א, י')

חצור המקראית הייתה הגדולה והחשובה ביותר בערי ארץ ישראל בתקופה הכנענית, והוחרבה כליל בכיבושי יהושע בן נון, על פי המתואר בתנ"ך. בתקופה הישראלית חודשה ההתיישבות ונבנו מבנים חדשים בשטח העיר העליונה.

בגן לאומי תל חצור ניתן לסייר במקום ולבקר במגדל מים מרשים מאין כמוהו שנבנה ככל הנראה בימיו של המלך אחאב, בארמון כנעני ששימש את מלכי חצור במאות ה-14-14 לפנה"ס, בשער שלמה בעל ששת החדרים, במגדל התצפית, שנבנה כדי להבחין בהתקדמות צבא אשור אל העיר, ולסיום לבקר במוזיאון שבכניסה לקיבוץ איילת השחר הסמוך, המציג ממצאים רבים ומרתקים מהתל.

תל חצור
תל חצורצילום: דורון ניסים

"וַיְהִי אַחַר הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה כֶּרֶם הָיָה לְנָבוֹת הַיִּזְרְעֵאלִי אֲשֶׁר בְּיִזְרְעֶאל אֵצֶל הֵיכַל אַחְאָב מֶלֶךְ שֹׁמְרוֹן" (מלכים א, כ"א, א')

בגן לאומי מעיין חרוד וסביבתו ניתן לסייר אל מול נופי עמק יזרעאל והגלבוע. בתל יזרעאל אשר מזוהה עם ארמון החורף של מלכי בני עומרי התרחש הסיפור המקראי על המלך אחאב שחמד את כרם נבות היזרעאלי.

משם יוצא שביל באורך כקילומטר אחד לחורשת אקליפטו ולעין יזרעאל, מעיין שכבה הנובע לרגלי הגלבוע, ומימיו מתנקזים אל בריכה יפה. זהו מקום מושבו של צבא שאול המלך במלחמתו האחרונה. משם ניתן לטפס על הגלבוע לתצפית מרהיבה על עמק חרוד וסביבותיו ועל הגליל ורכס הגלעד.

מעיין חרוד
מעיין חרודיובל גסר

"וַיֶּחֱזַק דָּוִד מִן הַפְּלִשְׁתִּי בַּקֶּלַע וּבָאֶבֶן וַיַּךְ אֶת הַפְּלִשְׁתִּי וַיְמִיתֵהוּ וְחֶרֶב אֵין בְּיַד דָּוִד" (שמואל א, י"ז, נ')

בחורבת קיאפה, עיר ממלכה מימי המלך דוד ישנם ממצאים רבים וייחודים השופכים אור על החיים בתקופה זו. ניתן לטפס לראש החורבה ולתצפת על עמק האלה- זירת הקרב המפורסם בין דוד לגוליית, ועל שוכה ועזקה המוזכרות בקרב. משם ניתן להמשיך בנסיעה לתל שוכה. התל מעניק נקודת מבט גיאוגרפית שונה במקצת על אזור הקרב שבו התארגנו הכוחות הפלישתים לקרב נגד צבא שאול, והוא מעניק גם פריחה יפה של תורמוסים הצפויה בעונה זו.

חורבת קיאפה
חורבת קיאפהצילום: יעקב שקולניק

"וַיִּשְׁמַע הַכְּנַעֲנִי מֶלֶךְ עֲרָד יֹשֵׁב הַנֶּגֶב כִּי בָּא יִשְׂרָאֵל דֶּרֶךְ הָאֲתָרִים וַיִּלָּחֶם בְּיִשְׂרָאֵל וַיִּשְׁבְּ מִמֶּנּוּ שֶׁבִי" (במדבר, כ"א, א')

בגן לאומי תל ערד ישנה תצפית היקפית על מדבר יהודה, על דרום הר חברון ועל הנגב. למרגלותיו משתרעת העיר הכנענית הגדולה והמבוצרת ערד על 100 דונם ומוקפת חומה, עם מצודה מקראית, מקדש יחיד במינו, וכן מאגר מים שניקז את מי הגשם של המצודה. בסיור במקום הולכים לאורך החומה ועוברים בשעריה, עוברים בבתי ארבעת המרחבים המאפיינים את העיר הכנענית, צופים במקדש יהודאי מן המעטים המוכרים מתקופת המלוכה, ורואים את באר המים של העיר ואת מבני הפולחן והארמון.

תל ערד
תל ערדצילום: מנו גרישנפן

"וַיָּשָׁב אַבְרָהָם אֶל נְעָרָיו וַיָּקֻמוּ וַיֵּלְכוּ יַחְדָּו אֶל בְּאֵר שָׁבַע וַיֵּשֶׁב אַבְרָהָם בִּבְאֵר שָׁבַע" (בראשית, כ"ב, י"ט)

גן לאומי תל באר שבע, הוא מקום אשר הוכרז על ידי אונסק"ו כאתר מורשת עולמי, והיה גבולה הדרומי של כנען. התל שוכן בין נחל באר שבע לנחל חברון, שהיו מקורות המים של תושביו. בסיור במקום נכנסים בשער מפואר אל העיר המקראית, מטיילים ברחובות העיר, עוברים בשער התאים המפואר, בבתי ארבעת המרחבים והמחסנים, רואים היכן מצאו את אבני המזבח שפורק והורכב מחדש, ומגיעים לבאר העמוקה בארץ, 70 מטר עומקה.

תל באר שבע
תל באר שבעצילום: דורון ניסים

הכניסה לכל האתרים בתשלום, כאשר מנויי מטמון נהנים מכניסה חופשית וממגוון פעילויות ללא תשלום. פרטים מלאים ניתן למצור באתר רשות הטבע והגנים.

אז האופציות רבות, נשאר רק לבחור את האתר המתאים לכם, לארוז תרמיל, לשים בו גם תנ"ך וקדימה לדרך!