השירות הלאומי זקוק לדמות שתצעיד אותו קדימה. אילוסטרציה
השירות הלאומי זקוק לדמות שתצעיד אותו קדימה. אילוסטרציהצילום: בת אל לב רן

הליך בחירת מנכ"ל רשות השירות הלאומי-אזרחי הבא שיחליף את שר-שלום ג'רבי כבר כמעט הגיע לסיומו לפני כחודש.

השר הממונה, אורי אריאל, הכריז אז על מינויו של ראובן פינסקי לתפקיד, ונראה היה שהסיפור סגור ואישור הממשלה הנדרש הוא פורמלי בלבד. אולם השבוע התברר שהסיפור רחוק מסיום ואישור הממשלה מתעכב בשלב זה, זאת בעקבות דרישתה של המועמדת השנייה לתפקיד, יפעת סלע, מנכ"לית ארגון 'אלומה' ובתו של נתן אשל המקורב לראש הממשלה נתניהו, לקבל לידיה את פרוטוקול הדיונים של ועדת האיתור.

המאבק הנוכחי על תפקיד ראש רשות השירות לאומי-אזרחי אינו מקרי. התפקיד, שכולל אחריות על מערך של כ‑18 אלף מתנדבים, נחשב לתפקיד בכיר ובעל השפעה. לפני כחודש הודיע השר אריאל על החלטתו לקבל את החלטת ועדת האיתור ולמנות לתפקיד את ראובן פינסקי, תושב היישוב פסגות, אשר משמש כמנהל אגף מורשת לאומית במשרד ראש הממשלה. אך אז עלתה ביקורת ונטען כי מכיוון שוועדת האיתור המליצה על שני מועמדים סופיים, פינסקי וסלע, שהם לטענת המבקרים בעלי כישורים דומים, אי לכך הוועדה מחויבת לפי נוהל נציב שירות המדינה להמליץ על האישה בלבד. בעקבות כך, בצעד חריג ויוצא דופן הוחלט בנציבות שירות המדינה לכנס שוב את ועדת האיתור, כדי שחבריה ידונו מחדש במינוי. לבקשת הנציבות, על ועדת האיתור להבהיר את שיקוליה בהליך בחירתו של פינסקי. חברי הוועדה נדרשו לבחון האם המינוי אכן עומד בתנאי הייצוג ההולם והאפליה המתקנת לנשים.

גורמים המקורבים לשר אורי אריאל אישרו כי הוועדה אכן התבקשה להתכנס בימים אלו בשנית ואמרו ל'בשבע' כי "לאחר קבלת המלצות הוועדה ערך השר ראיונות אישיים עם שני המועמדים המובילים, ראובן פינסקי ויפעת סלע, וקיבל את החלטתו. זימון המועמדים לריאיון אישי, אחד על אחד, ושמיעת חזונם המקצועי הוא מעבר למה שעושים בדרך כלל. השר הגדיל לעשות וזימן אותם, ורק אחר כך קיבל את החלטת הוועדה. נעשו פה צעדים שהם הרבה יותר מעמיקים מאשר רק לקבל את החלטת הוועדה". עוד הבהירו גורמים בקרבת השר: "לטעון שהם שווים בניקוד זה לא נכון. לומר שהם קרובים בניקוד זה נכון, אבל בכל אופן, קיים הבדל. לא הייתה כאן אפליה על רקע מגדרי וכדומה. זה לא המצב כאן".

"בראש ארגון נשי צריך אישה"

גורם נוסף המעורה בפרטים מדגיש כי בעוד המינוי מתעכב כדי לבחון את מועמדותה של סלע מטעמי שוויון וייצוג הולם, יש לקחת בחשבון גם את התאמתה לתפקיד לאור השקפת עולמה: "יפעת סלע פעלה לאורך שנים לגיוס בנות דתיות לצבא. אני לא אומר שיש סתירה, אבל זה לא דבר טבעי שמי שבמשך המון שנים הסבירה למה בת דתית צריכה ללכת לצבא, ולא באופן אקראי אלא כחינוך וכדרך חיים - פתאום יודעת להסביר למה טוב ללכת לשירות הלאומי. זה לא נורמלי. יש פה משהו בעייתי, ואני מניח שגם העובדה הזאת נלקחה במכלול השיקולים".

בתוך כך נודע ל'בשבע' כי עוד טרם סיום הליך איתור המועמד לתפקיד פנתה התנועה לאישה הדתית 'אמונה' לשר הממונה אורי אריאל בדרישה להעדפת אישה בתפקיד זה: "נודע לנו כי העפילו לשלב הסופי והאחרון מועמד ומועמדת. כידוע, רשות השירות הלאומי-אזרחי היא הגוף הממשלתי המרכז תחתיו את כלל הטיפול בנושא השירות הלאומי-אזרחי במדינת ישראל. בהיות הרשות גוף ממשלתי היא כלולה בדרישות חוק שוויון זכויות האישה ומחויבת במתן העדפה למועמדת אישה בהתאם לתנאים בחוק".

עוד נכתב בפניית 'אמונה': "מעבר לכך יצוין כי בחלוקה המגדרית בין מתנדבי ומתנדבות השירות הלאומי מהוות המתנדבות הבנות אחוז משמעותית גבוה יותר לעומת הבנים המתנדבים, וגם בשל כך חשוב שמי שתעמוד בראש הרשות תהיה אישה שתהווה דוגמה ומודל לאותן מתנדבות ותבין את צורכיהן מנקודת מבט אישית נשית. לאור האמור, אנו פונות לאדוני וממליצות על העדפת מועמדת אישה לתפקיד ומאמינות כי הרשות כולה תהא נשכרת מבחירה זו".

על המכתב חתומה בין היתר ליאורה מינקה, יו"ר 'אמונה', שמציינת בשיחה עם 'בשבע' כי המכתב שוגר עוד לפני שהשר קיבל את ההחלטה: "נוסח מכתבנו לשר היה טרם הבחירה. ראובן פינסקי מועמד ראוי בהחלט ויפעת סלע מועמדת מצוינת. ברוך ה' יש לנו במגזר אנשים מצוינים. מועמדותה של יפעת סלע כאישה לתפקיד שברובו אחראי על נשים בהחלט צריכה להילקח בתעדוף", חוזרת מינקה ומדגישה. "אין לי פרטים על הדיון שמתקיים ולא על תוצאותיו, גם לא ראיתי פרוטוקולים ובחינת כישורים, אבל אם הנושא עוד נדון בימים אלו, אני עדיין סבורה שיפעת ראויה להעדפה במקרה של כישורים דומים. בכל מקרה, לאור איכות המועמדים, תנועת אמונה לא תגיש עתירה".

העובדה שיפעת סלע עמדה בראש ארגון שמעודד בנות דתיות להתגייס לצבא, אינה פוגעת בהתאמתה לעמוד בראש ארגון שמעודד שירות לאומי לכתחילה?

"לא קשור כלל. 'אלומה' לא מעודדת גיוס בנות דתיות אלא מסייעת לצעירות דתיות שהחליטו להתגייס לעשות זאת באופן נכון ומושכל. ההיכרות עם הגיל הזה ועם מגזרים נוספים כמו ערבים וחרדים היא יתרון. יש לקוות שמי שיעמוד או תעמוד בראש הרשות יהפכו את השירות הלאומי למספיק אטרקטיבי לצעירות דתיות, כדי שבחירתן באופן השירות תהיה מושכלת".

שירות לאומי – לכתחילה

בניגוד למינקה הרב עמיטל בראלי, מנכ"ל ארגון חותם, סובר כי ארגון 'אלומה' והעומדת בראשו יפעת סלע דווקא מעודדים את גיוס הבנות הדתיות לצבא, ובשל כך, לטענתו, סלע אינה מתאימה לתפקיד המדובר. "על אף ההצהרות הרשמיות של ארגון 'אלומה', לפיהן הוא אינו מעודד גיוס בנות דתיות לצבא, בפועל עוסק הארגון כבר תקופה ארוכה בניסיון להביא להגדלת מספר הבנות הדתיות המתגייסות על חשבון תרומה משמעותית במסגרת השירות הלאומי", מבהיר הרב בראלי.

"הניסיון להוביל לשינוי תודעתי מתבצע על ידי קמפיינים ממומנים היטב, תוך הכפשת השירות הלאומי והסברה שמי שמעוניינת לתרום צריכה להתגייס לצבא", טוען הרב בראלי, "תפיסתה של יפעת סלע היא כי הבנות הדתיות צריכות להתגייס מטעמים פמיניסטיים. לדעתי השירות הלאומי אינו פתרון דרג ג' למי שלא מצאה תפקיד מתאים בצבא, אלא הוא הדרך הטובה ביותר לבת הדתית לתרום תרומה משמעותית למדינה ולחברה. מי שאינו מזדהה עם הרעיון החשוב של השירות הלאומי, ואינו חדור תחושת שליחות, אינו ראוי להוביל את דרך המלך של הציבור הדתי-לאומי".

הרב בראלי מדגיש כי השירות הלאומי זקוק בימים אלו לדמות שתצעיד אותו קדימה: "השירות הלאומי כיום זקוק לאדם שישפר ויקדם את העשייה והפעילות, יתקן את הליקויים הקיימים בו וייאבק על העצמת השירות. השירות הלאומי ממש לא זקוק למישהו שינצל את התפקיד המשמעותי לצורך קידום האג'נדה להכוונת בנות לצבא על חשבון השירות הלאומי".

המועמדים לתפקיד, ראובן פינסקי ויפעת סלע, ביקשו שלא להגיב לדברים.