הפגישה אתמול
הפגישה אתמולצילום: מועצה אזורית הר חברון

ראש המועצה האזורית הר חברון, יוחאי דמרי נפגש אתמול (רביעי) עם שגריר ארה"ב דיוויד פרידמן בבניין השגרירות החדש של ארה"ב בירושלים.

בפגישה נכח גם חבר הכנסת יהודה גליק וראש מטה מוא"ז הר חברון יואל קופלנד.

ברקע הדיונים בין ממשל טראמפ לראש הממשלה על המתווה המתגבש להסכם בין ישראל לפלשתינים, ביקש דמרי להביא בפני השגריר את עמדת ההתיישבות בנוגע למתווה.

לפגישה הגיע דמרי מלווה באישיות ערבית ציבורית שהוא גם איש עסקים מוכר תושב נפת חברון. שניהם יחד מנסים להוביל תפיסה של שיתופי פעולה ומיזמים כלכליים משותפים שכוונתם לייצר תנועה מהשטח שתביא לפתרון ארוך טווח דרך השלום המבוסס על אינטרסים כלכליים.

בפגישה פרס דמרי בפני השגריר את התכנית האסטרטגית של המועצה בה יש התייחסות למציאות האזורית. לדבריו, "המציאות בעשורים האחרונים לימדה אותנו כי כל ניסיון לכפות פתרונות מדיניים מצד גורמים שאינם חיים את השטח נדון לכישלון ויעידו על כך שני עשורים מדממים. רק פתרון שיצמח מלמטה בשיתוף מלא עם ההנהגות המקומיות יוכל להוביל לשקט ופריחה אזורית".

במפגש הוצגה תוכנית להקמתם של אזורי תעשייה חדשים במרחב הר חברון שמיועדים להעצים את התעשייה הישראלית באזור ולתת מענה לביקושים הגדלים תוך מתן אפשרות העסקה של אלפי פועלים ערבים. כמו כן מתוכננת הקמתו של מרכז רפואי חדשני ומתקדם שייתן מענה רפואי גם לאוכלוסייה הערבית שכיום נסמכת על תיירות מרפא בעולם.

הפרויקטים השונים נמצאים בשלבי תכנון. חלקם קיבלו הסכמה ראשונית ואף תמיכה ממשלתית. בפגישה ביקש דמרי לרתום את השגריר לתמיכה אמריקאית בפרויקטים בפרט, וברעיון של מתווה השלום הכלכלי בכלל, המייתר את שיח הוויתורים מביא למיצוי הפוטנציאל הכלכלי של האזור כולו.

בתום הביקור אמר יוחאי דמרי, "אני מודה לשגריר על הפגישה הטובה על הקשב והנכונות שלו לקדם את האזור. השגריר מביא עמו רוח חדשה. שבענו מתכניות שכפו עלינו פתרונות סרק. הארץ מדממת, אנו נושאים צלקות כואבות מניסיונות העבר, אינספור פתרונות מרים שנוסו על ידי הממשלים השונים ונחלו כישלון. לשמחתי המציאות השתנתה לטובתנו. כיום בבית הלבן ובשגרירות יושבים אנשים שמדינת ישראל והעם היהודי חשובים להם באמת.

החלטנו לקחת יוזמה, להפסיק לשבת על הספסל ולצעוק על המצב. הגיע העת להביא את הקולות בשטח ולהשפיע על מקבלי ההחלטות. בפגישתנו אמרתי כי יש ערך מוסף באיזון וניהול כלכלי ישראלי על פני זה הבינלאומי שנחל כישלון באזורי התעשייה בבית לחם יריחו ועוד. בדרך זו אנחנו מסוגלים להביא רווחה כלכלית ויציבות אזורית בד בבד עם טיפול נוקשה בטרור ובגורמי ההסתה. לשמחתי דברינו הגיעו לאוזניים קשובות ועושה רושם כי תפיסת העולם שהצגנו תיבחן ברצינות על ידי השגריר וצוותו".