צאצאי האנוסים
צאצאי האנוסיםצילום: שבי ישראל

יותר מ-500 שנה לאחר שאבותיהם היהודיים מספרד ופורטוגל נאלצו להמיר את דתם לקתוליות בתקופת האינקוויזיציה, בני האנוסים באל סלוודור, הונדורס וגואטמלה יזכו לקבל רב במשרה מלאה כמענה לצרכים הדתיים והקהילתיים שלהם, תודות לארגון שבי ישראל.

הרב אלישע סלס (61), ששירת כשליח של ארגון "שבי ישראל" לקהילות צאצאי האנוסים בצפון פורטוגל במהלך 8 השנים האחרונות, ייכנס לתפקידו החדש השבוע. הוא יגור בסן סלוודור, עיר הבירה של אל סלוודור, שבה ארגון שבי ישראל עובד במשך שנים רבות מול קהילת בני אנוסים המונה כ-300 איש, כולם מנהלים אורח חיים יהודי דתי, ומקביל גם ישרת את קהילות בני האנוסים במדינות השכנות: הונדורס וגואטמלה.

"אנו נרגשים לשלוח את הרב אלישע סלס אל קהילות בני האנוסים של אל סלוודור, הונדורס וגואטמלה", מסר מיכאל פרוינד, מייסד ויו"ר ארגון "שבי ישראל". "יש אלפי בני אנוסים בשלוש המדינות הנ״ל שמודעים לקשר ההיסטורי שלהם לעם היהודי, ואנו מחויבים, להם ולאבותיהם, להושיט להם יד, לאמץ אותם ולקבל אותם בחזרה הביתה״. ״ארגון שבי ישראל ימשיך להגביר את מאמציו לסייע לבני אנוסים באשר הם", הוסיף.

הרב סלס, יליד צ'ילה, עלה לישראל בשנת 1999. הוא נשוי ואב ל- 4 ילדים. הוא בוגר לימודי ראיית חשבון, ניהול ולימודי דתות מאוניברסיטת סנטיאגו בצ'ילה. מיד לאחר עלייתו למד במשך 5 שנים לימודי רבנות כללית בבית המדרש הספרדי בעיר העתיקה ירושלים. הוא בעל הסמכה כיום לשמש רב קהילה, שוחט, מורה ומשגיח כשרות.

בין שלל משימותיו במסגרת תפקידו החדש, הרב סלס ינחה את קהילות צאצי האנוסים בשלוש המדינות, ילמד תורה, תרבות ומסורת יהודית, ויוביל מגוון רחב של פעילויות חינוכיות וחברתיות. הוא גם יערוך אירועים קהילתיים ותפילות לשבתות וחגים, יתן הרצאות בנושא ההלכה, וילמד צעירים ומבוגרים כיצד לקרוא נכון מהתורה, ועוד.