נהג אוטובוס
נהג אוטובוסצילום: iStock

החל מיום שישי הקרוב, ה-24 באוגוסט, נהגי האוטובוסים בירושלים יפסיקו להטעין כרטיסי נסיעה בודדת ומנויי חופשי יומי בכרטיסי הרב קו.

זאת, במטרה לאפשר לנהגי האוטובוס להתרכז בנהיגה בלבד ולהפוך את הנסיעה לבטוחה ומהירה יותר, בדומה לנהוג ברבות ממדינות אירופה המתקדמות.

מנתונים עולה כי יותר מ-95% מהנוסעים מטעינים כיום את הרב קו, לפני העלייה לאוטובוס, דבר המצביע על הצלחתה של הרפורמה. עוד עולה כי מדי יום מבוצעות כחמשת אלפים הטענות של כרטיסי רב קו בנקודות הטענה ברחבי העיר. מחציתן מבוצעות באמצעות באשראי והשאר במזומן.

לאור הצלחת הרפורמה, הוחלט במשרד התחבורה להפסיק את מכירת כרטיסי הנייר על ידי נהגים. החל מיום שישי הקרוב, נהגי האוטובוס יפסיקו להטעין מנויי "חופשי יומי" ונסיעה בודדת על גבי כרטיסי "רב קו". עם זאת, תימשך מכירת כרטיסי נייר לאזרחים ותיקים ולמלווים לעיוורים.

נהגי האוטובוס ימשיכו למכור כרטיסי רב-קו אנונימיים מוטענים בנסיעה בודדת, עבור נוסעים שלא תיקפו את כרטיס הרב קו לפני הנסיעה.

משרד התחבורה מעמיד לרשות ציבור הנוסעים בתחבורה הציבורית, מגוון רחב של אפשרויות להטענת כרטיס הרב קו, לפני העלייה לאוטובוס, במזומן או בכרטיס אשראי. הטענת הרב קו מאפשרת לנוסעים ליהנות מהנחה של עשרות אחוזים ממחירי הנסיעה, בהתאם לפרופיל ולמנוי הנסיעה.

מדובר בין השאר בעמדות אוטומטיות לטעינה עצמית הפזורות בירושלים ובתחנות הרכבת הקלה, במנהלים הקהילתיים בשכונות, במרכזי שירות "על הקו" וכן במאות מכשירי כספונט, הפזורים ברחבי העיר. כמו כן, ניתן להטעין את כרטיס הרב קו בכל סניפי רשת "קופיקס" ורשת "מעיין 2000" בירושלים, ובכ-100 קיוסקים ועמדות מכירה הפרוסות ברחבי העיר.

בעלי כרטיס רב קו עם שבב חכם יכולים להטעין את הכרטיס שברשותם גם בטלפון הנייד, באמצעות אפליקציית "רב קו אונליין" וכן במחשב הביתי, באמצעות "קורא כרטיסים" ייעודי. בעתיד ניתן יהיה להטעין את הכרטיסים גם בסניפי דואר ישראל.

יצוין כי בחודשים הקרובים תורחב הרפורמה גם לקווי התחבורה הציבורית בתל אביב, חלק מערי גוש דן ומטרופולין חיפה. ביטול התשלום והטענת כרטיס הרב קו אצל הנהג נועדה לשפר את השירות לנוסעים ולהפוך את התחבורה הציבורית ליעילה, בטוחה ומהירה יותר.