מתפרעים ליד הגדר
מתפרעים ליד הגדרצילום: רויטרס

שאלת ההתייחסות הנכונה למתרחש ברצועת עזה מפלגת את הקבינט הביטחוני ויוצרת בו לא מעט מתחים והאשמות. על הסוגיה שוחחנו עם הפרופ' אפרים ענבר, נשיא מכון ירושלים למחקרים אסטרטגיים.

"צריך להבין שסוגיית עזה זו מחלה כרונית שאין לה פתרון מיידי", אומר פרופ' ענבר. "החמאס בעזה לא ייעלם. אין לנו עניין להוריד את שלטון החמאס כי המחיר יהיה גדול וכי בתוך זמן קצר יצמח דור חדש של מנהיגות. החמאס פופולארי בקרב האוכלוסייה הפלשתינית ויש לזכור שהוא גם עלה לשלטון בצורה דמוקרטית".

לדבריו "משום כך צריך לטפל בבעיית עזה בלי לקוות שיהיה פתרון חד משמעי לטווח ארוך". האם משמעות הדברים שעל ישראל יהיה לקבל מהלך של 'הודנה' על אף שמדובר במהלך זמני על פי תפיסת העולם ההיסטורית-מוסלמית? פרופ' ענבר משיב ואומר כי "לא חשוב באיזה מונחים מתייחסים. אנחנו רוצים שקט מרצועת עזה, וכדי להשיג זאת צריך לגבות מחיר מהחמאס כדי שיהיה להם עניין לשמור על השקט. הם אוהבים להרוג יהודים ולגרום נזק למדינת ישראל וצריך למנוע את זה על ידי יצירת כאב לחמאס. כנראה ישראל עדיין לא גרמה מספיק כאב לחמאס כשהוא יפסיק".

באשר לאפיק הכאב שישראל צריכה לפעול בו כלפי החמאס, אם האפיק האזרחי או המנהיגותי, אומר ענבר: "לחמאס אכפת רק קצת מהאוכלוסיה האזרחית, אם כי הוא לא מעוניין באסון הומניטארי ולכן הוא יפסיק את האש כשנהיה קרובים לאסון הומניטארי. הם הולכים על הסף תמיד, גם בשימוש בכוח נגדנו וגם ביכולת שלהם לשאת כאב שאנחנו גורמים לכלכלה ולאזרחים העזתית. צריך לגרום כאב לארגון עצמו באמצעים צבאיים או אזרחיים ולצערי צה"ל לא מגלה מספיק יצירתיות כדי לגרום את אותו כאב".

האם אכן האחריות לגילוי יצירתיות מוטלת על צה"ל, או שמא הקבינט וההנהגה המדינית צריכה להתוות לצה"ל את הכיוונים היצירתיים בהם עליו לפעול. "אני סבור שאם צה"ל היה מציע לקבינט דברים יצירתיים הקבינט היה נענה. בסופו של דבר הקבינט הוא שמקבל את ההצעות שצה"ל מציע בפניו ולכן החובה על צה"ל היא להציע רעיונות שיכאיבו לחמאס".

עוד נשאל פרופ' ענבר אם במסגרת השיקולים האסטרטגיים הניצבים בפני ההנהגה הבאה לקבל החלטות בסוגיה כזו צריכים להילקח בחשבון גם סוגיות כמו לחצים מדיניים בינלאומיים, מעמדה של ישראל בעולם, הצעות לשליחת כוח רב לאומי חמוש להסדרת המתיחות וכיוצא באלה. על כך הוא משיב ואומר כי אכן שיקולים שכאלה הם חלק ממארג השיקולים בטרם קבלת החלטה.

"לצערינו אנחנו לא מעצמה ואנחנו לא יכולים לעשות את מה שהאמריקאים עושים באפגניסטאן או שהרוסים עשו בצ'צ'ניה. אלו שיקולים שצריך לקחת בחשבון, אבל עדיין בהתחשב באותם שיקולים יש מקום לגביית מחיר יקר יותר מחמאס".

לטעמו של ענבר במסגרת המחיר הכואב שיש לגבות מחמאס נכללים גם חיסולי מנהיגים. "חיסולים הם דבר שראוי לחשוב עליו. מנהיגים בחמאס צריכים לדעת שהם ברשימת החיסולים שלנו".