פעילות יד לאחים בקרב עולים חדשים
פעילות יד לאחים בקרב עולים חדשיםצילום: יד לאחים

אנשי כת מיסיון נוצרי מנסים במרוצת השנים לשים שוב ושוב את ידיהם על עולים חדשים שזה עתה עלו לארץ ישראל.

המיסיונרים מנצלים את תמימותם של העולים, כמו גם את העובדה שעולים אלו מחפשים אוזן קשבת, גב תומך וחברות בקהילה הדוברת את שפתם – ופועלים ללא ליאות כדי להגיע אליהם ולשדל אותם להפוך לחברים בכת הנוצרית.

ארגון ''יד לאחים'' מוביל מאבק יומיומי בתופעה ועושה מאמצים כבירים כדי להגיע לאותם עולים ולהזהירם מפני הסכנה. אלא שהפעם, בסיוע מרכז הקליטה באחת הערים הגדולות בישראל, עלה בידי אנשי המחלקה למאבק במיסיון של ''יד לאחים'' להגיע לאותם עולים – כולם רופאים במקצועם, ימים ספורים בלבד לאחר שעלו לארץ, ובכך להקדים רפואה למכה.

הכול החל כאשר מרכז הקליטה התכונן לקלוט את פניהם של 30 רופאים ומשפחותיהם הכוללים בסך הכול כ-140 נפש, שעלו לארץ מרוסיה, אוקראינה, אזרבייג'ן, אוזבקיסטן ולטביה. אנשי המיסיון ביקשו שוב ושוב ממרכז הקליטה לאפשר להם ליצור מגע עם העולים החדשים. מניסיון העבר הם ידעו שהעולים החדשים, מכל השכבות, הם ציבור שקל לפעול בקרבו, וכי אם יקלטו את הרופאים בשורותיהם, יוכלו למנף את פעילותם ההרסנית.

מנהלת מרכז הקליטה שהבינה את הסכנה שבדבר יצרה קשר עם ''יד לאחים'', שמיהר להוציא לפועל בתוך יממה כנס שכותרתו "קליטה בזרועות פתוחות". אנשי הארגון ביקשו מהרופאים לפנות ל''יד לאחים'' בכל מקרה של עזרה שיזדקקו לה – גשמית או רוחנית. בשולי הדברים הוסברה לנוכחים הסכנה מהפעילות המיסיונרית הפורחת בארץ באין מפריע, אשר מתמקדת בהם ומנסה להעביר כמה שיותר יהודים לנצרות.

"הערב עצמו עורר הדים של ממש בקרב כל המשתתפים", אומר הרב חנוך גכטמן, מנהל המחלקה למאבק במיסיון. "העולים התרגשו לשמוע שהם יכולים למצוא אוזן קשבת, וכבר בסיומו של הכנס, חילקנו להם דפים וקיבלנו בקשות לעזרה בשלל נושאים. התרגשנו לראות שבקשות רבות נגעו בבקשת עזרה בהשגת תשמישי קדושה ובנושאים נוספים הקשורים לאידישקייט".

בסיום הכנס חולקו מתנות לנוכחים והם הוזמנו ל"טיול עליה לירושלים" שיכלול ביקור בכותל המערבי, במנהרות הכולל ובמקומות נוספים בבירה. ההרשמה הייתה מלאה והעולים שמחו על ההצעה שניתנה להם לבקר לראשונה בירושלים.

רגע לפני שאנשי ''יד לאחים'' יצאו ממרכז הקליטה, הם שמחו לפגוש משפחה שברחה לארץ לפני שלשה שבועות ממדינה מוסלמית עוינת, והציעו גם לה את עזרתם הרוחנית והגשמית – מה שהביא את בני המשפחה לדמוע מהתרגשות, ולקבל את ההצעה בזרועות פתוחות.