אילוסטרציה
אילוסטרציהצילום: אורן נחשון. פלאש 90

מאיר יפרח, מזכיר ארגון מגדלי הירקות ויו"ר ענף הירקות במועצת הצמחים, פנה לשר האוצר משה כחלון בבקשה לעצור באופן מיידי את ייבוא העגבניות מטורקיה.

"זה שבועות רבים שמחירי העגבניות ברשתות ובשווקים סבירים בהחלט, כ-4-5 ש"ח לק"ג, והחקלאים מספקים את כל הביקוש של הצרכנים, כך שאין מחסור בעגבניות ואין באמת צורך בעידוד הייבוא - ובכל זאת מתבצע עתה ייבוא פרוע מתורכיה בכמויות גדולות, ייבוא שעלול למוטט מאות מגדלי ירקות" מספר יפרח.

"המצב הגיע לידי כך שהשבוע צפויות להגיע לישראל כמויות אדירות של עגבניות מטורקיה, בהיקף השווה לכל הייצור השבועי של חקלאי ישראל. ניסיון העבר מראה כי הגברת הייבוא אינה משפיעה על יוקר המחייה ואינה מורידה את המחיר לצרכן, אלא רק מעלה את הרווחים של היבואנים ושל רשתות השיווק ופוגעת בחקלאות המקומית.

''אני קורא לשר האוצר ושר החקלאות לבטל מיד את הצו המיותר המאפשר ייבוא ללא מכס ולפצות את החקלאים על נזקיהם", הדגיש יפרח.

על רקע ביטול המכס על ייבוא עגבניות לישראל, יפרח מבקש משר האוצר כחלון להקים מיד קרן סיוע של כ-20 מיליון ש"ח כדי לסייע למגדלי העגבניות שנפגעו מהמהלך ולפצות את החקלאים על נזקיהם.

יפרח גם מפנה זרקור על העוול שמתקיים כלפי החקלאים היושבים בשטחי עימות ומאויימים ביטחונית באופן יומיומי: "רוב שדות העגבניות נמצאים בנגב המערבי ובמושבי עוטף עזה. החקלאים הכינו ושמרו על השדות 'תחת אש' תרתי משמע חודשים רבים, תוך התמודדות עם תנאים לא קלים ואיום מתמיד.

''עתה, כשהם בניבה מלאה לקראת חגי תשרי, מתבצע ייבוא זול ללא מכס שממוטט את השוק. אין מדינה בעולם שמסובבת כך את הגב לחקלאים - זו מדיניות שחייבת להיפסק מיד", דרש יפרח.