האומה חוזרת בתשובה דרך המחרשה

בפירוש חדש ל'אורות התשובה' מדגיש הרב וילק את התשובה המיוחדת לדור זה, ללא הטפות, עונשים והפחדות, חיבור מחודש של האדם והאומה.

שמעון כהן , י' באלול תשע"ח | עודכן: 23:18

חזרה בתשובה בדור הזה
חזרה בתשובה בדור הזה
צילום: ענת חרמוני, פלאש 90



טוען....

תקופת אלול היא תקופה טובה לסליחות ולתשובה, ובאחרונה יצא לאור ספרו של ראש ישיבת מחניים, הרב שלמה וילק 'נעשה אדם – החיים על פי אורות התשובה' (הוצאת ידיעות אחרונות). ביומן ערוץ 7 שוחחנו עם הרב וילק על הספר, על תשובה ועל החיים.

על הפופולאריות המיוחדת של 'אורות התשובה' אומר הרב וילק כי "הרב קוק אומר בתחילת הספר שכל דור צריך לכתוב את ספר התשובה שלו, והרב קוק כותב את ספר התשובה של העת החדשה". במרוצת השנים, מבהיר הרב וילק, נוצר פער בין דרך התשובה של רבנו יונה ומסילת ישרים לבין הדור החדש ונדרשת גישה אחרת עבור הדור הנוכחי.

"זה דור של שיבה לאוטנטיות ולטבע ולדבר על עונשים והפחדות זה פחות מדבר אל הדור החדש, ואכן ב'אורות התשובה' אין אף מילה על הדברים הללו שנמצאים בספרות התשובה העתיקה יותר. הרב קוק בוחר את מה שמתאים לדור דעה ודור חיים".

ואולי תשובה ללא פחדים מתאימה לענקי רוח כדוגמת הרב קוק ולא לאדם הפשוט שצריך הפחדות מעת לעת? "אורות התשובה נכתב לדור, וככל שאתה רחוק יותר התשובה הזו מתאימה כי הרב קוק מנסה לומר שהחזרה לחיים היא היא התשובה. זו אמירה לאנשים פשוטים כמונו שחושבים שאינם מחוברים לחיי תורה שהופכים להיות טקסיים ולא קשורים לחיים. דווקא האנשים הגדולים לא זקוקים לכך, הם יכולים לחיות בחיי יראת שמים מבלי לדבר על החיים, אבל מעבר לכך הרב קוק עצמו אומר ב'אורות התשובה' ובמקומות אחרים שזה לא שהחיים נפלאים ומלאים ביראת שמים ולפעמים צריך את גם יראת העונש כרשת ביטחון, כלומר זה קיים אבל זה לא מנגנון הפעולה של אנשי הדורות שלנו שמחפשים שמחה והזדהות. הספר הזה נועד לאנשים שזקוקים לאמונה שבהזדהות ובטבע יש תשובה".

על החתירה לתשובה שבעצם החיים הטבעיים שאלנו את הרב וילק אם אין היא מביאה ציבור רחב בחברה הישראלית לטעון שאינו צריך עוד לתשובה אל התורה וההלכה אלא ניתן להסתפק בשיבה לחקלאות, לעשייה ולבניין הארץ, ולכאורה בתפיסתו של הרב קוק הם מקבלים את חותמת הכשרות לעמדתם זו.

"אם נלך 150 שנה אחורה נראה שרוב היהודים כבר לא שמר מצוות, לפני 250 הפריצות והזוהמה הרוחנית הייתה גואה, לפני 100 שנה תנועת המוסר סיפרה סיפורים מסמרי שיער על מה שקורה בעם היהודי, על שנאת האחים והקנאות מול ההפקרות. ב'קו הישר', ספר דרשות המאה ה-18 מראה שהמצב היה בכי רע, והרב קוק רוצה לומר לאנשים ש'ממך אליך אברח'. אי אפשר לברוח והבריחה היא פנימה ולא החוצה. אנחנו בדור מתוקן מאוד. מעולם לא היו כל כך הרבה לומדי תורה. אנחנו בתהליך עצום של ידיעה, מודעות והכרה של שמים שהיא חלק של יותר ויותר אנשים שחוזרים אל הקב"ה עוד לפני החזרה בתשובה. יש חזרה כללית של האומה דרך המחרשה".

על כותרת המשנה של ספרו 'החיים על פי אורות התשובה' נשאל הרב וילק אם הכוונה היא שהחיים כולם יכולים להתקיים על פי אורות התשובה או שמא מדובר דווקא ברגעי המשבר והשבר שאחרי החטא, והוא משיב ומציין כי "בפרק ב' הרב קוק מדבר על שתי תשובות, הדרגתית ופתאומית. אנחנו רגילים לתשובה הפתאומית, שבה ברגע אחד אנחנו פה וברגע אחר במקום אחר, והחידוש של הרב קוק הוא התשובה ההדרגתית, לא כזו שבאה מחטא ותיקונו אלא מרצון להיות יותר ויותר בסדר. בחירה חופשית ניתנה לא רק כדי לחזור בתשובה אלא כדי להתקדם, להעמיק ולדעת יותר. תשובה קדמה לעולם במובן ההתקדמות ולא במובן החזרה בתשובה. הרב קוק מעריך את תורת ההתפתחות הדרוויניסטית מבלי להתייחס לשאלת מתי ואם הייתה בריאה, אלא החידוש הביולוגי של מה שנאמר לאורך הדורות, שהעולם משתנה ומתקדם מתוך שלמות שנוספת על השלמות. תשובה נוגעת למציאות שבה הכול שלם וטוב והיא נועדה לחושבים שהם צדיקים גמורים או רשעים גמורים שלא להיות גמורים אלא להתקדם ולא לנוח".