כשרובוטים יעמדו לצד המורים בכיתה

רובוטים ומערכות בינה מלאכותית יתפסו בעתיד מקום נרחב גם במערכת החינוך של העתיד. האם המשמעות היא סכנה למקום עבודתם של מורים רבים?

שמעון כהן , י' באלול תשע"ח

אילוסטרציה
אילוסטרציה
צילום: iStock



טוען....

האם רובוטים ישולבו במערכת החינוך העתידית? בראשית החודש הבא יתקיים כנס "מעצבים את העתיד 5" של מטח ובו יוצגו גם פיתוחים טכנולוגיים שנועדו לשפר את פני מערכת החינוך בארץ.

ביומן ערוץ 7 שוחחנו עם אבי ורשבסקי, מנכ"ל MindCET, החברה שמאחורי יוזמת קיומו של הכנס, וכבר בפתח השיחה אתו הוא מרגיע: "הדימוי של רובוטים שיחליפו אותנו ומהלך עלינו אימים כמעט ולא קורה". לדבריו הטכנולוגיות החכמות לא מחליפות את עובדי ההוראה אלא מאפשרות למורים לעסוק בחלקים חשובים יותר של מקצוע ההוראה בעוד הרובוט יקיים, לצורך הדוגמה, שיחה לימודית שטחית או תרגולית עם התלמיד. בכך יתפנה למורה זמן נדרש לצורך המשימות העמוקות יותר.

"אין לנו מספיק זמן להתעסק עם ליבת ההוראה איתה. אנחנו עוסקים בתרגול ואדמיניסטרציה", אומר ורשבסקי הסבור כי ככל שתוטמע במערכת החינוך היכולת הטכנולוגית ניתן יהיה להשתחרר ממשימות אלה.

ביקשנו מורשבסקי לציין כמה מהיכולות שיוצגו בכנס המתקרב והוא מדבר על "עולם מרתק של שיחה עם מכונות חכמות, מוצרים שאיתם אנחנו מתכתבים, עזרים קוליים של ענקי הטכנולוגיה שפיתחו מנועים מבוססי בינה מלאכותית שמאפשרים לנו לקיים שיחה קולחת עם מכונה".

"הדבר הזה עובד כבר היום בהקשרים של הזמנת מוצרים באינטרנט, אבל היכולות הרבה יותר גבוהות מזה,. בהקשר זה הוא מזכיר תחרות שהתקיימה באחרונה על ידי חברת 'אמזון' ובה התחרו אוניברסיטאות ביכולת לפתח מכונה שתתקשר עם אדם שיחת חולין ארוכה ככל הניתן מבלי שהוא יבחין שמדובר במכונה ולא באדם. התוצאה הייתה שהאוניברסיטה המנצחת הצליחה לייצר שיחת חולין כזו באורך של 15 דקות עד שזוהתה כמכונה.

"התנסינו בפיתוח וראינו שכאשר תלמידים מדברים עם מכונה חכמה כזו הם יודעים שהם מדברים עם מכונה ולכן הם משוחררים בלי לחשוש לטעות מול עין אנושית שמבקרת אותנו, מנגד נוצרת גם אמפטיה כלפי המכשיר כי מתייחסים אליו כאל יצור חי, כמו שאנחנו צועקים על הווייז", אומר ורשבסקי ומספר על תלמיד שקילל את המחשב שמולו וכשהמחשב, המכיר את כל אותן מילות גנאי, העיר לו על ההתבטאות הלא ראויה, השיב התלמיד במילים "סליחה אחי".

ואולי, שאלנו, יביאו המערכות הטכנולוגיות-רובוטיות לצמצום מעגל העוסקים בענף ההוראה, שכן העוסקים בתחומים ה"שטוחים" יותר מועסקים היום על ידי המערכת והם עשויים למצוא את עצמם נפלטים ממנה? על כך משיב ורשבסקי ואומר כי בסופו של יום "אנחנו עדיין במצב של חוסר במורים. אנחנו עדיין לא בעולם המושלם שבו נוצרת שיחה לימודית משמעותית לאורך זמן, מאז שיש מערכת חינוך מסודרת ואנחנו בכיתות גדולות שבהן קשה למורה להפנות תשומת לב לתלמידים. אני לא רואה תסריט שבו יהיו פחות מורים. גם בחברות טכנולוגיות אחרות כמו 'אמזון', כשהוכנסו רובוטים לעבודות אנושיות כוח האדם הוכפל פי חמישה כי מחזור העבודה הלך וגדל", הוא אומר וחוזה שגם במערכות כמו מערכת החינוך יתרחש תהליך דומה.