מיצג מבית "בצלם"
מיצג מבית "בצלם"צילום: רויטרס

משרד המשפטים קובע כי "אין מקום לפגוע במעמדן של עמותות השמאל 'בצלם', 'אמנסטי' ו'הטלביזיה החברתית' כגופים מפעילים של השירות הלאומי".

בתגובה לפנייה של שי גליק, מנכ"ל ארגון 'בצלמו' מסר דרור גרנית, ממונה על ייעוץ וחקיקה במשרד המשפטים כי רק לאחר תום הוראות המעבר הקבועות בחוק, בתחילת חודש ספטמבר 2019, ייבחן שוב מעמדן של העמותות בתוך מערך השירות הלאומי.

גרנית אומר כי העמדה הקיצונית של העמותות כולל נגד פעילות צה"ל וגופי מדינה אחרים אינה מהווה עילה לשלול את התקנים שלהן בשירות הלאומי.

"ביקורתן, ולו גם החריפה, של עמותות אלה על גופי המדינה, ובכלל זה על מדיניות הממשלה, על פעילות צה"ל, או אף על פעילות משרד המשפטים, היועץ המשפטי לממשלה, הפרקליטות או בתי המשפט – אינה מהווה כשלעצמה עילה לשלילת מעמדם כגופים מפעילים; ובוודאי שאין בה על מנת לגבור על ההגנה הסטטוטורית על מעמדם של גופים מפעילים קיימים".

"לעומת זאת, אם ירצו עמותות אלה להמשיך ולהחזיק במעמד של גופים מפעילים לאחר 1.9.2019 הן יצטרכו, ככל יתר הגופים שירצו להמשיך ולשמש כגופים מפעילים תחת המשטר המשפטי החדש שמקים החוק", מסכם גרנית.

מרשות השירות הלאומי-אזרחי נמסר בתגובה: "אין כל חדש. חוק השירות האזרחי שעבר בכנסת לאחרונה בהובלת השר הממונה אורי אריאל, קבע כללים לאישור גופים מפעילים. בהתאם לחוק החדש, כלל הגופים המפעילים יצטרכו לבקש אישור מחדש על מנת להפעיל תקני שירות לאומי החל מ-01/09/19".

"בנוסף, נקבע כי כלל הגופים המפעילים שהפעילו מתנדבים ערב תחולת החוק יוכלו להמשיך להפעיל מתנדבים עד כניסת הכללים החדשים לתוקף בתאריך הנ"ל. באשר לאישור גוף מפעיל לארגון בצלם, הארגון הוזמן לשימוע על ידי מנכ"ל הרשות, שר-שלום ג'רבי. משבחר הארגון שלא להגיע לשימוע, הודיע מנכ"ל הרשות בתאריך י"ד אייר תשע"ח (‏29 אפריל 2018) על השעיית אישור הגוף המפעיל לארגון", נמסר מהרשות.