הוסר השיר השערורייתי מ״יד ושם״

במוזיאון החליטו להסיר את השיר 'מבט' שיצר השוואה בין הגרמנים כמדכאי היהודים לבין חיילי צה"ל.

עדו בן פורת , י"א באלול תשע"ח

השיר השנוי במחלוקת
השיר השנוי במחלוקת
צילום: ללא

מוזיאון יד ושם מגיב לביקורת נגדו לאחר שבתערוכה המוצגת בו תחת הכותרת 'הבזקי זיכרון - צילום בתקופת השואה', הוצג השיר 'מבט' שיוצר השוואה מרומזת בין גרמנים כעם מדכא לחיילי צה"ל.

מילות השיר הן בין היתר ״תצלום סבתי שצילם חייל גרמני בלידה, 1916. עיניה חושפות את החישוב הקר בו אמדה את החייל שיכול היה להחליט ללחוץ על ההדק. זאת משמעות המלחמה - אני טועמת מאימתה אף שאני מביטה בה כעת דרך עיני המדכא".

בעקבות ביקורת קשה ברשתות החברתיות, ולאחר פוסט בנושא שפרסמה העיתונאית סיון רהב מאיר, הוסר השיר מהתערוכה.

מהמוזיאון נמסר כי "התערוכה ׳הבזקי זיכרון – צילום בתקופת השואה׳ היא תערוכה חדשה זמנית המוצגת בביתן לתערוכות מתחלפות ביד ושם. מספר מבקרים בתערוכה הפנו את תשומת ליבנו לכך שהשיר "מבט" המוצג בתערוכה עלול להתפרש כאילו הוא מכוון לאמירות פוליטיות".

"היות וכמובן זאת לא הייתה הכוונה, החלטנו להסיר את השיר מהתערוכה הזמנית. אנו מצרים על כך שהדברים הובנו אחרת וברצוננו להדגיש כי ככלל יד ושם מתנגד לכל שימוש פוליטי בזיכרון השואה.
הבחירה בהצגת השיר בתערוכה, העוסק בתצלום סבתה של הכותבת, שצולם בשנת 1916 במלחמת העולם הראשונה, נבעה מהסיבה שהוא משקף את הגישה לפיה לגורם המצלם השפעה על תוצאות הצילום במובן של בחירת נסיבות הצילום ואופן הצגתו של האובייקט המצולם", מוסיפים במוזיאון.

עוד כותבים כי "במילותיה היא ממחישה זאת, כאשר היא מביטה בתצלום של סבתה והיא מציינת שהיא חשה את ה"חרפה" לא רק של סבתה כקורבן וכאובייקט שהצילום נכפה עליו אלא גם את חרפתו של הצלם המתעד בכך שבחר להנציח את הקורבן ולהציגו בשעתו הקשה. הכוונה הייתה להמחיש את תפקידו ואחריותו של הצלם ולהציג את כוחה של המצלמה ככלי מניפולטיבי בעל עוצמה אדירה ויכולת השפעה מרחיקת לכת. ערכיו של הצלם ותפיסותיו המוסריות משתקפים בתוצאות הצילום. בכך מתמקדת התערוכה".