אבנר פורת
אבנר פורתצילום: אורן שואף

עשר נקודות במענה לביקורת על הסרטון 'המספרה של טליה':

א. ביקורת אישית: הדמויות המיוצגות בסרטון בחרו באופן אישי בחיים ציבוריים. האם לאור זאת לא לגיטימי לבקר אותן באופן אישי? מה זה שונה מביקורות אישיות כלפי פוליטיקאים ואישי ציבור אחרים שכולנו שומעים ומשמיעים חדשות לבקרים?

ב. חודש אלול: הקמפיין לא תוזמן במכוון לחודש אלול. שיח לא ראוי הוא לא לגיטימי גם בשאר חודשי השנה. ביקורת לגיטימית מותרת גם בחודש אלול. אגב, בין אדם לחברו באלול זה גם ביחס למתקפות כלפי ציבור שלם, כפי שמקובל אצל חלק מהדמויות בסרטון.

ג. ספריות: האם הצגת הדמויות בסרטון כ'ספריות מצחקקות' היא הגחכה שלהן? נדמה לי שכל מי שצפה בעין ישרה מבין שמדובר במשל, שנועד להבהיר את נושא 'עיצוב הראש', כלומר הערכים והמחשבות, על ידי הקרן החדשה. לא הייתה שום מטרה להגחיך את הדמויות הללו.

ד. פלורליזם: מושאי הביקורת בסרטון הן דמויות שמתהדרות בגישה פלורליסטית. הן מסוגלות להכיל אמירות קשות מהשמאל הקיצוני ומארגונים אנטי דתיים ואף לשתף איתם פעולה. ברגע שזו ביקורת מהצד השמרני-דתי זה כבר הופך ללא לגיטימי ופסול מעיקרו. לעניין זה יפים דבריו של חה"כ גליק (אחד הפלורליסטיים האמיתיים היחידים) שכתב השבוע על הסרטון – 'לא מסכים עם אף מילה שלהם, אבל זה הומור בטוב טעם. חופש הביטוי שמעת? זכותם המלאה, גם אם מרב מיכאלי יקירתי תצעק אלף פעמים 'הסתה הסתה'. תתעלמו. זו הדרך המכובסת שלה לסתימת פיות מכוערת'.

ה. סאטירה: עד כמה שאני זוכר, לא שמענו את מבקרי הסרטון תוקפים את הסרטונים של 'לאטמה', את המוסף הסאטירי של מקור ראשון או את 'גב האומה' על השימוש בסאטירה כביקורת (ראו למשל בהמשך סרטון עוקצני של נאמני תו"ע). האם רק כש'דוסים שמרנים' משתמשים בה זה הופך לכלי פסול ולא לגיטימי?

ו. אמיתות ושקרים: נכון. תהילה פרידמן היא לא מנכ"לית של נאמני תו"ע, אלא היו"ר (כפי שאכן מופיע בדו"ח המקיף שלנו). נפלה טעות. אף אחד לא חשב בהקשר הזה על עניין המשכורת או ההתנדבות. מלבד הפרט הזה, כל הסרטון מדויק. האמירות שבפי שאר הדמויות הן כמעט ציטוטים מדויקים. הדברים שהושמו בפיה של הדמות המייצגת את תהילה הנם שאלה – 'את עולה לתורה? תלכי לכותל? תניחי תפילין?', ואמירה – 'אנחנו נילחם כדי שתוכלי לעשות מה שאת רוצה'. זה תואם בדיוק לשותפות של נאמני תו"ע ושל תהילה לאורך השנים האחרונות במאבק על זכותם של הרפורמים לעשות בכותל מה שהם רוצים. כולם יודעים מה הם עושים שם, נכון?

ז. צביעות: איפה היו המבקרים החריפים, ובמיוחד אנשי הארגונים המוזכרים בסרטון, כאשר נאמני תו"ע העלילו עלילות על הגרעינים התורניים, כאשר תהילה העלילה שח"כ סמוטריץ' תומך בהרג המוני של נשים וילדים פלסטיניים, כאשר הם הסיתו נגד המועצות הדתיות יחד עם 'שתיל' שהינה זרוע של הקרן, כאשר תקפו בחריפות רבנים על שהביעו את דעתם התורנית ועוד ועוד ועוד.

ח. הסתה לאלימות: נשאלתי בראיון ברדיו אם אני לא חושש שמישהו יקום ויעשה מעשה בעקבות הסרטון, וכן ראיתי דברים של אסף בנמלך מנאמני תו"ע שהתרנו את דמן של תהילה ושל שאר הדמויות בסרטון. הראיות המוחצות בעניין זה הם התגובות האלימות והמכוערות של טוקבקיסטים בפייסבוק. זוהי שיטה ידועה עוד מימי רצח רבין להשתיק דעות אחרות וביקורות לגיטימיות, תוך כדי שמסתמכים על אמירות אלימות, שכידוע, יש בלי סוף כאלה מכל הכיוונים. כל אדם ישר יודה שאין בסרטון ולו בדל של הסתה.

ט. שוביניזם ומיזוגניות: הואשמנו שבחרנו במיוחד בנשים, כי אנחנו שוביניסטיים וחוששים מנשים חזקות. קשה להתייחס לרמת הטיעון הנמוכה, אך כדי לא לצאת פטור בלא כלום – בסרטון ובדו"ח מוזכרים גם הרב שי פירון, הרב בני לאו, אבנר גבריהו, מיקי גיצין ועוד.

י. נשאלנו מדוע אנחנו עסוקים רק בשלילה ולא בעשייה חיובית, והרי הרב זצ"ל אמר ש'הצדיקים הטהורים אינם קובלים'?

שלוש תשובות בדבר:

1. גם באופן כללי וגם בימים אלו אנחנו ממשיכים בכלל העשייה שלנו, הכוללת גם מיזמים כמו 'טיפת דבש' – סדנאות להעצמת זוגיות, מרכז אחו"ה – העוסק בגיבוש משנה חברתית יהודית סדורה, סיוע למצהירות דת ועוד. הכל נמצא באתר.

2. מי שמכיר באמת את תורת הרב קוק ותולדותיו, יודע שהוא עסק הרבה מאוד גם בביקורות חריפות ביותר, על חילולי שבת, על כפירה ועוד.

3. אכן, הרבה יותר קל ונעים לעסוק רק בדברים חיוביים ואמירות נעימות, אבל האם היינו אומרים את זה גם כלפי חיילי צה"ל שעוסקים יומם וליל בפעילות שלילית כנגד אויבי ישראל? האם היינו אומרים זאת כלפי רופאים שעסוקים במלחמה בלתי פוסקת בגורמים מחוללי מחלות?

שאף אחד לא יתלה בי מה שלא אמרתי – הגורמים שאנחנו מבקרים, גם בחריפות, אינם אויבים ואינם מחלות, אבל בהחלט יש מי שמבקש לפגוע פגיעה אנושה במדינת ישראל - גם בלאומיותה וגם בזהותה היהודית, בכדי ליצור פה מדינת כל אזרחיה, והמישהו הזה מממן את שוברים שתיקה, עדאללה ותעיוש, כי זה משרת את האג'נדה שלו, והמישהו הזה מממן את ישראל חופשית, הפורום החילוני והרפורמים, כי זה משרת את האג'נדה שלו, והמישהו הזה מממן את נאמני תו"ע, קולך, מבוי סתום ועוד, כי זה משרת את האג'נדה שלו. אף אחד לא חייב להיות שותף במאבק שלנו, אבל זכותנו וחובתנו שלא לשתוק, אלא להמשיך ולחשוף את האמת.

הקמפיין והסרטון כואבים? המציאות כואבת הרבה יותר. והגיע הזמן להיישיר את המבט בפניה.