מהלל ומשלם. עבאס
מהלל ומשלם. עבאסצילום: פלאש 90

הביקורת בישראל, ארה"ב וארצות המערב על האדרת המחבלים והמשכורות שמעבירה הרש"פ למחבלים הכלואים ובני משפחותיהם לא עושה על ההנהגה הפלשתינית ועל העומד בראשה רושם מיוחד. כך עולה מדו"ח של חוקרי מכון ממר"י המפרט שורה של אירועים מהעת האחרונה בהם מתבטאים אבו מאזן ואנשיו בשבחם של מחבלים והאדרת בני משפחותיהם.

בין האירוים המדווחים בדו"ח האירוע בו קיים אבו מאזן בחודש הקודם טקס הוקרה שבמהלכו העניק עיטורים למשפחות אסירים שהידים ולאסירים משוחררים. במהלך הטקס הכריז אבו מאזן כי השהידים והאסירים הם "חלוצים" ו"כוכבים בשמי המאבק של העם הפלסטיני", הניצבים בראש סדר העדיפויות ושהתשלומים להם לא ייפסקו.

במהלך הטקס אמר עבאס בין היתר: "לא נפחית או נמנע את תשלום קצבאות משפחות השהידים, האסירים הם חלוצים וכוכבים בשמי המאבק של העם הפלסטיני
האסירים והאסירים המשוחררים, כפי שיש מי שחותרים לכך. לו היה נותר בידינו גרוש אחד בלבד, היינו משלמים אותו למשפחות השהידים והאסירים".

באירוע נשא דברים גם ג'יבריל אל-רג'וב, מזכיר הוועד המרכזי של הפת"ח, וקבע כי האסירים הם המגזר "החשוב ביותר והחיוני ביותר בהתמודדות עם הכיבוש, זה 51 שנה".

הדו"ח מזכיר אירוע נוסף שהתקיים לפני חודשים אחדים ובו פגש אבו מאזן קבוצת מחבלים ששוחררו מהכלא הישראלי לאחר תקופה של למעלה מ-15 שנה. אחד המשתתפים במפגש היה ראפת אל-ג'ואברה, מפקד לשעבר בגדודי חללי אל-אקצא, הזרוע הצבאית של הפת"ח, שהיה אחראי לפיגועי ירי והתאבדות באינתיפאדה השנייה ושוחרר לאחרונה מהכלא הישראלי בתום כ-15 שנות מאסר. במהלך הפגישה בירך אבו מאזן את האסירים המשוחררים ואמר כי "בעיית האסירים היא בעיית העם הפלסטיני כולו... נושא האסירים נמצא בראש סדר העדיפויות של המנהיגות הפלסטינית, המשקיעה את כל נבטיח את שחרורם מבתי הכלא של הכיבוש הישראלי, כדי שישתתפו בבניית המדינה הפלסטינית העצמאית שבירתה ירושלים המזרחית
המאמצים האפשריים מול המוסדות והארגונים הבינלאומיים והקהילה הבינלאומית. זאת, על מנת להבטיח את שחרורם מבתי הכלא של הכיבוש הישראלי, כדי שישתתפו בבניית המדינה הפלסטינית העצמאית שבירתה ירושלים המזרחית".

לפני ארבעה חודשים נפגש יו"ר הרש"פ עם לטיפה אבו חמיד,אמם של שישה מחבלים שהיו מעורבים בפיגועי ירי והתאבדות נגד אזרחים ישראלים, הן מטעם תנועת הפת"ח והן מטעם תנועת החמאס. אחד מהם, עבד-אל-מונעם אבו חמיד, היה איש גדודי עז אל-דין אל-קסאם, הזרוע הצבאית של חמאס, ונהרג בידי ישראל. הוא סייע לרצח שלושה ישראלים ביהודה ושומרון ב-14.12.90, ולרצח ישראלי נוסף ב-13.2.94; ארבעה בנים אחרים של אבו חמיד מרצים מאסרי מצטברים בבתי כלא בישראל: נאצר אבו חמיד הוא ממייסדי גדודי חללי אל-אקצא, הזרוע הצבאית של הפת"ח, שימש עוזרו של מזכ"ל פת"ח באיו"ש בזמן האינתיפאדה השנייה, מרואן ברגותי, ונטל חלק פעיל בביצוע הלינץ' של שני חיילים ישראלים ברמאללה ב-12.10.2000. הוא מרצה שבעה מאסרי עולם ועוד 50 שנים בגין רצח שבעה ישראלים ועוד 12 ניסיונות לרצח; שריף אבו חמיד היה גם הוא פעיל בגדודי חללי אל-אקצא וסיפק נשק וסיוע לביצוע פיגועים בירושלים ובתל אביב בחודשים פברואר ומרץ 2002. הוא מרצה עונש של ארבעה מאסרי עולם; מוחמד אבו חמיד מרצה שני מאסרי עולם ו-30 שנות מאסר, בגין תכנון פיגועי התאבדות במסגרת פעילותו בגדודי חללי אל-אקצא. נצר אבו חמיד פעל עם אחיו נאצר במסגרת גדודי חללי אל-אקצא, והוא מרצה כיום חמישה מאסרי עולם בגין תכנון פיגועי התאבדות.

במהלך הפגישה בירכה לטיפה אבו חמיד, הזוכה לתהילה ברחוב הפלסטיני ומכונה על שמה של 'אם השהידים' המוסלמית, את אבו מאזן על "תמיכתו באסירים ועל המעקב הצמוד שלו אחר משפחותיהם".

בממר"י מציינים כי בכתבה שפורסמה ביומון הרש"פ, אל-חיאת אל-ג'דידה, נכתב כי עבאס מצדו אמר סוגיית האסירים היא לב הסכסוך וישראל מנסה לנהל מלחמה נגדנו באמצעות ילדינו
בפגישה: "לא יהיה כל הסכם שלום ללא שחרור כל האסירים והעצורים... משום שסוגיית האסירים היא לב הסכסוך וישראל מנסה לנהל מלחמה נגדנו באמצעות ילדינו". חבר הוועד המרכזי של פת"ח, עבאס זכי, שנכח גם הוא בפגישה אמר: "'אום נאצר' אבו חמיד היא אמא לחמישה אסירים, בעלת שיעור קומה וכוח רצון - היא חנסאא' של פלסטין ואנו גאים בה כסמל של נשות פלסטין".

בין שלל האירועים המסוקרים בדו"ח גם האירוע בו בסוף חודש יוני האחרון הגיע מוחמד מנצור, תת שר הפנים של הרש"פ, לביקור אצל האסיר המשוחרר תחריר אל-ברגותי, בשם ראש הממשלה ושר הפנים של הרש"פ, ראמי אל-חמדאללה.

בממר"י מציינים כי תחריר אל-ברגותי הוא איש החזית הדמוקרטית לשחרור פלסטין, אשר שוחרר לאחרונה מהכלא הישראלי בתום כ-16 שנות מאסר בגין ניסיון לרצח ומעורבות בביצוע פיגוע ירי. מנצור מסר לאל-ברגותי את ברכתו של רה"מ אל-חמאדללה, הדגיש כי המנהיגות הפלסטינית "מציבה את בעיית האסירים בראש סדר העדיפויות שלה", ושיבח את "עמידתם האיתנה של האסירים".

סעיף מיוחד בדו"ח עוסק בדאגת הפתח' לדיור ומגורים עבור משפחות המחבלים. על פי האמור לפני מספר חודשים הודיעו עיריית סלפית וסניף פתח' המקומי על בניית בתי מגורים לבני משפחותיהם של שהידים בני העיירה. מזכיר סניף פת"ח בסלפית, עבד אל-סתאר עואד, אמר כי המיזם נועד "להבטיח קורת גג לבני משפחותיהם של השהידים". ראש עיריית סלפית, עבד אל-כרים זבידי, אמר כי העירייה הקצתה חלקת קרקע לבניית הבתים וכי מדובר ב"מיזם חלוצי, פרי שיתוף פעולה בין תנועת פת"ח והעירייה".

מושל מחוז סלפית ברש"פ, אבראהים אל-בלוי, בירך על היזמה ואמר כי הוא מקווה שהיא תורחב לכל מחוזות הרש"פ "כדי לתמוך בעמידה האיתנה של בני עמנו." מוניר אל-ג'אר'וב, דובר נציבות הגיוס והארגון בתנועת הפת"ח, קרא למוסדות הלאומיים ולאנשי העסקים לסייע למחוז סלפית ולעיירה סלפית לבצע את המיזם ולהושיט להם יד, כדי שמיזם זה יצליח ויהפוך ל"מודל לחיקוי עבור כל מחוזות המולדת".

חוקרי ממר"י מציינים בדו"ח כי אין זו הפעם הראשונה שתנועת פתח' מעניקה דירות לקרובי משפחה של מחבלים. בפברואר 2018 דווח בתקשורת הפלסטינית כי תנועת פת"ח באזור ג'נין העניקה דירה מאובזרת באופן מלא למשפחתו של המחבל אחמד נצר ג'ראר, מפקד חוליית חמאס שרצחה את הרב רזיאל שבח הי"ד סמוך לחוות גלעד ב-9.1.2018 וחוסל מאוחר יותר בידי כוחות צה"ל.

הדירה הוענקה כפיצוי על הרס בית המשפחה על ידי ישראל. נציגים רשמיים של תנועת הפתח' ציינו כי הענקת הבית היא מילוי חובה לאומית כלפי משפחה של שהיד שהקריב את חייו למען פלסטין ושהכיבוש הרס את ביתה. אמו ואחיו של המחבל הודו לפתח' על התמיכה בהם.