ובחרת בחיים
ובחרת בחייםצילום: ערוץ 7

בכל פעם שאני שקוע במחשבות על דברים שנעשו או נאמרו בעבר, או עסוק במחשבות על דברים שיעשו או יאמרו בעתיד, אני מאבד את מרכז השליטה על ההווה שלי ומשתק אותו.

מחשבות שולטות ברגשות שלנו, ולכן מי שלא לומד לשלוט על מחשבותיו מאבד בכך את מרכז השליטה שלו על רגשותיו. אדם השקוע במחשבות העבר, נוטה לשמור דברים בלב, מפתח רגשות אשם על כך שלא היה צריך לעשות את מה שעשה או אמר או שיכל לעשותם אחרת... אדם זה מעורר בעצמו רגשות נקם שליליים על מה שעשו לו אחרים בעבר, ורגשות שליליים נוספים שמעכירים לו את ההרגשה בהווה ממה שנעשה או נאמר בעבר.

שכאתה שומר טינה בליבך על מישהו שפגע בך בעבר, לא זו בלבד שאתה מעניש את עצמך כעת על התנהגות שגויה בעבר של מישהו אחר, אלא אתה אף מאפשר לו להמשיך ולשלוט בך עד לרגע זה, למרות שהמעשה כבר נעשה ואי אפשר להשיבו.

מעבר לכך שהדברים שנעשו לא ישתנו, ואין בעיסוק בהם כל תועלת לשינוי בהווה, אלא הם אף שוללים כל תקווה לשינוי בהווה, כי את העבר אי אפשר לשנות, ואם הוא אחראי על רגשות התסכול שלי בהווה, אין לי תקווה שאכן אוכל לעשות את השינוי שאני רוצה.

מטפל ש'חופר' בעברו של מטופל כדי למצוא את הסיבה לכך שהמטופל משותק בהווה, מעביר בכך מסר למטופל שאין לו יכולת להשתנות בהווה, מסיר ממנו את האחריות למה שקורה לו בהווה, ומטיל אותה על דברים שקרו בעבר. למטופל זה אין הרבה תקווה, הואיל והוא אינו יכול לשנות את העבר ששולט בו בהווה. למעשה גם המטפל לא יכול לשנות את העבר, ונמצא שאין לו הרבה במה לעזור למטופל שלו, לכן הוא משכנע אותו שבאפשרותו לחדור אל עמקי תת המודע שלו ולשנות את ההשפעה שיש למשהו שקרה בעבר הרחוק, על חייו כיום.

אדם שלוקח אחריות על חייו בהווה ולא מאפשר לגורם אחר לשלוט בהם, ודאי כשמדובר במשהו שקרה בעבר שלא ניתן לשנותו, לא זקוק למטפל ש'יחפור' לו בעבר או בתוככי תת המודע שלו. הוא מבין שהוא יכול לטפל בעצמו ולשנות את ההווה שלו, אם רק יבחר בכך. הוא מפנים את העובדה שעד כה הוא איפשר לעבר לשלוט בו, אבל כעת יכול לבחור אחרת – לבחור להחזיר את השליטה לידיו, ולעשות שינוי לטובה בחייו כיום ללא תלות במה שקרה לו בעבר הרחוק.

באותה מידה פועלות מחשבות על העתיד שגורמות לרגשות דאגה ותסכולים בהווה, ושולטים בו לרעה. מעבר לעובדה שמרבית מהמחשבות על העתיד לא יתקיימו כפי שאני מדמיין, הן למעשה לוקחות את מרכז השליטה שלי בהווה, מתסכלות או משתקות אותו.

אדם ששומר אצלו את מרכז השליטה על חייו ומחשבותיו, בכל פעם שתעלה במוחו מחשבה מהעבר או מהעתיד, יזכיר לעצמו שבכך הוא מאבד למעשה את השליטה שלו ויחזור מיד לרגעי ההווה ויתרכז במה שהוא עסוק כעת.

ישנם אמנם מקרים בהם יש צורך לעסוק בדברים שקרו בעבר, במטרה להפיק לקחים וללמוד מהם להבא, או לתכנן תוכנית למחר, כדוגמת סדר יום בעבודה, טיול משפחתי וכיוצא באלה. אך יש הבדל גדול ומהותי בין הפקת לקחים ותכנון סדר יום המחרת, שמייעלים את ההווה, לבין מצב בו מחשבות עבר ועתיד משתקות אותו.

פרק לח – בין ציות לשליטה

אימון אישי, יעוץ זוגי, הדרכת הורים, סדנאות והרצאות, אתם מוזמנים בשמחה לבקר באתר ובחרת בחיים.