מים רבים בהולנד
מים רבים בהולנדצילום: קובי פינקלר

ממרום השמים נראית ארץ המישור (הולנד) כאחו אחד גדול ובשוליו אלפי טורבינות רוח.

לצידו, אגמי מים רחבי ידיים הפזורים לכל אורכה ורוחבה. נסיעה של כמה דקות על הכבישים הנוחים והרחבים מוכיחה את מה שראינו מלמעלה.

כאן בהולנד (נדר-לנד בלע"ז) מה שרואים מכאן, רואים גם כאן. כל מספר ק"מ גשר שנחסם לתנועה "לכבודה" של ספינה ששטה במים. המים והאופניים מקבלים כאן קדימות לכל. גם בתנועה בכביש. המרחקים בהולנד קצרים ונוחים. אם אתה שוהה במרכז, או באחד מכפרי הנופש הרבים, נסיעה צפונה לאתרי התיירות או דרומה, אורכת לא יותר משעה.

כפר נופש
כפר נופש

כדי להכיר טוב יותר את הולנד, נטייל בין אתרים המציגים את הולנד המסורתית והקסומה.

זנסה סכנס (Zaanse Schans)

נתחיל את דרכנו בכפר מהמאה ה-17 שהפך למוזיאון פתוח ומאפיין בתוכו את כל מה שהולנד מסמלת. כאן תוכלו ללמוד על הכנת גבינה ( לא כשר כאן כלום), יצירת קבקבי עץ וכד'. עוד אפשר לראות במקום טחנות קמח פעילות ( כנסו לטחנת החתול) את בתי התושבים וחיי הכפר החיים ממש כמו פעם.

זנסה סכנס
זנסה סכנס

כבר מהחניה ( 10 יורו לכל היום) נראות טחנות הרוח על רקע המים הכחולים והשדות הירוקים.

במקור טחנת הרוח שהגיעה מתורכיה, ידעה להמיר את אנרגית הרוח לתנועה סיבובית, כך שהיה ניתן לשאוב מים, לטחון קמח, תבלינים ושמן.

ההמצאה ההולנדית שהפכה את טחנת הרוח לכלי תעשייתי מהפכני הייתה בשנת 1594.

משלמים במקום רק על מוזיאון טחנות הרוח. שאר המקומות ללא תשלום.

משם כדאי להמשיך כרבע שעה נסיעה לכפר הדייגים וולנדאם (Volendam). כפר דייגים מקסים ועתיק, אותנטי ופסטורלי, השוכן על שפת אגם.

העיירה והכפר נבנו לאורך סוללת עפר ובמרכזה נמל אשר שימש אותה כאחד ממרכזי דיג ההרינג הראשיים. כבר בדרך אל וולנדאם רואים בבירור כי הוא מוגן על ידי מערכת סכרים פשוט לטייל בין בתי הכפר ולאורך הימה. המזכרות בוולנדאם ידועים כזולים .בוולנדאם יש קניון קטן ובו סופר עם מחירים זולים- מומלץ לערוך בו קניות.

הדרך אל וולנדאם עוברת בסמוך לטחנת רוח עתיקה, הממשיכה לפעול גם היום.

משם, סעו צפונה לסכר הגדול ( חצי שעה נסיעה בתוך הים) ואח"כ למפעל שמראה איך מכניסים סירות לבקבוקים באיינקהוייזן. מגיעים לבית קטן ובו תצוגות של ספינות בבקבוקים. בקומה העליונה מוצג סרטון שמסביר איך מכניסים ספינות לבקבוק. המוזיאון, שממוקם על סכר, מופעל על ידי זוג חביב ואם תהיו נחמדים תוכלו להציץ מחלון פנימי סודי על המים שמתחת.

אחרי שהרגשנו וטעמנו את הולנד המסורתית, הגיע הזמן לנוח בכפר הנופש או בבית המלון, כדי לאגור כח לפארק ההרפתקאות אפטלינג שהכל יש בו. גדולים כקטנים ימצאו בו שעות של בילוי מהנה. כל אחד וטעמו.

אפטלינג- פארק שעשועים ענק
אפטלינג- פארק שעשועים ענק

הפארק כולל ארבע חלקים / עולמות - עולם הפיות (arerijkM), עולם ההרפתקאות (Ruigrijk), עולם המסעות (Reizenrijk) והעולם האלטרנטיבי (Anderrijk). מומלץ מאוד להוריד את מפת הפארק עוד בארץ, ובהתאם לגודל וגובה הילדים, לתכנן את המתקנים והאטרקציות שהולכים אליהן. כמו כן, ניתן להוריד את האפליקציה של הפארק כדי ללמוד על זמן ההמתנה העדכני בכל מתקן ואטרקציה, על מיקומנו בפארק.

לא הרחק משם הפארק הלאומי הוחה ולואה- או פארק האופניים הלבנים.

פארק טבע מקסים, גדול ורחב ידיים, שבו ניתן לחוות עם הילדים את הטבע בהתגלמותו. הכניסה לפארק בתשלום ( בעיקר עבור מרבית סוגי האופניים שמפוזרות ברחבי הפארק ללא תשלום), חונים בחוץ או נכנסים עם הרכב עד למרכז, לוקחים אופניים, ללא תשלום נוסף ורוכבים בכיף ללא הגבלת זמן (במקום 42 ק"מ של שבילים קסומים). לא להחמיץ את בית הצייד והאגם הצמוד לו.

פארק האופניים
פארק האופניים
קיימות שלוש כניסות המלצתנו על כניסת Otterlo.

עוד באזור: המוזיאון הפתוח בארנהיים, כפר שנועד לשמר את המסורת והתרבות ההולנדית כמו גם, להמחיש את חייהם של ההולנדים הכפריים.

מלבד הליכה ברגל שהיא מהנה וכיפית, ניתן לטייל ברחבי הכפר (שהוא מוזיאון פתוח) בטראם (רכבת חשמלית) אשר עושה סיבוב בלופ כל חצי שעה, ועוצרת במספר תחנות. המסילה של הטראם היא מסילה מקורית שקיימת כבר שנים רבות. לא הרחק, פארק החבלים וגן החיות הנפלא.

שבענו את הדרום? חוזרים שוב לצפון. הפעם לצפון מזרח ל"ונציה של הולנד" הלו היא חיטהורן.

כפר מהמם ביופיו. הכל נעשה כאן בסירות. חונים במגרש גדול ללא תשלום, הולכים כמה עשרות מטרים ושוכרים סירה. בביקור בכפר ניתן לראות את הדוור מחלק מכתבים, את הילדים בדרכם לבית הספר- כולם בסירות כאלה או אחרות. חוץ מהמראה המוזר הזה, טובל חיטהורן בנוף קסום של בתי כפר עתיקים וציוריים מן המאה ה-18 וה-19.

חיטהורן
חיטהורן

ולא שכחנו כמובן את הבירה אמסטרדם על שלל מאות התעלות הפזורות בה.

תעלות אמסטרדם
תעלות אמסטרדם

חניון מצוין במרכז אמסטרדם (5 דקות מתחנת הרכבת) הוא Oosterdok Parkeren. החניון ענק ומכיל מעל אלף מקומות. התשלום הוא 20 יורו ומעל חמש שעות הוא ללא הגבלה. אם באתם לשעתיים שלוש אין בעיה למצוא חניה במרכז העיר (קונים כרטיס בכל דוכן).

אחרי שיט ברחבי העיר( כולל הדרכה קולית בעברית) תתחילו ללכת ברגל במרכז העיר. חוויה מרגיעה. גם כשיש המון אנשים. לא להחמיץ את בית אנה פראנק המצוי 10 דקות מכיכר דאם במרכז העיר. זהו שיחזור מדויק של החלק הקדמי של הבית בו התנהלו כלפי חוץ חיים "נורמלים" ואת חדרי המסתור האחוריים בהם התחבאו אנה פראנק ומשפחתה. הסיור מלווה בהסברים וציטטות מהיומן המפורסם ויש אפשרות להסבר בעברית לתיירים הישראלים.

הסיור והביקור מתארים את סיפורה של אנה פרנק (1929 - 1945), נערה יהודייה מתבגרת, אשר חָלקָה במשך 25 חודשים אגף סודי קטן ודחוס עם הוריה, אחותה וארבעה אנשים נוספים.

אנה השאירה אחריה יומן בו תיארה את סיפור חייה וחיי היומיום במסתור, עד אשר נשלחה למחנה השמדה. היומן הפך לנכס בספרות וזכה למספר רב של גרסאות ותרגומים.

נסיעה של 45 דקות דרומה מהבירה ואנו חוזרים לעולם בעלי החיים בדולפינריום בהרדוויק. מקום משעשע ומומלץ. ילדים ומבוגרים מאד מתלהבים. כדאי להגיע מוקדם. המופעים המומלצים: המופע המרכזי של הדולפינים, מופע סוסי הים ומופע אריות הים.

דולפינריום
דולפינריום

ארבע שעות טיסה חזרה משדה התעופה סחיפול (קחו בחשבון את התורים הארוכים בבידוק) ואתם שוב בארץ השמש הכמעט נצחית.