ג'ון מקיין
ג'ון מקייןReuters

הסנאטור הרפובליקני ממדינת אריזונה שבארצות הברית, ג'ון מקיין, הלך הלילה (ראשון) לעולמו בגיל 81, לאחר מאבק במחלת הסרטן.

ביום שישי הודיעו בני משפחתו של מקיין כי הסנטאור בחר להפסיק את הטיפולים הרפואיים.

מקיין, שנולד למשפחה של קצינים בכירים בחיל הים האמריקני וגדל בבסיסים שונים ברחבי העולם, למד באקדמיה הצבאית של הצי האמריקני, התגייס לצי וסיים קורס טיס. בשנת 1967 הוצב על נושאת מטוסים במלחמת וויאטנם, וכמעט נהרג ארבעה ימים לאחר מכן בתאונה על גבי הספינה שבה מתו 134 חיילים. הוא התנדב לעבור לנושאת מטוסים אחרת, ולאחר מכן הופל מטוסו מעל העיר האנוי.

מקיין, שנטש את המטוס, שבר את שתי ידיו ושתי רגליו בעת, שצנח לתוך אגם וכמעט טבע, אך הצליח לנפח חגורת הצלה בעזרת שיניו ולשרוד. הוא נמשה מהמים על ידי אזרחים וויאטנמים, הוכה בידי המון זועם, ובהמשך נחקר בעינויים בבית כלא בהאנוי ולא קיבל טיפול לפציעותיו, עד שהתגלה כי אביו הוא קצין בכיר בצי.

מקיין נבחר לראשונה לנאט בשנת 1986 ובשנת 2000 התמודד מול ג'ורג' בוש הבן על נציגות המפלגה הרפובליקנית בבחירות לנשיאות. בוש נחשב למועמד המועדף על הממסד הרפובליקני ובסופו של דבר החליט מקיין לפרות מהמירוץ ולשוב לסנאט. בשנת 2008 הוא התמודד שוב על הנציגות הרפובליקנית וניצח, אך הפסיד בבחירות לנשיאות לברק אובמה.

מקיין, שהיה תומך נלהב של ישראל, מתח בתקופת ממשל אובמה ביקורת על יחסיו עם ישראל, ואמר ב-2015 כי מצב היחסים בין ארה"ב לישראל הוא "הגרוע ביותר שראיתי בחיי".

הוא תקף גם את מאמציו של מזכיר המדינה דאז, ג'ון קרי, לכפות על ישראל הסכם שלום עם הרשות הפלסטינית.

בשנת 2017 התפרסם כי מקיין חלה בסרטן המוח. הוא המשיך בתפקידו עד מותו, כשהוא נחשב עדיין לפוליטיקאי עצמאי שהתנגד למהלכים רבים של הנשיא דונלד טראמפ.

טראמפ צייץ הלילה בחשבון הטוויטר שלו: "תנחומיי הכנים ביותר והערכתי למשפחות של הסנאטור ג'ון מקיין. ליבנו ותפילותינו איתכם".

סינדי, רעייתו של מקיין, אמרה הלילה: "הלב שלי שבור. הוא הלך לעולמו בדרך שבה הוא חי, בתנאים שלו, מוקף באנשים שהוא אוהב, במקום האהוב עליו ביותר"

אובמה הגיב למותו של מקיין וכתב: "מעטים מאיתנו נבחנו כפי שמקיין נבחן בעבר, או נדרשנו להראות את האומץ שמקיין הראה. אבל כולנו יכולים לשאוף לאומץ שלו כדי לשים את טובת הכלל מעל טובתנו שלנו. כולנו חייבים לו. מישל ואני שולחים תנחומים לבביים ביותר למשפחתו".