ליאור זברג
ליאור זברגצילום: תהילה עייש

ביום רביעי האחרון התכנסה ועדת המשנה להתיישבות של מועצת התכנון העליונה באיו"ש לישיבה, שבה מכניסה הוועדה תוכניות להפקדה או מאשרת אותן סופית.

בין המשתתפים בישיבה היו יו"ר הוועדה והמתכננת העיקרית – טליה אברבוך, נציג מע"צ, נציג החברה להגנת הטבע, נציגי איגודי ערים ועוד. הוועדה דנה ביישובים קריית נטפים, ברקן, צופים, נופים, עתניאל, בית אל, גבע בנימין, מעלה אדומים, אלעזר וקריית ארבע. חוץ מהיישובים ברשימה זו היו אמורים להיכלל שני יישובים נוספים: 'הרועה העברי' ו'מעלה עמוס'.

לדברי ליאור זברג, יזם נדל"ן ומומחה לנדל"ן ביו"ש, שני היישובים ירדו מהפרק בערב שלפני התכנסות הוועדה. "מעלה עמוס והרועה העברי הם שני היישובים החשובים מבחינה התיישבותית", אומר זברג. "במעלה עמוס יש בתים ומשפחות. היישובים היו מיועדים להסדרה והם ירדו מסדר היום ברגע האחרון, אולי בלחץ אמריקאי ואולי בשל חשש מלחץ אמריקאי. הם יצטרכו לחכות להזדמנות הבאה ובינתיים הסכנות הקיימות עדיין מרחפות מעליהם".

בישיבה דנה הוועדה בין היתר ביחידות חדשות באבני חפץ, בהרחבת שכונת מגורים בנופים, באישור מוסדות חינוך בגבעת זאב ובתוספת יחידות דיור בברקן.

"מה שאנחנו רואים כאן הוא בעצם ממש לא הרחבה של יישובים או אישורי בנייה חדשים", אומר זברג, "אלא בנייה על משהו שכבר קיים. דברים שהתעכבו הרבה זמן וכעת שוחררו – אין כאן בשורות, למרות הניסיונות להציג את זה בפרסומים שונים כמו 'אלף יח"ד חדשות ביו"ש'. כשנכנסים לטבלאות מדובר על פחות מחצי מזה: תאי שטח שאושרו כבר ופשוט מגדילים בהם יחידות, כמו הרחבה של חד משפחתיים לדו משפחתיים - תוכניות ישנות או ממוחזרות".

זברג מפנה לנתונים שפרסם ארגון השמאל 'שלום עכשיו' על נתוני התוכניות והמכרזים לבנייה ביו"ש, לפיהם ניתן לראות השנה האטה מאוד ברורה באישורים ובתוכניות:

"בשנת 2105 הופקדו 560 תוכניות ואושרו 1982 מכרזים", אומר זברג, "בשנת 2016 הופקדו 42 תוכניות ואושרו 2629 מכרזים ובשנת 2017 הופקדו ואושרו יותר מפי שניים תוכניות ומכרזים, בהתאמה".

"לעומת זאת", אומר זברג, "בשנת 2018 עד אוגוסט יש נפילה מאוד משמעותית – גם בכמות וגם בעובדה שרוב האישורים ניתנו לתוכניות, ולמעט מאוד מכרזים. זה כבר מצריך להיכנס לסוגיית הפרשנות - לא ידוע על שינוי פוליטי משמעותי שהתרחש השנה ולכאורה הכל מתואם. בעניין המאחזים, ייתכן שהבינו ברמיזה מהאמריקאים שצריך להוריד את ההסדרה שלהם מסדר היום. אם פעם על כל מכרז היה דיונים של הממשל – היום זה פחות קורה, אבל יש איזשהו תיאום ועל פניו חבל".

זברג טוען כי אישור יחידות דיור שהובטחו בעבר פעם אחר פעם אינו נותן מענה לקריטריונים של ההתפתחות טבעית ביו"ש. "היחידות שהובטחו לפני חמש שנים בבית אל שהובטחו עברו רק עכשיו את הוועדה והם בדרך להיתר. באריאל, עיר ואם בישראל, אין בנייה. הבנייה בה מסתכמת במכרזים ישנים בלבד ובפועל העיר עומדת בהקפאה".

"לסיום", אומר זברג, "דברים ששוחררו בוועדה הקודמת – עכשיו בשלב המכרזים. בהמשך נראה את המחסור".