בית שמש
בית שמשצילום: פלאש 90

מליאת מועצת עיריית בית שמש אישרה ביום חמישי האחרון את פרוטוקול ועדת השמות העירונית בראשותו של ראש העיר משה אבוטבול, שהחליטה על מתן שמות לכמה רחובות חדשים בעיר, רחובות שנמצאים לקראת איכלוס בתקופה הקרובה.

בין השמות החדשים שניתנו יש שני שמות של רבנים בשכונה החרדית החדשה 'רמת אברהם' ברמת בית שמש. רחוב הרב מאמאן על שם רבי יהושע מאמאן זצ"ל שנפטר בחודש טבת האחרון בשיבה טובה בשנת ה-100 לחייו.

הרב מאמאן זצ"ל כיהן כרבה הראשי של מרקש שבמרוקו, ועם עלותו לישראל היה רב בנהריה, אב"ד בבאר שבע, ואחר התמנה לדיין בבית הדין הגדול. בערוב ימיו נחשב ל'זקן רבני יהדות מרוקו' והשפעתו הייתה רבה אף מעבר ליוצאי מרוקו.

רחוב נוסף שניתן בשכונה זו הוא רחוב 'תורת חסד', על שמו של הגאון הנודע רבי שלמה זלמן פרדקין זצ"ל רבה של לובלין ובערוב ימיו בירושלים ומחבר הספר 'תורת חסד'. היה מתלמידיו של בעל ה'צמח צדק' מליובאויטש זצ"ל, ונחשב מגדולי דורו.

ועדת השמות גם החליטה על שלשה שמות חדשים במתחם 'בני ביתך' בשכונת המשקפיים, זו שכונה חדשה שנבנית בצמידות לשכונת רמב"ש א' שבה השמות הם על שם הנחלים ולכך גם ידועה בכינוי "רמת הנחלים", ולכך במתחם בני ביתך השמות גם יהיו כשמות הנחלים, נחל קדרון, נחל פרת ונחל פולג.
בשכונת רמב"ש ג'-2 ("רמת חזון עובדיה") שהשמות בה על שם נביאי ישראל, התווסף שם רחוב חדש "רחוב דבורה הנביאה".

ועדת השמות גם החליטה להנציח את שמו של אבנר כהן ז"ל בעליו של מפעל אבקו כימקלים באזור התעשייה הצפוני של בית שמש, והקטע המזרחי של רחוב המסגר יקרא "מבוא אבנר" על שמו.

"מר אבנר כהן תרם רבות לכלכלת העיר והעסיק רבים מתושביה, בנוסף לכך הקימו הוא ורעייתו דינה בית כנסת לעדה התימנית בבית שמש", נכתב בפרוטוקול ועדת השמות, ואף צויין כי השר לשיתוף פעולה אזורי מר צחי הנגבי שלח מכתב בקשה לעירייה להנציח את פועלו של האיש.

כמו כן החליטה הועדה להנציח את זכרה של גב' מלכה גיאת ע"ה, שפעלה רבות לקידום פרוייקטים חינוכיים בבית שמש, על הספריה העירונית בעיר שתקרא 'ספריית מלכה' על שמה.

ראש העיר משה אבוטבול המשמש גם כיו"ר ועדת השמות העירונית הביא את פרוטוקול ועדת השמות לאישור מליאת מועצת העיר, והבקשה אושרה פה אחד.

"בית שמש" אמר ראש העיר משה אבוטבול, "היא שנמצאת בתנופת בניה, כל הזמן אנו מאכלסים שכונות חדשות, וממילא יש שמות רחוב חדשים, ולכן ועדת השמות מתכנסת בתדירות גבוהה, וכל בקשה שמגיעה לוועדה נבדקת ביסודיות רבה, מתוך מטרה להנציח בבית שמש את פועלם של מאורי האומה ושל אלו שתרמו לבניינה של בית שמש".

"בין השמות החדשים", הוסיף ראש העיר, "נמצא רחוב על שמו של הגאון הצדיק רבי יהושע מאמאן זצ"ל, שהיה זקן רבני מרוקו ומי שהשפיע אהבת תורה ויראת שמים על רבבות, הוא היה דיין גדול, מחבר השו"ת 'עמק יהושע', רב ומורה דרך במשך קרוב ל-70 שנה, ולכן זכות לבית שמש שבה יש קהילות גדולות של יוצאי מרוקו, להיות העיר הראשונה בארץ שקוראת שם רחוב על שמו של גאון וצדיק זה".