דיאטה
דיאטהistock

כולנו מסכימים שדיאטה עשויה להיות תהליך מתיש ומפרך, ושהגבלת צריכת הקלוריות שלכם, כשהנכם רגילים לאכול ארוחות מכובדות, דורשת הרבה נחישות ותכנון נכון. הנה כמה כללים שיעזרו לכם לרדת במשקל.

1. אכלו פחות

צבירת משקל כרוכה בצריכת קלוריות בכמות הגדולה מכמות הקלוריות הנשרפות, ולכן, ברור שצריכת פחות קלוריות מהסך הנדרש לשמירת המסה, תהיה אבן הפינה למשטר דיאטה נכון.

אם אתם נוטים לצבור שומן בקלות, יתכן ותזדקקו לכמות קלוריות נמוכה עוד יותר מהרגיל, ואם יש לכם חילוף חומרים מהיר, לעיתים צריכת קלוריות גבוהה מעט יותר, תהיה הטובה ביותר עבורכם לשימור שריר.

אך שימו לב שרק כאשר כמות הקלוריות שתצרכו תהיה פחותה ממכלול הקלוריות הנדרש לכם, מצבורי השומן בגוף יהפכו למקור אנרגיה ויישרפו. המטרה בכך היא לסייע לכם בהתמודדות עם הדיאטה דלת הקלוריות שלכם. אך עם זאת, דיאטה מסוג זה איננה בריאה מוטב שלא לנהוג בה לזמן ממושך.

2. לאט ובטוח

כולנו שואפים להוריד כמה שיותר משקל, בכמה שפחות זמן. אולם, לא מומלץ לקפוץ מיד לדיאטה דלת קלוריות. מוטב להתחיל באיטיות ולשמור את מאגרי האומץ שלכם לזמני הדיאטה הקשים באמת, בהם תחושו מורעבים. אין כל הגיון בהפחתת כמות הקלוריות היומית שלכם מ-4000 ל-2000 בבת אחת, זכרו זאת.

במידה ותפחיתו את צריכת הקלוריות שלכם באופן קיצוני, גופכם יתרגם זאת כאיום על המערכת ויתחיל לצבור שומנים, כמגננה למקרה נוסף של הפחתת קלוריות חדה. וזה אומר שכל שקר קטן בדיאטה, או כל קלוריה מיותרת שתצרכו, יהפכו מידית למאגרי שומן לשימוש עתידי. לכן, מומלץ מאוד להפחית את צריכת הקלוריות בהדרגה, בסביבות 250 קלוריות בשבוע.

באופן כזה, תפחיתו בכל פעם מעט מכמות המזון שלכם, תתנו לגוף את השהות הדרושה לו להתרגלות לכמויות החדשות, ותפחיתו את סיכוייכם לאגירת שומן בלתי רצויה.

3. הקפידו על צריכת הכמות הנאותה של החומרים המזינים הדרושים לכם

כמו בדיאטה לצבירת שומנים, גם כאן, סוג המזון אותו אתם צורכים במהלך הדיאטה, הינו נתון לא פחות חשוב מהכמות אותה אתם צורכים. למתחילים, חשוב לדעת, שצריכת פחמימות גבוהה הופכת מידית לנחלת העבר. צריכה עודפת של פחמימות מתורגמת מידית לצבירת שומנים, כשבזמני מחסור כמו דיאטה, אגירת השומן מתגברת.

בנוסף, פחמימות מזניקות את רמת האינסולין, אשר מגביר את התשוקה לסוכרים, מה שיגרום לכם לצרוך פחמימות נוספות.

ובקיצור, זהו מעגל קסמים שמוטב שתימנעו ממנו באמצעות הגבלת צריכת הפחמימות שלכם.

4. לשקול שימוש במוצרי הרזיה להגברת כוחה של הדיאטה

בשנים האחרונות התפתח טרנד חדש של שימוש במוצרי הרזיה שונים להעצמת כוחן של דיאטות. הטרנד מומלץ על ידי דיאטניות רבות ועשוי לסייע לירידה במשקל.

5. המשיכו לאכול לעיתים תכופות יותר

אל תחשבו שאם תאכלו פחות במהלך הדיאטה, תוכלו לחזור לתפריט של 3 ארוחות ביום. כעת, יותר מתמיד, חשוב מאוד לאכול 6-8 ארוחות ביום. ואכן מדובר במאמץ מסוים מבחינתכם, שכן מדובר בארוחות קטנטנות, בהשוואה לארוחות שאליהן התרגלתם.

קבלת אספקה קבועה ויציבה של החומרים המזינים הדרושים לגופכם חשובה לשמירת רמות גבוהות של חנקן ושל הורמון גדילה, המנוגדים לאפקט הקטבולי (של פירוק רקמה).

כל עוד קיים בגוף מעט מזון שאיננו פחמימות (רמות גבוהות של קורטיזול דוחות שימוש בפחמימות) הוא יכול להישרף כמקור אנרגיה, ולמנוע את שריפתם של חלבוני שריר לצורך אנרגיה. ובשל העובדה שהגוף יעדיף שומנים, הטוב ביותר הוא שימוש בחלבונים.

לתכנים נוספים בנושאי דיאטה ותזונה מומלץ לבקר באתר דיאט מאסטר