שפני סלע
שפני סלעצילום: Doron Horowitz/Flash90

החברה להגנת הטבע פנתה לשר להגנת הסביבה, זאב אלקין, והודיעה לו כי היא מתנגדת להסרת ההגנה שניתנת לשפן הסלע, מרשימת המינים המוגנים והכרזתו כמזיק.

לטענת החברה להגנת הטבע, לא רק שהפעולה לא תשיג את מטרתה – מאבק במחלת הלישמניה, אלא שהיא עלולה לפגוע פגיעה משמעותית בטבע הישראלי ובמינים מוגנים אחרים, שחלקם בסכנת הכחדה.

על פי החברה להגנת הטבע, ניתן לנקוט בכמה צעדים, על מנת להתמודד עם המחלה, שהם פוגעניים פחות ויעילים יותר, ובכך למנוע פגיעה מיותרת בטבע. גם רשות הטבע והגנים פנתה אל השר, במכתב בו היא מביעה התנגדות למהלך

בפניית החברה להגנת הטבע נכתב: "החברה להגנת הטבע סבורה שהחלטתך להסיר את ההגנה שניתנת לשפן הסלע ( Procavia capensis) באמצעות הוצאתו מרשימת המינים המוגנים והכרזתו כמזיק, על פי החוק להגנת חיית הבר, היא שגויה, שכן לא זו בלבד שלא תשיג את המטרה של צמצום התפוצה של מחלת הלישמניה (שאין ויכוח על כך שהשפן תורם להפצתה), היא עשויה לפגוע פגיעה משמעותית בטבע הישראלי ובמינים מוגנים אחרים, חלקם בסכנת הכחדה, מינים שאתה אמון על הגנתם".

"בעיית הלישמניה מוכרת לנו ואנו שותפים לדאגתך מהשפעתן של חלק מאוכלוסיות שפני הסלע על תושבי ישראל, באזורים בהם היא פשטה. אולם ככל שהמטרה של בלימת התפשטות של מחלה היא מטרה ראויה, האמצעי שנבחר על ידך, אינו ישיג את המטרה באופן המיטבי והיעיל, והוא בוודאי לא האמצעי המידתי והסביר לטיפול בבעיה – בוודאי כשקיימים אמצעים אחרים, פוגעניים פחות, ודאיים ויעילים יותר", הוסיפו בחברה, "לאור זאת, החברה להגנת הטבע סבורה שההחלטה להסיר כל הגנה משפן הסלע, שעל אף שבמקומות מסוימים תפוצתו בהחלט חריגה ודורשת צמצום – הוא עדיין חלק חשוב מנוף ארצנו ומן הטבע שלנו - היא החלטה בלתי סבירה שיש לבטלה".

"החברה להגנת הטבע קוראת לך לשנות החלטתך זו, להשאיר את שפן הסלע במעמדו הנוכחי כמין מוגן ולהכין תכנית לאומית להתמודדות עם נזקי מחלת הלישמניה באמצעות: 1. פירוק/איטום מסלעות, המשמשות למשכן שפנים ביישובים. 2. הנחיית גופי התכנון, לתכנון נכון של קירות תמך, מסלעות ופינוי סלעים מאתרי בנייה. 3. יישום תכנית מפוקחת ומנוטרת להדברת שפני סלע באתרים מועדים לסכנת מחלת הלישמניה, בניהול וביצוע של רשות הטבע והגנים. 4. הגברת מאמצי ההסברה לשיפור התגוננות הציבור, אל מול זבוב החול", נאמר במכתב עוד.