''סוס טרויאני בציונות הדתית''

מנכ"ל ארגון 'חותם' מתייחס לסערת הקמפיין נגד מערבות הקרן לישראל החדשה בציונות הדתית ולטענותיו של הרב פירון נגד הפורום וראשיו.

עוזי ברוך , ט"ז באלול תשע"ח

מתוך הסרטון
מתוך הסרטון
צילום מסך



טוען....

בראיון לערוץ 7 מתייחס מנכ"ל ארגון "חותם", הרב עמיטל בראלי, לסערת הקמפיין האגרסיבי אותו מנהל ארגונו נגד פעילות הקרן לישראל החדשה בשורות הציונות הדתית, ובתוך כך מגיב גם לטענותיו של שר החינוך לשעבר, הרב שי פירון, על המתקפה האישית נגדו.

"הנקודה החשובה שרצינו להביא לידיעת הציבור היא הצורך לפתח ביקורתיות או חסמי סינון מסרים כלפי גופים ואג'נדות שמוחדרים לציבור הדתי לאומי. אנחנו ציבור אחד והתחושה היא שכל מי שמשתייך לציבור הזה קל יותר לקבל ממנו דברים ולהסכים לאמירות שלו. היה חשוב מאוד שהציבור יהיה מודע לכך שהקרן החדשה פועלת לא רק בזירה הלאומית כמו ב-BDS והעמדת חיילי צה"ל לדין, אלא גם בזירת הפגיעה בזהות היהודית של המדינה, כשהמטרה המשותפת לשניהם היא הפיכת המדינה למדינת כל אזרחיה ולא למדינה יהודית".

"כחלק מהאסטרטגיה הזו", מסביר הרב בראלי, "פועלת הקרן וממנת גופים שהיא רואה כשותפים לאג'נדה שלה והם חלק מהציונות הדתית". לדבריו הצורך בהסרת המסווה של הקרן נובע מההבנה שהציבור הציוני דתי הוגדר בקרן כיעד שנגדו היא פועלת דרך מאבק ברבנים, במכינת עלי, בקמפיין ההדתה ועוד, וגם כיעד לפעולה בתוכו פנימה".

"רחל ליאל, מנכ"לית הקרן לשעבר, סימנה מטרה ואמרה בפירוש שהמטרה היא לא רק קמפיינים נגד הציבור הדתי, אלא יצירת שינוי תודעתי", אומר הרב בראלי ומזכיר את תכנית 'שחרית' כתכנית דגל של הקרן שמטרתה הבאת קהלים נוספים להזדהות עם מטרות הקרן. כאשר בתוך התכנית קיימת יחידה מיוחדת שמטרתה היא שינוי תודעתי בציבור הדתי לאומי.

לטעמו של הרב בראלי ההתמקדות בציבור הדתי נובעת מההבנה שמדובר בציבור שבכוחו לשנות את פניה של המדינה. "זו לא רק טפיחה פנימית על השכם. יש כאן הבנה שמדובר בציבור ערכי שנכון להוביל את המדינה בנושאים לאומיים והן בנושאים של הזהות היהודית, ושני הדברים הללו הם לצנינים בעיני הקרן", משום כך לדבריו מצאו לנכון ב'חותם' לנכון לחשוף את הדברים ולהראות לציבור הדתי לאומי את התמונה בכללותה.

בדבריו מדגיש הרב בראלי כי "הכסף" שנתרם לארגונים בציונות הדתית "הוא רק קצה הקרחון", כלשונו. "בסופו של דבר מדובר בשיתופי פעולה נרחבים מאוד", הוא אומר ומדגיש, "לא מדובר כאן רק על מימון אלא בחיבורים אסטרטגיים של תכניות פעולה שמקודמות יחד, והביטוי הממשי ביותר הוא נושא הכסף. כולם מבינים שהקרן החדשה בוחרת בפינצטה איפה לשים את הכסף. טיפשים הם לא והם בוחרים את מי שיוכל לקדם את האג'נדה שלהם. כסף לא צומח על העצים והעובדה שהם מוכנים להשקיע במשך שנים סכומים אדירים בארגוני שינוי תודעה זה צריך להדליק אצלנו כמה נורות אדומות, וזו הייתה מטרת פעילות ההסברה שלנו שנשענה על דו"ח מסודר ומחקר מאוד מסודר".

באשר לתגובות שהוא וארגונו מקבלים בעקבות הקמפיין, אומר הרב בראלי כי הדברים מתחלקים לשני חלקים. בחלק הראשון אנשים צפו בסרטון ומאחר ואינם מכירים את העובדות והנתונים היו מופתעים והנושא היה קשה עבורם, אך בשלב השני, ככל שאנשים נחשפו לנתונים הם הבינו שלא מדובר בסרטון שנועד לעורר דיון בעלמא, אלא מדובר בציטטות שנאמרו על ידי האנשים המובאים במחקר. הקריאה שלא להינשא כדת משה וישראל עם טבעת ועדים היא דוגמא לאחת הקריאות שנאמרו בפועל בידי ראשי הקרן ואינם מצוטטים על רקע ריק. "כשאנשים נחשפים לאמירות הללו זה מקומם אותם. מי שמחובר לציבור הדתי לאומי הוא בעל סט ערכים וקשה לו לקבל התבטאויות שכאלה מתוך הציבור הדתי לאומי".

על הניסיון למתג אותו ואת ארגונו כקיצוני וחרד"לי, וממילא כזה שאין לתת משקל רב לדבריו, אומר הרב בראלי כי הא ממליץ לכל מי שלא פגש את הנתונים להיכנס ולהתוודע לדברים לאשורם, "מעבר לזה אנשים אינטילגנטים ויש להם יכולת לראות את הדברים כפי שהם, וכשהם נחשפים למידע ובוחנים אותו על סמך אמות מידה ישרות וברורות עיני רובם נפקחות".

הרב בראלי מציין כי החומר כולו נחלק לשני פרקים. הפרק הראשון נחשף לפני כשלושה שבועות כאשר דובר על מלחמת הקרן במפעלי הציונות הדתית כדוגמת הגרעינים התורניים ועוד, והחלק השני מתמקד בפעילות הקרן בתוככי הציונות הדתית פנימה. העמל על איסוף הנתונים ארוך ומורכב עד להרכבת הפאזל והצבתו בפני הציבור הרחב.



טוען....

שנשאל אודות האפשרות לתביעות משפטיות בעקבות הדו"ח והפרסומים הרב בראלי לא נשמע מוטרד במיוחד. לדבריו כל האמור בפרסומי הפורום מגובה בציטוטים שניתן להציג אותם לעין כל.

עם זאת, כזכור מי שמאוד כועס על אנשי הפורום הוא הרב שי פירון שאנשיו תוהים אם הגחכתו של הרב פירון והלעג כלפיו בפרסומי הפורום לא נולדו בסך הכול כהמשך ישיר למחלוקת אידאולוגית שקיימת בין ראשי הפורום לרב פירון עצמו. לטענתם יש לתהות אם הדבר מותר על פי ההלכה. אולם, הרב בראלי קובע כי אין לפורום כל כוונה להגחיך איש והדברים שהוצגו בסרטון שפורסם מגובים באמירות וציטוטים שניתן לבדוק אותם. "אין כאן שום הגחכה. הסברנו את הרציונל שבחשיפת הדברים, אבל אם הרב פירון סבור שלא ראוי לקבל את פרס הקרן ,אנחנו אומרים לו שיחזיר את פרס הקרן".

על הטענה לפיה הפרס המדובר ניתן לרב פירון לפני כעשור ואין מקום להזכירו מחדש, קובע הרב בראלי, "הדברים לא התחילו והסתיימו לפני עשר שנים, וצריך לקחת בחשבון שלא כל החומרים נמצאים בפני הציבור. לא את הכול הוצאנו ולא את הכול חשפנו". לדבריו במידה ובמסגרת דין תורה ידרוש בית הדין לחשוף את החומרים הרי ש'פורום חותם' יציגו אותם במלואם.

"הרב שי פירון אינו דמות פרטית אלא דמות ציבורית, ומי שפועל בזירה הציבורית צריך לדעת שהוא חשוף לביקורת", אומר הרב בראלי המציין כי חלק מהדמויות שמופיעות בסרטון התבטאו בעבר באופן חריף, פוגעני ואף מעבר לכך כלפי רבנים, ארגונים ודמויות שונות, "זעקת הקוזק הנגזל ממש אינה במקומה. האנשים הללו יודעים להשתלח ולהגיד אמירות מאוד חריפות".

עוד מוסיף הרב בראלי ומציין כי חלק מראשי הארגונים הפנים ציוניים-דתיים משמשים בתפקידים בכירים גם בארגונים נוספים בעלי אג'נדות שונות כדוגמת התפיסה הקונסרבטיבית ואחרות, ולטעמו של הרב בראלי מתפקידו של ארגון כדוגמת הארגון שלו לחשוף את הקשרים הנסתרים והמוסתרים הללו.

את טענת הרב פירון לפיה הוא כעת אדם פרטי ובהתאם יש לנהוג עמו, דוחה הרב בראלי וקובע כי לרב פירון גם כיום עיסוקים ציבוריים, ואם הדברים יידרשו הם יוצגו בפני בית הדין.

בפני הרב בראלי הוצגה הטענה לפיה בשבת האחרונה שוחח הוא עצמו עם הרב יעקב אריאל וביקש ממנו שלא ליטול על עצמו את מלאכת הפסיקה בתביעתו של הרב פירון נגד הפורום. לכך משיב הרב בראלי כי טענה שכזו מהווה זלזול באינטליגנציה של הרב יעקב אריאל, נשיא הפורום, פוסק בעל שיעור קומה, שלא בשיחה כזו או אחרת ישנה את עמדתו לכאן או לכאן.

באשר לקשר הקיים בינו לבין הרב אריאל, מבהיר הרב בראלי כי מדובר בקשר עמוק הרבה מעבר לשיחה נקודתית כזו או אחרת, שהרי מדובר בנשיא הפורום.

לטעמו לא נכון יהיה שהרב אריאל הוא שיפסוק בסוגיה שכן הוא עצמו אמנם בטוח שידו של הפורום תהא על העליונה, אך הוא חושש שמא הציבור שיראה את פסיקת הרב אריאל ישער שהפסיקה נובעת בשל מעמדו של הרב אריאל כנשיא הארגון ולא מטעמים אמתיים. "הצענו כמה בתי דין. מה הבעיה להסכים להתדיין בכל בית דין אחר", תוהה הרב בראלי ומזכיר כי הקביעה בדיני תורה היא שהנתבע הוא שעמדתו קובעת את זהות בית הדין שבו תידון התלונה, ובהתאם לא נכון לפסול את שלושת ההרכבים שהוצעו ולבחור בהרכב אחר.

על היעדר חתימתו של הרב אריאל על גילוי הדעת של הרבנים המחזק את ידי הפורום, מבהיר הרב בראלי כי לא הפורום הוא שארגן את העצומה ובהתאם לא מצאו היוזמים לנכון לפנות לרבנים המצויים בקשר עם 'חותם'. "שמחתי לראות גם שורת ארגונים שמצטרפים. זה לא עניין של 'חותם' אלא עניין שחשוב לציבור הציוני דתי כולו".