רפואה מתקדמת
רפואה מתקדמתצילום: דובר צה"ל

צה"ל מבצע שינויים דרמטיים בתכנית הרפואה והלוגיסטיקה המבצעית בעקבות לקחים שהופקו מהמבצעים האחרונים.

במסגרת התוכנית הצבא יעשה שימוש מבצעי בציוד רפואי ומכשור מתקדם להערכה וניטור פצוע, כאשר כל לוחם מקבל ׳קט׳, תרגול של חוסם עורקים בעזרת גדם מפלסטיק שבעזרתו מתרגלים טיפול בדימום וקשירת חוסם עורקים.

כמו כן, שעון חכם יוצמד לפצוע ובו מוזנים כל הנתונים הקשורים אליו. השעון מספק בזמן אמת תמונה שלמה וכוללת אודות מצבו הרפואי של הפצוע מתחילת הטיפול הרפואי בנקודת הפציעה ועד להגעתו לבית החולים, תוך ייעול תהליך המיון והטיפול הניתן לפצוע בבית החולים.

תרגול ראשון של המרכז הלוגיסטי הנייד

בנוסף, צה''ל יעשה שימוש ברחפנים חדשים המספקים ציוד רפואי - רחפן air hopper למשימות לוגיסטיקה ומשימות עזר, המסוגל לסחוב כ-30 קילוגרמים. עד סוף 2019 יהיו 94 אמבולנסים חדשים במערך הרפואה.

בצבא ישפרו את כשירות מגיש העזרה הראשונה. הלוחמים ילמדו בצורה מקצועית איך לתת מענה של עזרה ראשונה מתוך תפיסה שבסופו של דבר הם יהיו האנשים הראשונים שיטפלו בפצוע בשטח.

במקביל, יתקיימו אימונים משולבים של פלוגות רפואה חטיבתיות עם צוותי מנתחים. כמו כן לראשונה ישולבו באימונים רופאים אזרחיים מתחום הטיפול הנמרץ שחנכו את הרופאים הצבאיים.

מהפכה הלוגיסטיקה

צה''ל עובר מהפכה בתפיסת הלוגיסטיקה, מתוך הבנה שסיוע מנהלתי הוא קריטי ליכולת המבצעי. למעשה הצבא עובר מלוגיסטיקה ''רחוקה'' ללוגיסטיקה ''צמודת תמרון''.

בין היתר הוחלט על הקמת מרכז לוגיסטי נייד בעומק - יחידה מטכ״לית שמופעלת על פי החלטה ונותנת מענה לוגיסטי מלא ועצמאי בעומק ובו עשרות משטחי תחמושת, אלפי ליטרים של קפסולות מים, ציוד כללי וציוד לחימה ומנות קרב, העמסת משאיות ופריקת מכולות ופריקת המכולות במשטחים.

טכנולוגיה רפואית במלחמה הבאה

בצבא מציגים ''שיירה אוטונומית'' שהשליטה בה היא דרך ג׳ויסטיק. השיירה נוסעת על ציר בלבד או באמצעות האמר שליטה עם מנהג. השיירה נעה למרחק הלחימה הגדודי עם כלל האמצעים הנדרשים בהתאם לציר תנועה שהוזן.