פרינסטון ליימן ב-2011
פרינסטון ליימן ב-2011צילום: רויטרס

הדיפלומט היהודי-אמריקני פרינסטון ליימן, שמילא תפקיד מפתח בארגון "מבצע משה" להטסת יהודי אתיופיה לישראל ב-1984, נפטר ביום שישי בגיל 82.

ליימן נפטר בביתו, בפרבר של העיר וושינגטון, בירת ארה"ב.

ליימן היה גם דמות מרכזית בתכנון המעבר של דרום אפריקה משלטון האפרטהייד לדמוקרטיה, בשנות ה-90 – אז שימש ליימן כשגריר ארה"ב במדינה.

ארגון מבצע משה התרחש כשליימן היה הסגן של עוזר מזכיר המדינה של ארה"ב לענייני אפריקה. אלפי יהודים מאתיופיה נמלטו מהרעב ששרר אז בארצם לסודאן – אך שם שוב פגשו תנאי רעב.

ליימן היה אחד משני דיפלומטים אמריקניים שקיבלו מידע מלא אודות המבצע המתוכנן להעלאת היהודים לישראל. הוא סייע בתיאומים לוגיסטיים בין ישראל לסודאן – שלא קיימו יחסים דיפלומטיים ביניהן. בנוסף, פעל למניעת הדלפת מידע ע"י התקשורת ולהרגעתן של קבוצות שפעלו למען יהודי אתיופיה בארה"ב, אשר ניסו לברר מה מתרחש.

ליימן סיפר ב-1999 שמספר עיתונים אמריקניים – בהם הבוסטון גלוב, הניו יורק טיימס והוושינגטון פוסט – ידעו על מבצע משה ונמנעו מלדווח עליו. "הייתי צריך ללכת לכל אחד מהם ולהתחנן שישתיקו את הסיפור", נזכר. בסופו של דבר היה זה יו"ר הסוכנות דאז, אריה דולצין, שהדליף את הסיפור, שהתפרסם בתקשורת הישראלית.