חיסון
חיסוןצילום: ISTOCK

מספר חולי החצבת בשנת 2018 עומד על 262 חולים ברחבי מדינת ישראל ולפי משרד הבריאות מדובר בגידול במספר החולים.

במשרד מסבירים כי למעלה מ- 90% מהמקרים אירעו בגלל אי התחסנות, ומגע עם אוכלוסייה שלא התחסנה.

במשרד הבריאות מדגישים כי הדרך הטובה והבטוחה ביותר למנוע תחלואה היא על ידי קבלת חיסון נגד המחלה. יעילות החיסון במניעת חצבת גבוהה מאד כ-97% לאחר קבלת 2 מנות חיסון.

בשנים האחרונות מספר החולים עמד על מספרים נמוכים בצורה משמעותית. בשנת 2016 היו 9 חולים, בשנת 2017 היו 33 חולים ונכון להיום, בשנת 2018, מדובר על 262 חולים.

הסיבה לשינוי הדרמטי: עליה בפעילות של חצבת בעולם עקב ירידה בהתחסנות באירופה ובארצות הברית, הגעה של חולים לישראל והדבקה מקומית של בלתי מחוסנים.

"אנחנו חוזרים ומדגישים את הצורך להקפיד על חיסוני השגרה במיוחד לפני פתיחת שנת הלימודים", אומרים במשרד הבריאות.

''חצבת'' היא מחלה זיהומית מדבקת. באחוז קטן מהמקרים, סיבוכי המחלה עלולים להיות קשים ואף לסכן חיים. נדרש שיעור כיסוי חיסוני גבוה מאוד באוכלוסייה כדי למנוע התפשטות חצבת.

ירידה באחוז המתחסנים באוכלוסייה עלולה להוביל להתפרצויות של המחלה. זו הסיבה העיקרית להתפרצויות במדינות אירופה ובמקומות אחרים בעולם. גם במדינות נקיות מחצבת, כמו ישראל, קיימת סכנה להדבקה והתפשטות המחלה מחולים שמגיעים מחו"ל.

במשרד הבריאות מציינים כי לאדם שאינו מחוסן הנחשף לחולה חצבת, יש סיכון גבוה מ-90% להידבק במחלה. הדרך הטובה והבטוחה ביותר למנוע חצבת וסיבוכיה היא על ידי קבלת חיסון נגד המחלה.

חצבת נגרמת על ידי נגיף החצבת (Measles virus) השייך למשפחת Paramyxovirus. חצבת מועברת מאדם לאדם על ידי פיזור הנגיף לסביבה בעת שיעול, עיטוש או מגע עם הפרשות מהאף וליחה. ניתן להידבק גם בעת שהייה בחדר החולה, גם מספר שעות לאחר שהחולה עזב את החדר.

סימני מחלת החצבת

סימני המחלה יופיעו בדרך כלל בין 10 ל-14 ימים לאחר החשיפה לנגיף. המחלה מתבטאת תחילה בחום גבוה, נזלת, שיעול, עיניים אדומות ורתיעה מאור.

ביום הרביעי או החמישי להופעת סימני המחלה מופיעה פריחה בצבע אדום כהה על העור. בדרך כלל, הפריחה מתחילה בצוואר ומתפשטת בהדרגה לעבר הפנים, הגוף והגפיים. בהתחלה, הנגעים בעור נקודתיים ומרובים ונוטים להתלכד לפריחה המכסה שטחי גוף נרחבים. הפריחה מתחילה להחוויר ביום השלישי להופעתה ולכך מתלווה בדרך כלל שיפור בתחושת החולה. הפריחה דומה לפרחיו הקטנים והצפופים של החצב ומכאן שמה של המחלה.