מי אמר שצריך להילחם בסמארטפונים?

אנשי חינוך מוצאים פתרונות מורכבים למגפת הסמארטפונים במוסדות החינוך, אך יש מי שסבור שהמכשירים הללו הם הפתרון ולא הבעיה.

שמעון כהן , י"ז באלול תשע"ח

אפשר להילחם בהם בכלל? סמארטפונים
אפשר להילחם בהם בכלל? סמארטפונים
צילום: הדס פרוש, פלאש 90



טוען....

אחד מאתגריה של מערכת החינוך בישראל ובעולם המערבי כולו הוא ההתמודדות עם מכשירי הטלפון הסלולאריים.

חלק מבתי הספר אוסרים כניסה של מכשירים לשטחם, חלק מורים לתלמידים להשאיר את המכשירים בתיבה מיוחדת מחוץ לכיתות, ובחלק אחר מוקצה שטח מיוחד שרק בו מותר לדבר במכשירי הסלולאר, אבל לא כולם סבורים שמדובר במלחמה נצרכת. אחד מהם הוא אבי ורשבסקי, מנכ"ל חברת MindCET, העוסקת בחדשנות ופיתוח טכנולוגיות בחינוך.

לטעמו של ורשבסקי "אין מקום לגישה קיצונית לכאן או לכאן. אין עניין להשתמש בכל רגע בסמארטפונים או לאסור את זה לגמרי. יש הקשרים שחשוב שיהיה בהם שימוש בסמארטפונים, כי בית הספר מכין את התלמידים לעולם האמתי ובעולם האמתי למכשירים הללו יש תפקיד חשוב כמאפשרים קשר עם אנשים ונותנים גישה לתכנים וללמידה. חשוב שהלמידה הזו תהיה בבית הספר וגם חשוב שהאתגרים של הסמארטפונים, אתגרים שגם מבוגרים מתמודדים איתם, יהיו כאלה שנחשפים אליהם גם בבית הספר ולא רק מחוצה לו, כמו שאנחנו רוצים שבית הספר יתמודד עם כל אתגר חברתי אחר".

ואולי, שאלנו, עם כל הרצון לראות את היתרונות שבהתמודדות עם הסמארטפונים, ראוי לתת את הדעת לקושי של מחנכים ומורים להתמודד עם קבוצת תלמידים, שגם כך לא פשוט לעמוד מולם, וכעת כשהם עם סמארטפונים הדבר מסובך ומורכב פי כמה? "ראשית, אני מעריץ מורים ומצדיע להם. זו אולי העבודה הקשה ביותר שאני מכיר, אבל בהקשר של הסמארטפונים הם יכולים להיות גם פתרון ולא רק בעיה. אחד האתגרים של מורים הוא שבכיתה מתוך שלושים עשרה לא מתבטאים, וסמארטפונים מאפשרים אינטראקציה תוך כדי השיעור של הרבה משתמשים במקביל. אתגר נוסף הוא להשאיר את התלמידים עירניים ובכלים הללו שיעור שיכול להיות משעמם יכול לקבל מבט אחר לגמרי".

"מעבר לכך, יש כאן עצמה אדירה שחבל לא לנצל אותה, כי אם אני מלמד פיזיקה וביוטיוב יש אלפי ניסויים שאני יכול להיות עד להם, זה משאב נפלא. אם יש לי אפשרות לתעד ולצלם בכלים עשירים חבל לא להשתמש בכך".

ומה על אבדן הקשר האנושי בין התלמידים לבין עצמם, סוגיה שעליה בוכים ומבכים אנשי חינוך, האם הכנסת סמארטפונים למערכת החינוך לא תעצים את התופעה? ורשבסקי משיב ואומר כי לא בכל עת נכון להשתמש בסמארטפונים. "חלק מהבגרות והבנת הטכנולוגיה היא גם הידיעה מתי לשים אותה בצד ולא להשתמש בה, כמו בשבת כשאין גישה למסכים במשך יממה שלמה. יש תנועה בארה"ב, 'שבת דיגיטאלית', שחברים בה גם לא יהודים שמשביתים מכשירים בשבת. זה מה שצריך לקרות גם בבית הספר, אבל צריך לנהל זאת מתוך עוצמה ולא מתוך פחד".

ואולי עמדתו של ורשבסקי נובעת מתוך התחושה וההבנה שהקרב אבוד ואין טעם למלחמות, ובעקבות תפיסה שכזו נוצרה לנוכחות הסמארטפון בכיתה אידאליזציה. ורשבסקי אינו מתכחש לאפשרות זו ומשיב: "זה מאבק שבאמת אין לו סיכוי. אם לא נכיר את עצמת התנועה הזו לא נדע להתמודד איתה. יש כאן הזדמנות שאם מכירים את הפתרונות יודעים לאמץ את מה שצריך לאמץ ולנפות את מה שצריך לנפות. זו הזדמנות שלא הייתה לעולם החינוך בשום שלב של ההיסטוריה".