לא מצליחים להירדם? ייתכן שזו הסיבה

אין דבר יותר מתסכל מאשר להיות עייפים כל היום ולבסוף לא להצליח להירדם. הבאנו לכם כמה טיפים שיוכלו אולי לעזור לכם לישון טוב יותר

מתנאל ראט , י"ח באלול תשע"ח

אין דבר יותר מתסכל מנדודי שינה
אין דבר יותר מתסכל מנדודי שינה
צילום: iStock

אין דבר יותר מתסכל מאשר להיות עייפים כל היום ולבסוף לא להצליח להירדם בלילה.

לפעמים הדבר נגרם כתוצאה מהתנהלות לא בריאה ולפעמים יכול להעיד גם על בעיות בריאותיות או נפשיות. הבאנו לכם כמה טיפים שיוכלו אולי לעזור לכם לישון טוב יותר.

באופן כללי, העירנות והעייפות שלנו נקבעים על ידי בלוטה קטנה בגוף הנקראת "בלוטת האצטרובל". כאשר בלוטה זו מפסיקה לקלוט אור (ומרגישה שמתחיל הלילה) היא מפרישה הורמון הנקרא מלטונין שגורם לגוף להרגיש עייף ולהתחיל לחשוב על שינה. בתור כלל אצבע צריך לגרום לבלוטה לשמור על הסדר הקבוע שלה ולא לבלבל אותה.

1. שימרו על סדר יום קבוע- הגוף שלנו בנוי למסגרות זמן קבועות של יום ולילה. כאשר משנים כל הזמן את שעת השינה, קשה לגוף להתרגל לשינויים ואתם פשוט לא נרדמים. הפתרון הוא לשמור על סדר יום אחיד של שינה ועירנות בזמנים קבועים כך שהגוף יתרגל כבר לישון בשעה מסוימת.

השעון הביולוגי שלנו מעדיף סדר יום קבוע
צילום: iStock


2. עשו שינויים קטנים- במידה ואתם מחליפים את סדר היום שלכם (מתחילים לקום לבית הספר בשעה מוקדמת למשל) תעשו את השינוי בצעדים קטנים ככה שכל יום תלכו לישון מוקדם יותר בשביל להרגיל את הגוף. לדוגמא, אם אתם רגילים ללכת לישון בשעה 12 ולקום ב8 עדיף להקדים את השינה בכל יום בכחצי שעה וככה השעון הביולוגי יוכל להתרגל בטבעיות לשינוי.

3. הרחיקו את הפלאפון מהמיטה- מכיוון שהגוף צריך להתרגל לשינה ולהבין שהלילה התחיל לרדת כדאי לצמצם כמה שיותר את האור שנחשפים אליו לפני ההליכה לישון. אחד הדברים שגורמים להכי הרבה בעיות בנושא הזה הוא הפלאפונים. בעידן המודרני אנשים רבים נוהגים לישון עם הסמארטפון ונחשפים לאור הלבן שלו לפני השינה. אור זה מדמה את קרני השמש ויכול לשבש את הפעילות של בלוטת האצטרובל ולגרום לנידודי שינה.

לישון עם הפלאפון- לא בריא ולא כדאי
צילום: iStock


4. שימו לב למה שאתם אוכלים- כולנו יודעים ששתיית קפה מעוררת ומונעת שינה, אבל מה עם ארוחת הערב?

כדאי להימנע מאכילת שוקולדים וחטיפים מלאים סוכר בשעות הערב. הסוכר והפחמימות מעוררים את הגוף וגורמים לו לפעול על מנת לעכל אותם ובינתיים מוציאים אתכם מהשינה. ארוחת הערב המומלצת היא ארוחה קלה שלא תעמיס על מערכות הגוף ותיתן לכם לישון בנחת.

רוצים עוד? כתבות חדשות כל יום בנוער ערוץ 7- המקום בשבילכם!