הטקס בלודז'
הטקס בלודז'צילום: ארגון שבי ישראל

מאות בני אדם, בהם ניצולי שואה, התכנסו אתמול בעיר לודז׳ בפולין כדי להשתתף בטקס לציון 74 שנים לחיסול הגטו בעיר. את הטקס ארגנו עיריית לודז׳ ביחד עם הקהילה היהודית המקומית וארגון שבי ישראל.

הטקס החל בתפילה בבית הקברות היהודי בעיר, ולאחר מכן נערך טקס אזכרה מרכזי בתחנת הרכבת הישנה, שבה החלו 145 אלף יהודים את מסעם הסופי אל מחנות ההשמדה.

בין המשתתפים היו הרב דוד שחובסקי, שליח שבי ישראל ללודז' המשמש כרב הקהילה היהודית, מנהיגי הקהילה היהודית בעיר, פקידים בכירים בעיריית לודז' כולל ראש העיר, תושבים מקומיים וניצולי שואה.

"אנו נחושים לשמר את זכרם של אותם יהודים שנרצחו באכזריות על ידי הגרמנים ועוזריהם בימי החושך של השואה" מסר מיכאל פרוינד, יו״ר ומייסד ארגון שבי ישראל. "למרות ההרס של העבר, הרוח היהודית לעולם לא נעלמה, וכך אנו עדים לפולנים צעירים רבים עם שורשים יהודיים אשר מגלים מחדש את מורשתם ומבקשים לחזור לעמנו".

הרב דוד שחובסקי, רב העיר לודז', אמר בטקס "לאורך השנים נבנתה העיר לודז' על ידי יהודים ואזרחים פולנים. היום כולנו כאן יחד כדי לזכור את אלה שאיבדו את חייהם בשואה ובמלחמה ולכבד את זיכרם. האירוע הזה מסמן את ההיסטוריה המשותפת של כולנו ומבטא עד כמה חשוב לנו לזכור את האירועים הטראגיים שאירעו כאן ובמקביל לבנות עתיד טוב יותר".

חיסול גטו לודז', שכלל רצח של כ-70 אלף בני אדם, היה החלק האחרון בהשמדת יהודי פולין שחיו בעיר לפחות מאז המאה ה-12. לודז' הייתה העיר השנייה בגודלה בפולין לפני המלחמה, אחרי הבירה ורשה, והתגוררה בה הקהילה היהודית השנייה בגודלה שכללה 231 אלף יהודים שהיוו יותר משליש מאוכלוסיית העיר. בינואר 1945, כאשר גטו לודז' שוחרר על ידי הצבא האדום, נותרו בעיר רק 877 יהודים.