הוא גם החזן הראשי בבית הכנסת של קרליבך במנהטן. 'נשמה'לה'
הוא גם החזן הראשי בבית הכנסת של קרליבך במנהטן. 'נשמה'לה'בביצוע: יהודה גרין

מדי פעם יש בשיריו של ר' שלמה קרליבך אינפלציה משונה. למרות שחלפו יותר משני עשורים מאז שנפטר בטרם עת, חדשות לבקרים צצים אומנים חדשים שבקושי הגיחו לאוויר העולם בחייו של ר' שלמה, וכבר הפכו לתלמידיו המובהקים ברמ"ח ושס"ה, ואף מתיימרים להיות ממשיכי דרכו.

מאידך, תלמידיו המובהקים באמת לא נשארו צעירים וכוחם כבר פחות במותניהם. יעיד על כך יותר מכול מנעד הזמרים שמופיעים בשנים האחרונות במופע היארצייט השנתי בבנייני האומה.

לכן, כששמעתי לראשונה לפני כעשור על יהודה גרין, אמרתי לעצמי בזלזול: "נו, עוד אחד שחושב שהוא קרליבך". אבל כשהחלו לטפטף לכיווני כמה שירים שהקליט, הגעתי לשתי מסקנות מפתיעות ומשמחות. האחת היא שגרין מבצע את שיריו של קרליבך לא רע בכלל. לא זו בלבד, אלא שלפעמים הוא אפילו מצליח להתעלות על המקור. כידוע, ההפקה המוזיקלית של קרליבך לא תמיד הייתה מרשימה במיוחד, וחלק משיריו הוקלטו בתנאים חובבניים. השנייה היא שפרט להיותו של גרין זמר מוכשר, הוא מלחין מוכשר לא פחות.

מאז פחות או יותר התחלתי לעקוב בקפידה אחרי השירים והאלבומים שמנפיק גרין פעם בשנה-שנתיים. אומנם התכנסנו לרגל האלבום החדש והחמישי במספר, 'נשמה'לה', אבל זו כבר הזדמנות להמליץ בחום על כמה מהלהיטים הקודמים שלו: לחן חדש ומרגש לזמר השבת "י‑ה אכסוף" מהאלבום השלישי, ו"רבה רבה" מהאלבום הרביעי. חפשו אותם ביוטיוב ותראו ישועות.

גרין משמש כבר שנים רבות כחזן הראשי בבית הכנסת המיתולוגי של קרליבך במנהטן, ניו-יורק. לשמחתי הרבה הוא בוחר בקפידה את הלחנים שהוא מבצע. לא תמצאו אצלו את הלחנים הדביקים מקבלת שבת למשל, אלא לחנים נדירים, עמוקים ומרגשים הרבה יותר, כאלה שגרמו לי לפחות לתהות על העדריות השולטת אצל חובבי קרליבך למיניהם.

באופן אירוני למדי, באלבום החדש של גרין, 'נשמה'לה', אין חידושים מפליגים. הוא מכיל עוד מאותו טוב שהיה באלבומים הקודמים, כזה שמצליח לגעת בנימים הכי עדינים בנפש. תמהיל מוצלח של קרליבך נדיר, לחנים מקוריים שהלחין בעצמו ולחן אחד ומיוחד של ר' יוסל מנדלבאום, המלחין האגדי של חסידות באבוב.

למרות שכיום הוא מתגורר מעבר לים, מעניין לגלות כי ילדותו עברה עליו בשכונת מאה שערים הירושלמית ויש לו משם לא מעט זיכרונות מתוקים, שאותם הוא מנציח מפעם לפעם בשיריו. כך מוקדש אחד השירים לרחל אמנו, שאת קברה היה פוקד מדי ליל שישי. גם שיר הנושא של האלבום - "נשמה'לה" - לקוח מהספר 'שומרי אמונים' לרבי אהרן ראטה, שהוא וחתנו האדמו"ר מתולדות אהרן, יחד עם חסידיו, התגוררו בשכנות אליו.

במקביל לשלל הופעות בבמות נחשבות ברחבי ארצות הברית, המופע השנתי של גרין שמצליח לעורר הכי הרבה תהודה, בעיקר באמצעות התיעודים המרגשים ברשת, הוא סליחות ראשונות בנוסח קרליבך בבית הכנסת קרליבך כמובן. בעזרת כלי נגינה ולחנים סוחפים, גרין מנסה להפיח חיים חדשים במילים שאמורות לעורר בנו הרהורי תשובה. לפי איך שזה נראה, הוא אכן מצליח לסחוף את הקהל הרב אל תוך השעות הקטנות של הלילה, ואף עין בקהל לא נשארת יבשה. מכאן קריאתי אל גרין: בוא ותזכה גם את תושבי ארץ הקודש, או לפחות תאמץ את הרעיון אל האלבום הבא.