יותר נשים מצביעות. אנשי "אלטרנטיבה לגרמניה" AFD
יותר נשים מצביעות. אנשי "אלטרנטיבה לגרמניה" AFDצילום: רויטרס

יותר נשים באירופה מצביעות עבור מפלגות הימין הקיצוני, כך מגלה מחקר חדש של מכון מחקרי דעת הקהל הפוליטיים "קרן פרידריך אברט".

המחקר, שנערך על ידי הקרן המזוהה עם מפלגת המרכז-שמאל הסוציאל-דמוקרטית, מעלה כי נשים רבות מעניקות את קולן למפלגות הימין הקיצוני בכל רחבי אירופה. המחקר בדק את מינם של מצביעי הימין הקיצוני במדינות שונות באירופה ובהן גרמניה, פולין, הונגריה, שבדיה, צרפת ויוון, ומצא כי חל גידול משמעותי באחוז הנשים המצביעות למפלגות הימין הקיצוני.

17 אחוזים מהנשים במזרח גרמניה הצביעו עבור מפלגת הימין הקיצוני "אלטרנטיבה לגרמניה" במהלך הבחירות לפרלמנט בשנת 2017, בעוד 8 אחוזים מהנשים במערב גרמניה עשו זאת. בפולין הצביעו יותר נשים מאשר גברים עבור מפלגת השלטון "חוק וצדק" הנחשבת כמפלגת ימין מובהקת.

לדברי אליסה גוטשה, עורכת המחקר מטעם קרן פרידריך אברט, יש שני נושאים עיקריים שהביאו את הנשים האירופאיות להצביע בכמויות גדולות עבור מפלגות הימין הקיצוני, והם נושא ההגירה ההמונית לאירופה והטבות הרווחה אותן מבטיחות מפלגות הימין הקיצוני לבוחריהן.

"מפלגות הימין הקיצוני מבטיחות להעלות את קצבאות הילדים ויעלו את הקצבאות למשפחות", אמרה גוטשה. לדבריה מצביעות רבות בגרמניה העניקו את קולן למפלגת הימין הקיצוני מחשש כי מערכת הרווחה הגרמנית תקרוס עקב ריבוי המענקים וההטבות המוענקים למשפחות מהגרים שנכנסו בשנים האחרונות למדינה.

לעומת הגידול במספר הנשים המצביעות עבור מפלגות הימין הקיצוני, אחוז הנשים החברות במפלגות האלו נותר עדיין נמוך. מתוך 92 חברי מפלגת "אלטרנטיבה לגרמניה" בפרלמנט הגרמני, רק 10 היו נשים. עם זאת, במפלגות ימין אחרות באירופה עמדו בעבר או בהווה נשים ובהם ראש ממשלת פולין לשעבר ביאטה שידלו, מרין לה פן בצרפת ועוד.