אריאל, סמוטריץ' וסופר
אריאל, סמוטריץ' וסופרצילום: האיחוד הלאומי

בראשית השבוע הבא תקיים מפלגת האיחוד הלאומי ועידה חברתית בעכו ובה יוצגו תכניותיה הכלכליות והחברתיות של המפלגה תחת הכותרת 'תכנית חברתית יהודית'.

בראיון ליומן ערוץ 7 מתייחס מזכ"ל המפלגה, אופיר סופר, לאירוע ומדגיש כי לא מדובר בהחלפת ערכים לאומיים בחברתיים אלא בקומה נוספת:

"האיחוד הלאומי ימשיך מאבקים בנושאי ארץ ישראל ודת ומדינה אבל יוסיף את הנדבך הקיים של המאבק על התנהלותה של המדינה בהיבט החברתי כלכלי בהיבט יהודי. לא נדרשנו לזה בצורה מסודרת. זו לא תכנית שממצה את הכול, אבל היא שמה על סדר היום תהליך שקורה ורואים אותו דרך רבנים צעירים שעוסקים בכך וכמפלגה פוליטית אנחנו שמים את הנושא הזה על סדר היום".

בדבריו מזכיר ומדגיש סופר כי בעבר הרחוק הציונות הדתית הייתה בפריפריה ולמציאות הזו יש לשוב, "להיות בפריפריה בצורה יותר חזקה ומשמעותית וזה חלק מהבשורה". לטעמו של סופר בעצם מינויו לפני מספר שנים כתושב הגליל לתפקיד מזכ"ל מפלגה הייתה אמירה חברתית פריפריאלית והאמירה הזו מתחזקת ומתקבעת עם פעילותו של השר אריאל כשר חקלאות בגרעינים התורניים והמשימתיים.

כשהוא מתבקש לזהות את הנקודה שבה איבדה הציונות הדתית את הקשר ארוך השנים עם הפריפריה מזכיר סופר את סיפורו של האלוף אילן בירן שהגיע מ'גולני' לפיקוד על פיקוד המרכז וכשזיהה בעיית כוח אדם בחטיבת הצנחנים ביקש לדעת איך מתמודדים עם הבעיה והתברר כי דווקא המשימתיות של החטיבה האדומה גרמה למפקדיה לזנוח את נושא הת"ש של החיילים ובעיות נוספות שאינן מבצעיות והדבר הוביל לנטישה ומצוקת כוח אדם.

להבנתו של סופר גם בסוגיה הפוליטית הסרוגה המציאות דומה. "זה העניין. צריך גם להילחם על ארץ ישראל וחשוב לטפל גם בעניינים האחרים. נושא ארץ ישראל חשוב לאנשי הפריפריה וזו הסיבה שהשמאל לא מצליח להתחבר לפריפריה. אין זהות ערכית בין ערכי השמאל לערכי אנשי הפריפריה".

בדבריו מזכיר סופר שורה של ערי פריפריה שבראשן עמדו בעבר ראשי ערים מהמפד"ל ובמאמץ ממוקד ונכון ניתן לחזור לימים הללו, לא כערך אחד שמגיע על חשבון הערך האחר אלא כשני ערכים המחזקים זה את זה.

כשהוא מתבקש לציין דוגמא להבדל בין החברתיות של מפלגתו לחברתיות של מפלגת שמאל כזו או אחרת, אומר סופר כי כאשר הוא מגיע לקרית שמונה והאוריינטציה שבבסיס הדברים היא ערכו של המקום כהתיישבות הרוח שונה בתכלית. "אנחנו מבינים שההתיישבות בהרי הגליל היא חשובה לנו וזה מהותי".

בנוסף מזכיר סופר את חשיבות המונח חסד ומתן יכולות רגולטוריות שיקלו על הקמת ארגוני חסד מתוך גישה ש'עולם חסד ייבנה'. "כשנקודת המוצא היא אחרת מגיעים גם לתוצאות אחרות. סולם הערכים הוא אחר. כשהשמאל מדבר על חברתי הוא מדבר על שוויון ומגדר ולהט"ב. כשאנחנו מדברים על חברתי אנחנו מדברים על ייקור החלוצים שמתיישבים באזורים הלו, על בידול נכי צה"ל המבצעיים מבלי לבטל את הדאגה לאנשי המילואים ועוד. היינו במקומות האלה לפני שלושים שנה והערכים הללו נשחקו".