הוסרה המניעה לשילוב נשים ב'אגו"י'

'אגודת ישראל' מוחקת את המילה 'איש' מתקנונה, ובכך למעשה מסירה את המניע הטכני לשילוב נשים ברשימת המפלגה. האם המהלך יהיה גם מעשי?

שמעון כהן , כ"ג באלול תשע"ח

נשים ברשימה? ליצמן ופרוש
נשים ברשימה? ליצמן ופרוש
צילום: הדס פרוש, פלאש 90



טוען....

החלטה היסטורית באגודת ישראל. המפלגה מודיעה היום (שני) לבית המשפט על החלטתה למחיקת מילה אחת מהתקנון שלה, המילה 'איש' שהתייחסה למועמדי המפלגה לכנסת ולמעשה מנעה מנשים את האפשרות הטכנית להתמודד על מקום ברשימת המפלגה לכנסת.

על משמעות השינוי הקטן אך הדרמטי הזה שוחחנו ביומן ערוץ 7 עם אסתי שושן, מייסדת ומנכ"לית משותפת ב'נבחרות', הארגון החרדי פמיניסטי שהקמפיין שלו הוא שהוביל בסופו של יום לעתירה שדרשה את שינוי התקנון.

"מדובר בהחלטה היסטורית", אומרת שושן ומבהירה כי העותרות גלגלו תרחישים שונים בטרם הגישו את העתירה ולנוכח כל התרחישים הללו "זה נחשב הצלחה".

"בית המשפט נהג בחכמה כשנתן לאגודת ישראל להחליט בעצמה ולא דרך פסק דין שיכול להיפתס ככפיה. אמנם יגידו הציניקאנים שמדובר בשינוי שלא ישפיע על התנהלות המפלגה ובוודאי לא תתייצבנה נשים ברשימות החרדיות, אבל כצעד ראשון שהרשויות נותנת לו רוח גבית זה הישג תודעתי מאוד חשוב. המדינה והרשויות לא רואות בעין יפה מציאות של הדרת נשים בוטה כל כך באמצעות תקנונים ורגולציה מפה ופסולה מעיקרה".

"זה הצעד הראשון לתיקון ויש עוד עבודה גם בתודעת הנשים החרדיות שיבינו שההשפעה שלהן היא לא רק זכות אלא חובה מבחינת הרבה סוגיות שהן צריכות להידרש אליהן ולטפל בהן בעתיד הקרוב".

בתשובתה של המפלגה לבית המשפט מופיעה לצד ההודעה על שינוי התקנון גם הערה שמבקשת לגמד את האירוע ומשעמויותיו. בתשובה נכתב ש"מאחר ועמדת מועצת גדולי התורה לא השתנתה וכל מועמד לחברות מפלגה נדרש להתחייב כי ימלא אחר החלטת מועצת גדולי התורה שינוי התקנון לא יביא לכל שינוי במצב העובדתי בכל הנוגע לקבלה למפלגה".

על כך אומרת שושן כי אכן "הם אומרים שזו סמנטיקה, אבל גם גברים לא יכולים להתקבל באמצעות אמצעים דמוקרטיים כמו פריימריז. זו מפלגה שהמועמדים שלה נבחרים על ידי מועצת גדולי התורה. אם זה באמת חסר משמעות הם היו יכולים לשנות את הסעיף כבר לפני שלוש שנים ולחסוך מעצמם גרירת רגליים ודיונים ארוכים בבית המשפט. זה שלא עשו את זה מלמד על החשיבות שהם מייחסים לדבר הזה. בציבור החרדי יש חשיבות רבה למילה הכתובה, בעיקר כשהדברים נכתבו לפני הרבה שנים".

ומאחר והרוח העולה מהתשובה של המפלגה היא שאין כל רצון שם לראות נשים ברשימה, אולי נכוןנ היה לוותר על המאבק שספק אם יניב תוצאה מעשית ולהתמקד באפשרות הקמתה של מפלגת נשים חרדיות שבה איש לא עושה טובה למתמודדות בעצם הצבתן ברשימה?

"האפשרות של הקמת מפלגת נשים עולה בויכוחים ודיונים שונים. נשים לא אמורות להתארגן פוליטית בגלל סדר הכרומוזומים שלהן. נשים הן חלק מחברה ואני לא חושבת שמפלגת נשים תפתור מהותית את הבעיה בכך שיש מפלגות שאומרות שהן לא מכניסות נשים. את הדבר הזה צריך לפתור מלמעלה".

ואולי נכון להקים מפלגת נשים שלמקום 4 בתוכה יוכנס גבר, כך שהמפלגה לא תהיה לנשים בלבד? על כך משיבה שושן ואומרת כי "ראשית, היום כמעט בלתי אפשרי לעבור את אחוז החסימה, אבל מעבר לכך, גם אם זה היה בר ביצוע אני לא חושבת שזה התיקון של הדבר. הסיבה לכך שאנחנו פועלות במישור הפוליטי היא כי הדבר משליך הלאה ומשפיע על הרבה רבדים של מצב הנשים בחברה החרדית. אנחנו משוכנעות ב'נבחרות' שאם תשבנה נשים במוקדי קבלת ההחלטות כשוות בין שווים, בעירייה או בכנסת ושתהיה להן אצבע, יהיה מענה נדרש. לכן ההתעקשות היא שהדבר ישונה דווקא בתוך המפלגות".

"אני לא שוללת מציאות של השתלבות נשים חרדיות בהתארגנויות פוליטיות לא חרדיות, מה שכבר קים בשטח, אבל יש עניין לפתור את הבעיות במקום שהן נמצאות. כשיש מפלגה שאומרת שהם ללא נשים בלי סיבה הלכתית או תרבותית מתקבלת על הדעת, זה דבר שצריך לפתור אותו".

להערכתה של שושן פסיקת בית המשפט תשפיע לא רק על אגודת ישראל אלא גם על ש"ס שלטעמה גם בתקנונה מופיעה מגבלה לשילוב נשים.

באשר להמשך המאבק לאחר מחיקת המילה הבעייתית בתקנון המפלגה אומרת שושן כי "המשך המאבק הוא בעשייה חברתית להכשרת מנהיגות נשים בכנסים ובתודעה ושיח ברשת, בחוגי בית ובהתארגנויות נוספות, על מקומן של נשים בספרה הציבורית עם דגש לספרה האזרחית פוליטית". בהקשר זה היא מזכירה את שיתוף הפעולה עם ארגונים כדוגמת 'איתך-מעכי' שייצגו את עותרות בפני בג"ץ ומכון 'קונקורד' שהיה ידיד בית המשפט בדיון.

ומה באשר לה עצמה? האם היא רואה את עצמה משתלבת במקום כלשהו בכנסת? "לא כרגע. זה לא על הפרק כרגע. זה לא מאבק פרסונאלי להריץ אותי או את מי מחברותיי לכנסת. הסיפור הוא סיפור שנובע מתוך הבנת המצוקה הקיימת בשטח ומתוך קולות שלנו כנשים חרדיות שהבינו את המשמעויות של ההדרה הזו על בשרן ועל גבן. יש נשים חרדיות שיכולות לרוץ גם היום ב'אגודת ישראל' ולקבל את הסכמת הרבנים אם רק יתנו להן, והן גם מחכות לזה. ברגע שהדרך תיפתח יש הרבה נשים שאף אחד לא יגיד עליהן שיש עליהן רבב כלשהו שמדביקים עלינו".