אופיר סופר
אופיר סופרצילום: הלל מאיר

מפלגת האיחוד הלאומי היא מפלגה מאוד משימתית, שהולכת עם הדברים כמעט עד הקצה ככל שניתן.

מי שטוען שהיא אינה צריכה לכתוב מצע חברתי ולהביע את עמדת התורה בסוגיות חברתיות כיצד אמורה להיראות כלכלת ישראל, וכיצד לחזק את ההתיישבות בקרית שמונה ובדימונה- גם זלזל ברוחבה ועומקה של התורה וגם היה רוצה לראות את האיחוד הלאומי יושבת על שני מנדטים ועוסקת רק בדחוף ולא בחשוב, פחות יוזמת סדר יום ויותר נגררת.

נכון הסדר יום הכלכלי חברתי אינו מצוי מספיק היום בבתי המדרש וממילא סוגיות אלו פחות מבוררות, אך שמעתי מלא מעט רבנים חשובים קריאה על חובת העיסוק בסוגיות הנ"ל.

אני זוכר חוויות ילדות רבים מהקהילה הקרובה אלי במושב שבו רובם מזוהים באופן כמעט מוחלט עם התנועה הציונית דתית. מושבים רבים בפריפריה משויכים למזרחי, ראשי רשויות רבים בצפת, קרית שמונה, שלומי ועוד מזוהים באופן מוחלט עם המפד"ל.

באופן מפתיע ככל שנפרצה הדרך ורבים מבני הפריפריה מצאו את עצמם מתחנכים בישיבות ובאולפנות רבות, במכינות הקד"צ, כך מצאו להם חברים בציונות הדתית את הדרך להגדיר את הגבולות, להגדיר מי הוא ציוני דתי ומיהו סתם דתי לאומי ובעצם מה הוא מבין. מהזדהות פוליטית מאוד ברורה של תושבי הגליל והנגב אימצנו את הנרטיב של התיישבות והתנחלויות על חשבון המדרכה בטבריה.

בתור נער שמחה מול חברי הכנסת של המפד"ל על תכנית האוטונומיה אני זוכר את החכ"ל וראש עיריית טבריה מנסה להסביר במילים פשוטות שגם לדאוג לפיתוחה של טבריה זה ישוב ארץ ישראל, מי שיבקר היום בטבריה יבין כמה הוא צדק. סבי ז"ל בחר לבוא ולהתיישב בעלמה אי כאן בצפון כך גם הרב גץ זצקו"ל שהיום יום פקודתו התיישב בכרם בן זמרה וזה סיפור אחר משסיפרו לנו בסרט סלאח פה זה ארץ ישראל. אבי ז"ל הן כראש רשות והן כסמנכ"ל ארגון קניות הגליל ראה עצמו חלק אינטגרלי מהציונות הדתית.

כשמדברים על הפריצה הפוליטית והשיבה הביתה לערים בפריפריה, כשנזכרים במאבק על גוש קטיף ותוצאותיו, קשה לי שלא להיזכר בסיפור שהפך לאירוע מכונן בחטיבת הצנחנים. חטיבה שלכאורה קיבלה את מיטב לוחמי צה"ל לשורותיה והתוצאות בשטח לא בדיוק היו ניכרות. אלוף פיקוד גולנציק אילן בירן קרא את המפקדים לסדר ושינה מקצה לקצה את התפיסה המנהיגותית פיקודית. מתפיסה מאוד אליטסתית פחות קשובה ומשימתית, הפכה החטיבה לחזקה יותר גדולה בעקבות טיפול נכון באנשים ופחות כזה שמקבל אותם כמובן מאליו. אגב גולני הגיעו להישגים מצוינים ללא כל גיבוש ומיון.

לגופן של הטענות על התכנית, איני חושב שמישהו יכול לטעון כי גישתה של התורה היא קפיטליסטית או סוציאליסטית ולהכניס את התורה לתבנית אקדמית, קיימנו על כך לא מעט דיונים פנים מפלגתיים עם רבנים אנשי רוח וחוקרים בתחום. אני גאה שהצלחנו לעורר את השיח הנכון והחשוב בנושאים אלו וזו אחת ממטרותיה המרכזיות של התכנית.

האיחוד הלאומי תמשיך להוביל ולצעוד בדרכה של תורה. התכנית החברתית היא שלב נוסף במסע לחיזוקה של המדינה היהודית שעדיין לא תם.

הכותב הינו תושב הצפון, מכהן כמזכ"ל האיחוד הלאומי ויוזם התכנית החברתית-יהודית