עיר דוד
עיר דודפלאש 90

בגן הלאומי עיר דוד יתקיים היום (שלישי) הכנס ה-19 של מחקרי עיר דוד וירושלים ובו יוצגו בין השאר פריטים ארכיאולוגיים שנחשפו בחפירות עיר דוד וטרם נראו בציבור. האירוע כולו מתקיים תחת הכותרת 'ממצא קטן חידה גדולה' כאשר השאלה היא האם נמצאה הבולה, טביעת החותם, של ישעיהו הנביא.

ביומן ערוץ 7 שוחחנו על כנס כולו ועל הממצא שמאחורי כותרת הכנס עם מנכ"ל מכון 'מגלים' היוזם את הכנס, אהרון הורוביץ.

כשהוא נשאל לשורה התחתונה של המענה לשאלת כותרת הכנס, האם נמצאה הבולה של ישעיהו הנביא או לא, פותח הורוביץ באיזכור מהעבר הלא רחוק: "בשנת 2015 ד"ר אילת מזר חשפה בחפירות האופל בולה קטנה אך משמעותית ביותר, שכתוב עליה 'לחזקיהו בן אחז מלך יהודה'. זו הייתה תגלית מדהימה שבה בפעם הראשונה בחפירה מדעית מבוקרת מוצאים בולה של גדול מלכי יהודה, המלך שעליו מדבר הנביא ישעיהו. השנה, פחות מעשה מטרים מאותה בולה נחשפה בולה נוספת שנכתבה עליה 'ישעיה(ו) נבי. השם הוא שמו של הנביא והשאלה היא אם זו הבולה של הנביא ישעיה המופיע במקרא, ועל כך צריך לדון מבחינה מחקרית, לחקור את הכתב העברי שעל הבולה וכו'".

הורוביץ מבהיר כי בסוגיה זו קיימות דעות לכאן או לכאן והדברים יישמעו כולם במהלך הכנס. "אנחנו מתרגשים ומתלהבים, אבל כמו בכל דבר לא המבט הראשון הוא שיקבע. הדברים חייבים עיבוד מדעי מדוייק. אנחנו לא רוצים לפזר שמועות שיתבררו כלא נכונות. לא אנחנו קובעים מה האמת כי יש דעות שונות וחלוקות וכל אדם שיבוא לכנס ישמע ויקבע במה הוא נותן יותר אמון".

האפשרות שבאי הכנס יצאו ממנו ללא תשובה מוחלטת וסופית קיימת גם היא, אומר הורוביץ המוסיף ואומר כי כך או כך באי הכנס ייצאו ממנו "עם העובדה שהיה מישהו בן זמנו של חזקיהו המלך, שקראו לא ישעיה שהיה חי באזור הארמונות באזור האופל, אזור הארמונות של מלכי יהודה. אני לא יכול לומר אם זהו הנביא ישעיהו אבל אנחנו עוסקים במקרא, בשמות של המקרא ובדמויות של המקרא".

סוגיה נוספת שתידון בכנס היא סוגיית הקשר בין הממצאים הארכיאולוגיים למדיניות היישראלית של ימינו אלה. על כך מבהיר הורוביץ: " אסור שהמדע הארכיאולוגי יהיה מושפע מאג'נדות שונות. המדע צריך להיות מדע טהור על פי סטנדרטים גבוהים ביותר, אובייקטיביים ולא מושפעים, אבל נכון שהיום יש גורמים שונים שחוסמים מידע רב ולא מאפשרים לאמת המחקרית לצאת החוצה. זה יוצר מציאות מוזרה שבה ניתן לטעון לנרטיבים מוזרים הסותרים את האמת כפי שהיא מתבררת מהעובדות".

"לכן מרתק לדעת איך פועלת הארכיאולוגיה, מדע נוקשה שאינו נתון לפרשנות לכאורה, בהיכלות השן של האו"ם. השגריר לשעבר רון פרושאור יהיה איתנו בכנס והוא ישתף אותנו בתובנות סביב האינטראקציה של הארכיאולוגיה ביחס לגישות השונות של האו"ם ביחס אלינו. הוא ישתף אותנו בחוויה האישית שלו מהאו"ם".

בהקשר זה מזכיר הורוביץ ומספר כי "הייתה השנה תערוכה ראשונה באו"ם של ממצאי עיר דוד. זה היה מרתק לראות איך אנשים רבים שהכירו את ישראל ואת עיר דוד רק מהתקשורת, נפגשים עם ממצאי עיר דוד. כתוצאה מכך הגיעה משלחת של ארבעים שגרירי או"ם מכל העולם לעיר דוד. הם נפגשו עם דוידלה בארי, חתן פרס ישראל ורואים שהחפץ מעורר דברים שהדפים והתקשורת לא מצליחים לעורר".

באשר לסיכוי לשנות את עמדותיהם של מתנגדי ישראל, אומר הורוביץ' כי אכן בכל צד יש כאלה שאין סיכוי לשנות את עמדותיהם לימין או לשמאל, "אבל האויב הגדול ביותר הוא הבורות ולא בעלי הדעה. אנשים לא יודעים ולכן הם נתונים להשפעות. הם שומעים שמועות מוזרות על נרטיבים משונים של זכות עם ישראל על הארץ ועל הגעת ישראל לארץ. כשהם רואים במו עיניהם ראיות להימצאות העם היהודי בירושלים נופל להם האסימון כי עד אז הם היו נתונים להשפעות ולא ידעו את האמת. יש קהל גדול של מיליוני בני אדם שלא נחשפו לאמיתות האלה והארכיאולוגיה בהחלט יכולה להוות פלטפורמה להפצת המידעים הללו שאין עליהם עוררין. בעקבות העובדה שיש גופים שפועלים באופן אקטיבי לחסום מידע מירושלים שיגיע לאוניברסיטאות ברחבי העולם, זה חשוב ומשפיע".