בניין רשות המיסים
בניין רשות המיסיםצילום: פלאש 90

מבקרי מס הכנסה ביצעו השבוע ביקורת בבתי עסק בירושלים רבתי, אשר כללה 159 ביקורות, מהן עלה כי בקרב 15% מבין העסקים שנבדקו, לא נרשמו הכנסות כדין.

למבצע, שנוהל בראשות פקיד השומה ירושלים 3, נבחרו בתי עסק בתחום המסחר, השירותים והמקצועות החופשיים.

תגובה מפתיעה במיוחד נשמעה מפיו של רואה חשבון, שבחשבון הבנק שלו נמצאו שתי העברות בנקאיות בסך של 44,000 ₪ שטען: "לצערי חשבתי שיש לי 7 ימים להוציא חשבונית מס קבלה. אני רושם פעם בשבוע... בביקורת בנגריה נמצאה הזמנת עבודה כתובה על דף, בו נרשם כי התקבלו סך 300,000 ₪ על חשבון עבודה. מיותר לציין כי סכום זה לא הופיע בספרי העסק והנגר המבולבל אמר למבקרים: "אח שלי נמצא פה רוב הזמן אנחנו נחפש את הקבלה ונביא לכם למשרד".

בדוכן פירות בשוק מחנה יהודה נמצא כי פדיון המכירות עד לשעת הביקורת עמד על 6,000 ₪ שלא נרשמו בספרי העסק בעל הדוכן חשב שצרת רבים חצי נחמה ואמר, "אני מתנהל כמו שאר בעלי החנויות בשוק, כל ההכנסות מדווחות לרואה חשבון ומופקדות בחשבון העסקי".

בחנות לחומרי בניין בירושלים נמצא כרטיס לקוח ידני, שנרשם בו שהתקבלה מקדמה בסך 4,000 ₪ שלא תועד. תגובתו של בעל העסק היתה יצירתית במיוחד: "יכול להיות שזה היום בו נפל אחד העובדים מהטרקטור".

בביקורת במשרד אדריכלים נמצאו העברות בנקאיות בסך של 12,000 ₪ וצ'ק בנקאי, שלא נרשמו בספרי העסק: " את הצ'ק קיבלתי היום ולא הספקתי לרשום לגבי ההעברות הבנקאיות הילדים בחופש וגם לא הספקתי לרשום". קבלן מצבות נהג לגבות אגרה על כל מצבה שהוא מתקין, בסכום הכולל בסך 60,000 ₪ שלטענת קבלן המצבות "מדובר באגרות שמועברות לחברה קדישא".

פעילות ביקורת זו, נערכה כחלק מפעילות נרחבת של רשות המסים כנגד מעלימי מס והון שחור. זאת, במסגרת המדיניות של הגברת פעילות האכיפה לשיפור ושימור יכולת ההרתעה, הרחבת המודיעין, בין היתר על ידי עריכת מבצעי שטח, שמטרתם להביא לדיווחי אמת ולגביית מס אמת ובכך להגביר את השוויון בנטל בקרב האזרחים.