אילוסטרציה
אילוסטרציהiStock

ראש מכון צומת, הרב מנחם פרל, חושש כי אספקת חשמל כשר לשכונות החרדיות תפגע ברמת הכשרות של החשמל המועבר לשאר אזרחי ישראל.

"ככל שנדאג לציבור צר יותר, ליתר יהיה פחות טוב, אם נשקיע בציבור קטן השאר יהיה מוזנח", אומר הרב פרל לערוץ 7. ''רצו פעם בצבא לעשות מטבחים גלאט כשר, התנגדתי לזה מאוד כי אם חלק מהמטבחים יהיו גלאט כשר אז יתר המטבחים לא יהיו כשרים בכלל, כי הציבור הכללי יאמר 'זה מטבח לדתיים תעזבו אותנו בשקט'.

''בדיוק ככה עלול לקרות בחברת חשמל, 'הנה, זה החשמל הכשר. תעזבו אותנו בשקט' ואז כל חרדי או דתי שגר בשכונה מעורבת, מי יפעיל את החשמל שלו? הטענה המוצדקת אז של רשות החשמל תהיה שמי שרוצה כשר יש לו את זה, ייצור החשמל הכשר הוא יקר יותר והוא מצריך אופרציה של גוי שעובד במשמרות ועוד כוח אדם ולא ירצו להוסיף. לכן חשוב לדאוג לכלל, כמו בכשרות, וכולם ירוויחו מזה".

לדבריו, "אספקת חשמל כשר היא תמיד יותר טובה, אנחנו במכון צומת פועלים כבר למעלה מארבעים שנה שמדינת ישראל, המדינה היהודית, באמת תתנהג ותראה כמו מדינה יהודית, וייצור החשמל הוא אחד הבעיות היותר בולטות במדינת ישראל. אבל יחד עם זאת צריך להבין מהו חשמל כשר.

"אם היינו יכולים גם בעידן המודרני לנסות לייצר את החשמל באופן אוטומטי לחלוטין בוודאי שנכון והכרחי היה לעשות כך. אבל אני לא בטוח שזו באמת המציאות. והעובדה שלא עושים את זה לכל האוכלוסייה אלא רק לחרדים מעידה על כך שכנראה יש כאן איזו שהיא בעיה.

הרב מנחם פרל
הרב מנחם פרלצילום: דוברות

"החשמל גם היום ברוב המקומות מיוצר באופן אוטומטי ללא התערבות אדם כמעט לגמרי, יחד עם זאת צריך לדעת שבכל חומר בעולם גם אדם וגם מכונה יש תקלות מדי פעם. לו יצויר שיש תחנת כוח שמספקת חשמל כשר בבית שמש ויש תקלה, אם החשמל עובד רק באופן אוטומטי ואין מי שיתפעל תקלות בשבת, אז מה עם אלה שמחוברים למכונת הנשמה, מי יתקן את התקלה?".

הרב פרל קורא לפתרון מערכתי כולל לחשמל ולא רק לחרדים, "הפתרון חייב להיות פתרון מערכתי כולל, לבנות כמה שיותר תחנות אוטומטיות, ולראות איפה אפשר למקרה של תקלות להשתמש בנכרי. המערכת צריכה לתמוך בהחלטה הזאת, ותדאג לכלל ולא רק לכמות הקטנה של אנשים שגרים בשכונות חרדיות".

ראש מכון צומת יוצא נגד אלה שמתקינים גנרטורים לשבת, "כשעושים גנרטור פרטי הרבה פעמים זה מורכב באופן לא מקצועי, הוא מחתרתי ולא חוקי, והוא מסוכן, ולא אחת היו אנשים שחטפו זרם. גם אותו גנראטור פרטי - אם יש שם אדם עם מכונת הנשמה ויש תקלה בגנרטור מה הוא יעשה? זו יוזמה עם רצון טוב לשמירת שבת אך גובלת בסיכון חיי אדם".