טקס החילופים. היום
טקס החילופים. היוםצילום: דו"צ

תת-אלוף רן (רנכו) כוכב מונה היום (שלישי) בטקס חגיגי שנערך בבסיס חיל האוויר "פלמחים" למפקד מערך ההגנה האווירית בחיל האוויר.

טקס החילופים נערך במעמד מפקד חיל האוויר, אלוף עמיקם נורקין, מפקד האווירייה השלישית בפיקוד אירופה ומפקד כוח המשימה המשולב בישראל, רב-אלוף ריצ'רד קלארק, מפקד כוחות ההגנה האווירית הגרמנים, תת-אלוף מיכאל גשוסמן, מפקדים, בני משפחה ומוזמנים נוספים.

תת-אלוף כוכב שירת בשנתיים האחרונות כמפקד חיל המשטרה הצבאית, ומחליף בתפקידו את תת-אלוף צביקה חיימוביץ' אשר מילא תפקיד זה בשלוש השנים האחרונות.

תת-אלוף צביקה חיימוביץ' מסיים את שירותו בחיל האוויר לאחר 33 שנים כלוחם ומפקד במערך ההגנה האווירית של חיל האוויר.

מפקד החיל האלוף נורקין ציין בדבריו, "ההשתנות במאפייני העימותים הצבאיים, לצד ההשתנות המזרח תיכונית - הביאו את צה"ל לאמץ את רגל ההגנה כרגל רביעית בתפישת הביטחון. המהלך הזה, שבמידה מסוימת שיקף ראייה צופה פני עתיד – הביא אותנו לבנות יכולת פורצת דרך להגן על אזרחי מדינת ישראל. אנשי המערך, גם ברגעים אלו, מגנים על שמי המדינה ושומרים על אזרחי ישראל מכל סוג של אויב – מגביה או מנמיך טוס, רקטי או בליסטי, מאויש או לא מאויש. אנשי המערך קולטים יכולות חדשות, מפתחים תורות לחימה ומרחיבים את מעטפת הביצועים של חיל האוויר".

נורקין פנה למפקדי המערך, היוצא והנכנס, "צביקה, המשכת לבנות את יכולת ההגנה לצד פעילות מבצעית רב זירתית, מגוונת ומאתגרת. אתה מסיים פיקוד ומסיים פרק חיים שאין שני לו. מעל 33 שנים של תרומה משמעותית לביטחון המדינה. קבל את מלוא הערכתי - בשם החיל כולו, ואולי נכון לומר - בשם האזרחים עליהם הגנת. רן, אתה מקבל עוד רגע קט מערך שלם תחת פיקודך. חיכית לרגע הזה, גדלת וצברת ניסיון לקראתו, ואתה בשל ומוכן".

מפקד מערך ההגנה האווירית היוצא, תא"ל חיימוביץ', ציין "אני מסיים מעט יותר משלוש שנות פיקוד על המערך בתקופה מורכבת ומאתגרת בה נדרשנו להיות מוכנים לכל תרחיש, בכל זירה ובכל מצב. הצורך להיות מוכנים ודרוכים, להגיב מהר וללא הזדמנות שנייה, כך ביירוט איומי תלול מסלול מדרומה וצפונה של הארץ וכך ביירוטי כלי טייס בלתי מאוישים על ידי סוללות היהלום ויירוט מטוס הקרב הסורי שחדר לשטחינו. המערך על כל יחידותיו ויכולותיו פעל ימים כלילות, על פני כל השנה ובכל זירות הפעולה. אני מעביר היום מערך הגנה אווירית איכותי ומיומן בעל הישגים מבצעיים מרשימים בשגרה ובלחימה, מערך חדיש ומתחדש, מערך שלוחמיו ואנשיו הם מקור העוצמה. סומך ובטוח שתמשיכו להיות הכוח המגן של מדינת ישראל. מצדיע לכם ומעריך מאוד".

מפקד מערך ההגנה האווירית הנכנס, תת-אלוף רן (רנכו) כוכב, פתח ואמר, "הריני מקבל על עצמי את הזכות והחובה להיות מפקדו של מערך ההגנה האווירית. אני מודע לגודל האחריות ונכון לממשה. מערך ההגנה האווירית הוא כוח אווירי ייחודי. הגנת שמי המדינה היא משימתו הראשונה של חיל האוויר. מגוון המשימות, רוחב היריעה, גודל האחריות - הולכים וגדלים. תרבותנו הארגונית תהיה כיאה למדינו הכחולים, ואנשינו, מקור עוצמתנו".

"לוחמי ההגנה האווירית הם פורצי דרך, לוחמי קרקע אוויר מקצועיים ונחושים. נתחקר באומץ, נלמד ונשתפר. נהיה בכל יום טובים יותר, כיאה למערך מקצועי, נחוש המחויב מאוד לתוצאה הסופית. יחד נחתור להשגת ניצחון בכל עימות, מפגש, קרב או מלחמה. המציאות משתנה, אמצעי הלחימה מתקדמים, הטכנולוגיה מתפתחת אולם האנשים הם לב ליבת היכולת. אין לנו נכס חשוב יותר מאחדות המטרה ומהיכולת האנושית המופלאה. האתגרים הגדולים עוד לפנינו. ביחד, נעשה ונצליח", הוסיף.