לאכול בחג בלי להשמין

אלי אוחנה, מפתח ומייסד שיטת 647 ומנטור לאורח חיים בריא, מציג שש טעויות קולינריות נפוצות ופתרונותיהן, לקראת שולחן החג המתקרב.

אלי אוחנה , כ"ה באלול תשע"ח

חג שמח ובריא
חג שמח ובריא
צילום: מנדי הכטמן, פלאש 90

1) הטעות: על השולחן נוהגים להניח 3 צלחות ו-3 סטים של סכו"ם לכל סועד. אלא שרבים לא מודעים לעובדה כי כל צלחת מכילה למעשה קלוריות של ארוחה שלמה, מה שאומר כי בארוחת חג כזו תאכלו שלוש ארוחות שלמות.

הפתרון: עם הגיעכם לשולחן דאגו להוריד שתי צלחות ושתי מערכות סכו"ם שערכו לכם. אם תשאירו את שלושת הצלחות - התודעה שלכם תכין את המוח לאכול 3 ארוחות. אם תדאגו שתהיה בפניכם רק צלחת אחת, המוח יבין כי יש רק ארוחה אחת. על הצלחת הזו תוכלו להעמיס כל מה שאתם רוצים, אבל בכמויות של צלחת אחת ולא שלוש...

2) הטעות: רבים מגיעים לארוחת החג לאחר שצמו כל היום, על מנת לחסוך קלוריות כל היום לטובת הארוחה החגיגית.

הפתרון: חשוב לאכול 3 שעות לפני ארוחה. אפשר להחליף את ארוחת הצהריים בארוחת הערב באותו יום, אבל אם תאכלו 3 שעות לפני שאתם מגיעים - הכמות שתוכלו לאכול תהיה הרבה יותר קטנה מזו שתאכלו כשאתם מורעבים.

3) הטעות: מעמיסים בצלחת מספר סוגי פחמימות וחלבונים, ואוכלים כמות גדולה מהמומלץ של אבות המזון האלה.

הפתרון: אם יש על השולחן כמה סוגי פחמימה וכמה סוגי חלבונים, בחרו רק סוג אחד של פחמימה וחלבון, או חצי מנת פחמימה וחלבון.

4) הטעות: כוס אלכוהול יכולה לנוע בין 180 ל-250 קלוריות.

הפתרון: חשוב לשתות על בטן מלאה כדי שלא נייצר תחושת רעב. מומלץ יין ופחות משקאות חריפים. במידה וחריפים – במינון של עד מנה אחת אחרי הארוחה. המידה המותרת היא כוס של צ'ייסר.

5) הטעות: בשלב הקינוחים מוגשים גם פירות לשולחן.

הפתרון: אין לאכול פירות בסיום ארוחה. פירות מעלים את החומציות של הקיבה ומפריעים בפעולת העיכול. הדבר יקשה על ההירדמות בלילה ויגרום למאמץ יתר בפעילות הקיבה במיוחד לאחר ארוחה גדולה.

6) הטעות: מחקרים מגלים כי בישיבה בשולחן לאחר הארוחה אוכלים יותר קלוריות מאשר במהלך הארוחה כולה. אנחנו אוכלים במקרים כאלה בהיסח דעת תוך כדי שיחה ובלי להרגיש מכניסים לגופנו עוד 1500 קלוריות בקלות.

הפתרון: קומו מהשולחן עם סיום הארוחה.

(הכותב, אלי אוחנה, הוא המפתח והמייסד של שיטת 647 ומנטור לאורח חיים בריא. אוחנה מאמן כושר ומאמן לתזונה מטעם מכללת NCS)