שקד שוגה. אליקים רובינשטיין
שקד שוגה. אליקים רובינשטייןצילום: הלל מאיר/TPS

המשנה לנשיאת בית המשפט העליון לשעבר, אליקים רובינשטיין, תוקף את דבריה של שרת המשפטים שקד שטענה בנאום בועידת לשכת עורכי הדין כי פסילת חוקי יסוד על ידי בג"ץ תהווה רעידת אדמה משטרית.

"אני מתייחס בחומרה רבה לדבריה של שרת המשפטים איילת שקד", אמר רובינשטיין הבוקר (חמישי) בראיון לרשת ב'.

"באופן אישי, אני מחבב אותה ויש לי איתה יחסים טובים", ציין רובינשטיין, "אבל היא שוגה באופן קשה ואני מאוד מצטער על זה. היא גורמת לדה-לגיטימציה למערכת המשפט. הדברים האלה אינם נכונים".

נזכיר כי בנאומה בועידה הבהירה שקד את המשמעות החוקתית המבהילה של עצם הדיון בעתירה לגופה, בלי קשר לשאלה מה תהיינה התוצאות של הדיון הזה. "במידה ובית המשפט יקבל את התזה, לפיה ניתן לפסול את חוקי היסוד, נוכל סוף סוף לענות על שאלתו של חשין מפסק דין בנק המזרחי – והעם היכן הוא? נענה לו מיד - בשום מקום", אמרה שקד. "אין לעם כל רלוונטיות במבנה החוקתי החדש שמעצב בית המשפט העליון".

"משמעות הכתרת עקרונות יסוד שהציבור מעולם לא עיגן, במעמד על-חוקתי שבכוחו לפסול חוקי יסוד שיצרו נציגי העם הינה מעבר מדמוקרטיה ייצוגית לשלטון הפילוסופים. משלטון העם לשלטון מועצת חכמי המשפט. פסילת החוקים בישראל שנשענה עד היום על טיעון דמוקרטי, לפיו מדובר בסך הכל ביישום ערכיו של המחוקק כפי שנקבעו בחוקי היסוד, עלולה להשלים את ניתוקה מהעם והפעם באופן סופי ומוחלט. למעשה מדובר בהשלטה מוחלטת של בית המשפט העליון על מרחב קביעת הנורמות כולו, וזאת תוך הוצאתה של סמכות זו מידיהם של נבחרי הציבור", תקפה שקד.

לדבריה, "שלילת סמכות העם לקבוע את אופי מדינתו בשם עקרונותיו המופשטים של "הציבור הנאור", שומטת את בסיסו של ההליך הדמוקרטי. סופם של הקרבת היסודות הלאומיים על מזבח הערכים האוניברסליים, בהקרבת הערכים הדמוקרטיים עצמם. ביקורת שיפוטית על חוק יסוד היא רעידת אדמה. לא רק משפטית, אלא גם פוליטית. זוהי רעידת אדמה משטרית".