הרב דוד פיין
הרב דוד פייןצילום: גיא טייב

נדמה כי נושא האובדנות בישראל לא נמצא על סדר היום הציבורי, ולא בצדק.

על פי הנתונים, מדי שנה מתרחשים בארץ יותר מעשרת אלפים ניסיונות התאבדות, לצד יותר מ‑500 מקרי התאבדויות בפועל, מספר גבוה יותר ממספר ההרוגים בתאונות הדרכים במדינה. בנוסף לכך, בכל זמן נתון יותר מ‑20 אחוזים מבני הנוער בישראל חווים מחשבות אובדניות.

השבוע התקיימה בתל אביב צעדה להעלאת המודעות לנושא האובדנות במדינת ישראל, בסמיכות ליום הבינלאומי למניעת התאבדויות. הנוכחים צעדו בחשיכה ובדממה מוחלטת, כדי לציין את האפילה שבה חיים אנשים שחווים דיכאון ומחשבות אובדניות, וכדי לדמות את הקושי שהם חווים בשיתוף מצבם עם הקרובים להם.

כיום היחס בישראל לתופעת האובדנות מתבטא לרוב בשתיקה ובהכחשה, למרות שהתופעה חוצה את כל המגזרים בחברה שלנו: גברים ונשים, צעירים ומבוגרים, דתיים וחילונים. אנשים בעלי נטיות אובדניות בדרך כלל מרגישים בושה ופחד, מה שלרוב גורם להם לא לבקש את העזרה שהם זקוקים לה נואשות. רב קהילה שמקבל הכשרה מתאימה יכול לכוון אותם לקבלת עזרה זו.

אחד התחומים שמרכז ברקאי לקח על עצמו הוא סוגיית האובדנות, לרבות זיהוי ומניעה. בשיתוף עם היחידה למניעת אובדנות של משרד הבריאות, כל הרבנים במרכז ברקאי מקבלים הכשרה שהופכת אותם ל"שומרי סף" המוכשרים לזהות בקהילתם אנשים בעלי נטיות אובדניות, ולספק להם את העזרה הדרושה להם באופן מיידי.

מרכז ברקאי להכשרת רבנים ופיתוח קהילות נוסד בשנת 2011 במטרה לשפר את החברה הישראלית על ידי מתן הדרכה אינטנסיבית לרבנים אורתודוקסים בישראל בכל ההיבטים הקהילתיים הקשורים לדת כדי שיוכלו לפתח ולהוביל קהילות. כיום לא דרושה הכשרה מיוחדת כדי להיות רב מוסמך בישראל. בנוסף לכך, המודל המוכר של הקהילה בגולה, שבו בית הכנסת הוא במרכז והרב הוא מנהיג הקהילה, ברובו אינו קיים בחברה הישראלית, ובשל כך תושבים רבים נותרים בלי תמיכה ומעטפת קהילתית.

מנהיגי הציונות האמינו בעבר שתפקיד הקהילות שייך לעבר ואינו רלוונטי למדינה שזה עתה קמה, והיא זו שתספק את כל השירותים, כולל שירותי דת. ברוב בתי הכנסת בישראל אין רבנים, ובאלה שיש בהם, פעילות הרב מוגבלת להעברת שיעורים ואינה כוללת היבטים של רוח והנהגה.

במרכז ברקאי אנו מספקים תוכנית הכשרה ייחודית, דו שנתית, המורכבת מיותר מ‑600 שעות של הדרכה רבנית יישומית. עד כה קרוב ל‑80 רבנים מכל רחבי הארץ, אשר מייצגים את מכלול החברה הישראלית, סיימו את מסלול ההכשרה או נמצאים בו. הרבנים עוברים הדרכה בתחומים שונים הרלוונטיים לתקופתנו, כולל מיומנויות הקשבה, עבודה סוציאלית, טיפול זוגי, מיומנויות דיבור לפני קהל, התמכרויות, ליווי רוחני ועוד. בוודאי אין המטרה שהרב יהפוך למי שמספק סיוע נפשי ברמה המקצועית. הרבנים לומדים היכן עבודתם נגמרת ומתי עליהם להפנות לסיוע אצל גורמים מקצועיים. פעמים רבות אנשים שסובלים יפנו בראש ובראשונה, בין אם בשיחת טלפון או פנים מול פנים, לרב. אם כן, הרב, כמו כל רופא משפחה, מתמודד עם בעיות שונות ומגוונות, ולכן עליו לקבל הכשרה חיונית זו.

בשיתוף עם גורמים מקצועיים ועם הממשלה, מרכז ברקאי ימשיך לפעול כדי להפחית משמעותית את מספר ההתאבדויות במדינת ישראל. כולי תקווה כי הנושא החשוב יעלה למודעות הציבור וכולנו נוכל להביט סביבנו ולזהות את אלו שזקוקים לעזרה מקצועית.

הרב דוד פיין הוא ראש ומייסד מרכז ברקאי