דני דיין
דני דייןצילום: הקונסוליה הכללית בניו יורק

בחגיגות פתיחתה של השנה העברית החדשה, אין דרך להתגאות בכברת הדרך שהמדינה עברה מבלי להביט על הידוק היחסים עם ידידתנו הטובה ביותר, ארצות הברית.

שנה זו הייתה רצופת תמורות ונעה בין החלטה אחת לאחרת, שכולן היטיבו עם ישראל. אם בעבר נהנתה המערכת הדו-מפלגתית בארצות הברית מאזורי שיתוף פעולה, הרי שהעידן הנוכחי מביא איתו אתגר, כשכל מפלגה מתרחקת מהאחרת ואזורי שיתוף הפעולה מצטמצמים – המטרה היא לשמור על ישראל כקונצנזוס. אפשר לומר שבשנה זו הצלחנו להתקדם אל עבר מימוש מטרה זו.

ב-14 במאי 2018 התרחש יום שייחרת בזיכרוננו הלאומי לדורות, צעד שחולל שינוי היסטורי לקראת שנת החמישים לאיחוד ירושלים - מעבר שגרירות ארצות הברית בישראל לעיר בירתנו ירושלים. מעבר שבשבילנו נראה טבעי, שהרי זו היא בירתנו ובה מצויים מוסדות המדינה - בית הנשיא, הכנסת, משרדי הממשלה וכו', אך הוא מציין עליית מדרגה ביחסים עם ארצות הברית – צעד שהביא אותה להביע עמדה בלתי מתפשרת ובכך לנצור את תמיכתה הבלתי מסויגת בישראל. העברת השגרירות לירושלים מסמלת את הקשר ההיסטורי בין מדינת ישראל לירושלים, וקשר זה מקבל משנה תוקף מהמדינה החזקה בעולם, שהחליטה לגבות את הנרטיב ההיסטורי הזה. נוכחות השגרירות בירושלים משדרת מסר למערכת הבינלאומית על תפקידה המרכזי של ירושלים בחתירה לשלום, לשוויון ולאחווה.

היחסים הקרובים עם ארצות הברית אף באו לידי ביטוי בתחום האסטרטגי: ההחלטה על פרישת ארצות הברית מהסכם הגרעין עם איראן, ה-JCPOA, מראה שהתיאום ושילוב הזרועות בין ישראל לארצות הברית הוא קרוב מאי פעם, היסטורי. צעד זה מראה אולי יותר מכול כי היחסים עם ארצות הברית אינם רק מדיניים. מדובר ביחסים עמוקים שמתבטאים אף בנושאים האסטרטגיים הרגישים ביותר, והתפיסות האסטרטגיות של ישראל וארצות הברית מבוססות על ערכים ואינטרסים משותפים.

אי אפשר שלא להתייחס לקהילה היהודית כשעוסקים בהתחממות היחסים בין ישראל לארצות הברית, קהילה חזקה ומשפיעה שפועלת בצורה לא מתפשרת לקידום טובתה של מדינת ישראל. לאחר שנתיים בתפקיד, אני עדיין מתרגש לראות בכל בית כנסת, בכל אירוע ובכל מפגש עם יהודים את דגל ישראל. זאת בעצם ההוכחה להזדהות העמוקה והאמיתית שיש לקהילה היהודית עם ישראל. במצב המקוטב והפוליטי בארצות הברית, לשמור על ישראל כנושא דו מפלגתי שחשוב לכולם, זה אתגר – ובלי התמיכה של הקהילה היהודית הדרך הייתה מאתגרת הרבה יותר. למרות המחלוקות הפוליטיות מתבלטת התמיכה בישראל, תמיכה שמובילה את ישראל למעמד על-מפלגתי, קונצנזוס שניצב מבעד למחלוקות פוליטיות.

השנה זכינו לשמוע ולראות שוב ושוב את הברית הבלתי ניתנת להתרה בין ארצות הברית וישראל, על שותפות הערכים, על היסטוריה של תמיכה איתנה ועמידה נחושה של בעלת בריתנו הגדולה והחשובה, ולעתים היחידה, לצידנו. אך בחלקו, משפט זה מייצג תפיסה נאיבית. הקשר בהחלט ניתן להתרה, ואסור לנו לקחת אותו כמובן מאליו. אנו, אנשי שירות החוץ של מדינת ישראל, נמשיך לעבוד לילות כימים במטרה לשמור על קשר ייחודי זה.

דני דיין

הקונסול הכללי של ישראל בניו-יורק